Adidas og Kraft gør lidt ekstra for kunderne

Adidas og Kraft gør lidt ekstra for kunderne

kraft
Forleden var der her på bloggen et indlæg om brands, der yder gratis service til brugerne på selskabets hjemmesider, og dermed gør lidt ekstra for kunderne. Den trend fylder meget  for tiden, derfor tager vi tager en del to i dag.

Kraft har for tiden stor succes med kampagnen Share A Little Comfort, hvor brugerne på hjemmesiden, med et enkelt klik på musen, kan donere en pakke Blue Box Mac and Cheese til amerikanske familier i nød. Når man har doneret pakken, kan man med et nyt klik på musen sende en standardbesked besked til sin egen Twitter- eller Facebook-konto, hvor det så fremgår, at man har engageret sig i en god sag. Samtidig opfordres læserne af beskeden til også at donere en pakke Blue Box Mac and Cheese – og dermed også til at besøge Krafts hjemmeside.

Adidas Urban Art Guide
adidas
De senere år er en del kunst flyttet fra gallerierne og museer ud på gaden. Det har både fordele og ulemper. Fordelen er, at gadekunsten er gratis at nyde, mens ulempen er, at den kan være temmelig svær at finde. Det har Adidas heldigvis gjort noget ved.

Adidas har udviklet en iPhone-app, der fungerer som guide over steder i Berlin, hvor der er god street art, som det er værd at ligge vejen forbi. På skærmen kan man se et kort over Berlin, og i kortet er der sat nåle. Hver nål repræsenterer et kunstværk. Man kan klikke på hver enkelt nål, og se et billede af det kunstværk, nålen refererer til. Det gør det let at beslutte sig for, om man vil lægge vejen forbi det. Det eneste andet, der også er tegnet ind på kortet, er Adidas-butikker.

Brugerne kan selv tage billeder af nye kunstværker og oploade dem til Adidas Urban Art Guide-hjemmeside, og dermed bliver de også tilgængelige på iPhone-app’en.

Urban Art Guide er nok et eksempel på en stor virksomhed, som gør en indsats for at gøre verden lidt lettere for forbrugerne. Men Adidas har regnet den ud. Det er jo ikke nogen dum ide at få en masse forbrugere til at gå rundt med Adidas brand i hånden og give dem en god kunstoplevelse takket være brandet.


Kategorier:
, , ,
Tags:
,
4 kommentarer
  • APPen
    Oprettet 14:54h, 12 juni Svar

    Fedt at Iphonen til stadighed får flere og interessante anvendelsesmuligheder. Desværre er mnage af disse forbeholdt udlandet. Det er en gåde, hvorfor så få detaillister formår at anvende det konstruktivt. Især koncepterne i DK virker lysår fra at forstå og anvende mulighederne? Hvordan kan det være? Er vi bare per natur/kultur bange for fremskridtet og forandringer?

  • Bjarke Svendsen
    Oprettet 18:08h, 13 juni Svar

    Det er svært at forstår, hvorfor danske retailere ikke benytter sig mere af teknologi, det er jeg helt enig i.
    Fordelene er mange, men kendskabet til dem er nok ret begrænset.
    Jeg tror at mange detaillister tænker teknologi som spørgsmålet e-handel eller ikke e-handel, men teknologien er jo så meget mere end det, hvilket undertegnede håber, man kan danne sig et indtryk af her på bloggen.

  • Maja Møller
    Oprettet 13:09h, 22 juli Svar

    Tak for de interessante indlæg her på bloggen. Ingen tvivl om, at der er masser af uopdyrkede muligheder for brands og virksomheder i de nye teknologier. Adidas viser overskud ved applikationen med street arts:-) Her hos os i Arla har vi i foråret også lagt en free appl med 300 af Karolines køkkens opskrifter ud på Iphone. http://www.arlafoods.dk/presse/karolines-kogebog–nu-til-iphone/
    Appl er populær og giver os samtidig nyttige erfaringer.

    • Bjarke Svendsen
      Oprettet 14:09h, 22 juli Svar

      Tak for de pæne ord – det er rart med feedback fra læserne.

      Jeg har selv downloadet jeres app, og det er rart at se, at danske virksomheder er begyndt at tilbyde apps. Ingen tvivl om, at der er store muligheder i apps. Det anslås faktisk, at apps bliver lige så store som internettet er det i dag. Læs mere her: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8157043.stm.

      Vil du dele lidt ud af jeres erfaringer. Har folk downloadet jeres Karoline-app, og tracker i deres brug af den? Og vil du dele lidt ud af jeres erfaringer, hvis de da ikke er forretningshemmeligheder.

Skriv en kommentar