Social shopping: Et uundgåeligt næste skridt

Social shopping: Et uundgåeligt næste skridt

Social shopping, eller social commerce, har været længe undervejs. Med teknologiens hastige og ustoppelige udvikling, det boomende hav af e-butikker og ikke mindst de konstant forbundne forbrugeres digitale orientering, og deraf også utålmodige natur og ændrede forventninger, har mødet mellem sociale medier og onlineshopping været nærmest uundgåeligt. Og især de seneste år har social shopping fået luft under vingerne, eftersom de sociale medier har sat markant ind på at optimere deres shoppefunktioner og -muligheder

DETTE ER EN FORKORTET UDGAVE AF ARTIKLEN. FÅ ALLE INDSIGTERNE OG LÆS ARTIKLEN I SIN FULDE LÆNGDE I DET NYESTE RETAIL+ HER.

Hvad er social shopping?

Social Shopping er en særlig form for onlinehandel, hvor sociale medier bliver salgskanal for produkter eller servicer

De mest udbredte shoppefunktioner på sociale medier tæller bl.a. direkte call to action-elementer som fx ”Køb nu”-knapper ved produktopslag, hvor forbrugerne ved et klik dirigeres videre til brandets hjemmeside, hvor de kan købe produktet, eller ”Swipe up”-funktionen i diverse stories, hvor brugerne ved at føre fingeren over skærmen kan ”hive” mere information om et givent produkt eller service frem. Men de sociale medier udruller hver især konstant nye funktioner, som gør dem til deciderede salgskanaler. Få et overblik over udvalgte sociale mediers funktioner i artiklen.

Hvorfor er social shopping en god ide?

1: Skab awareness og plej relationer gennem sociale medier

Sociale medier er et sted, hvor de konstant forbundne forbrugere plejer og opbygger relationer, og i mange tilfælde skabes der små interessefællesskaber og communities, fx i kraft af grupper på Facebook. Derfor er sociale medier først og fremmest blevet et vigtigt redskab for brands og retailere til at skabe brand awareness og opbygge relationer til kunderne – og ikke mindst at pleje disse relationer.

2: Fang forbrugerne, hvor de er

Forbrugerne tilbringer allerede optil timer dagligt på de sociale medier, hvor de scroller gennem inspirerende indhold og får inspiration. Sociale medier er nemlig blevet en destination for at opdage nye trends og produkter, enten via venner, bekendte, influencere eller brandsne selv. Retailere og brands kan lige så godt udnytte det, at forbrugerne allerede finder, eller falder over, produkter, når de søger inspiration på de sociale medier, og bryde købsprocessen ned til tre simple trin: se à klik à betal

Case: Lego popper up på Snapchat

Et interessant eksempel på en aktør, der i den grad har prøvet kræfter med social shopping, er danske Lego, der i februar lancerede en pop up-tøjbutik på Snapchat med augmented reality-elementer. Med pop up-butikken satsede Lego på de ældre forbrugere med en limited edition streetwear-kollektion for voksne i samarbejde med Kabooki, der står bag Lego-koncernens tøjbrand Lego Wear. Via pop up-butikken kunne Snapchat-brugerne se kollektionen fremvist på Lego-mannequiner inde i appen, hvor de via ”Køb nu”-knapper blev ledt direkte over på Lego Wears hjemmeside, hvor de kunne færdiggøre købet.

Foto: LEGO Wear by KABOOKI

I samme omgang åbnede Lego også en fysisk pop up-butik i London, der i stedet for at have produkter alene fungerede som en portal til den virtuelle streetwear-butik. I midten af et ellers tomt lokale var der nemlig opstillet en såkaldt snapkode, en form for QR-kode med det sociale medies spøgelsesikon, på en søjle, som tog kunderne med ind i pop up-butikken i Snapchat. Lego fik altså skabt opmærksomhed på deres nye kollektion, og deres brand, på en nytænkende måde.

Fotos: LEGO Wear by KABOOKI

Når alt kommer til alt, må retailere altså være proaktive og udnytte eksisterende muligheder for at knytte bånd til kunderne og samtidig tilpasse sig de konstant forbundne forbrugeres forventninger til everywhere commerce, der nu også breder sig til de sociale medier og har drevet fremkomsten af social shopping.

Læs hele artiklen om Social Shopping i Retail+

Medlemmer af Retail Institute Scandinavia kan læse hele artiklen i Vidensbanken.

Ikke medlem endnu?

Læs mere om medlemskabet her.


Kategorier: , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar