Lego kombinerer den digitale verden med fysisk retail

Lego kombinerer den digitale verden med fysisk retail

Vil du vide, hvor retail er på vej hen, og hvilke tiltag der hitter blandt forbrugerne i de fysiske butikker? Så kan du med fordel kigge mod det danske legetøjsbrand Lego. I vores øjne, er Lego en af de retailere, der går mindst tre, fire ekstra skridt for at skabe en særlig oplevelse for deres kunder og dermed knytte et unikt bånd til dem – især når det kommer til innovative og digitale tiltag i de fysiske butikker.

Lego har i løbet af de seneste år slået dørene op for flere interaktive og digitalt ledte flagskibsbutikker rundt omkring i verden. Efter en lang periode med nedlukninger og social afstand på grund af corona-pandemien, tørster forbrugerne ekstra meget efter at komme ud, opleve noget og komme hinanden ved igen. Netop dét, er der rig mulighed for i Legos såkaldte retailtainment-konceptbutikker. Én af dem ligger i New York, og her har vi været på besøg.

Digitale oplevelser i den fysiske butik

I Legos flagskibsbutik på Fifth Avenue, hvor digitalisering og customization er i højsædet, kan kunderne frit boltre sig på to etager og gå på opdagelse i oplevelser, der kombinerer fysisk retail med den digitale verden. Fx har butikken en interaktiv storskærm under navnet Lego Expressions, som kunderne kan stille sig foran, hvorefter den gengiver personens ansigtsmimik og bevægelser. Derudover er et særligt rum under navnet Lego Brick Lab, hvor kunderne træder ind i en interaktiv verden med fire digitale vægge fyldt med gengivelser af den virkelige verden. Her kan kunderne trykke på og flytte rundt på Lego-figurer digitalt eller spille Lego-spil og deltage i konkurrencer.

Fokus på personalisering

Butikken har desuden et stort fokus på personalisering, hvilket storhitter blandt forbrugerne, som gerne vil sætte et personligt præg på deres varer. Lego har i den forbindelse dedikeret et område i flagskibsbutikken til et såkaldt Personalization Studio, hvor kunderne har mulighed for at bygge sig selv i Lego. Det fungerer ved, at de i butikkens fotobås, The Mosaic Maker, tager et billede af sig selv, hvorefter maskinen laver et mosaik-portræt af dem i Legoklodser, som bagefter kan skilles ad og samles igen som et puslespil. Derudover er der også mulighed for at lave sin egen Lego-figur i butikken via. deres Minifigure Factory, hvor de kan tilpasse figurens udseende, så den bliver 100 pct. personlig. Det fungerer vha. en iPad, hvorpå kunderne kan lege med farver, beklædning, print mm. Derefter bliver figuren vækket til live for øjnene af kunden og kommer ud af maskinen som en færdigbygget figur.

Lokale turristattraktioner bygget i Lego

Butikken byder bl.a. også på kendte elementer fra byen New York bygget i Lego som bl.a. en gul taxa, frihedsgudinden og vejskilte med berømte gadenavne. Det understreger butikkens tilknytning til lokalområdet, og gør det til en særlig unik oplevelse at besøge netop denne butik. Det samme gør sig gældende for Legos tilsvarende butikker i andre storbyer, heriblandt Barcelona hvor de også har åbnet en lokalt-orienteret butik, der bl.a. huser en Legoversion af den katolske kirke La Sagrada Familia og FC Barcelonas stadion, Camp Nou. Et simpelt greb, der gør den enkelte butik helt unik og et besøg værd.

Den digitale tidsalder og metaverset 

I denne digitale tidsalder, hvor forbrugerne begår sig særdeles godt online, får den fysiske butik en helt ny betydning. Butikkens fokus har nu fået et socialt omdrejningspunkt og skal levere unikke og underholdende oplevelser for at kunne følge med digitaliseringen. Men på trods af den store efterspørgsel på digitale oplevelser, har Lego stadig et stort fokus på deres fysiske butikker, og ved at kombinere den digitale verden med fysisk retail formår Lego altså at skabe sjove og interaktive oplevelser for deres kunder.

Og apropos den digitale tidsalder har Lego desuden kastet sig ombord i metaverset. De har nemlig udviklet et virtuelt metavers for børn og deres familier, som har fokus på online sikkerhed. Selvom der endnu ikke er mange detaljer om Legos nye metavers, ved vi, at det er lavet til de yngre børn og derfor ikke ligger på Roblox eller i Decentraland, som er beregnet til teenagere og voksne. Ideen med metaverset til børn er at fremme udviklingen af deres kreativitet samt samarbejds- og kommunikationsevner. Det nye metavers giver desuden Lego muligheden for at nå ud til en ny digital målgruppe samt ekspandere deres digitale initiativer uden at gå på kompromis med spillernes sikkerhed. Vi holder et knivskarpt øje med det nye tiltag, og ønsker du at lære mere om metaverset og dets mange finurligheder, kan du med fordel fordybe dig i denne blog.

Vil du blive klogere på Legos retailtainment-koncept og andre inspirerende tiltag fra forskellige aktører?

Blogindlægget, du lige har læst, er et uddrag af en artikel fra vores medlemsmagasin Retail+. Ønsker du at læse artiklen i sin fulde længde samt at få adgang til et hav af indsigtsfuldt og inspirerende indhold, kan du med fordel tegne et medlemskab hos os. Læs mere om medlemskabet her!


Kategorier:
, , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar