Augmented Reality levendegør og udvider produkt- og butiksoplevelser

Augmented Reality levendegør og udvider produkt- og butiksoplevelser

Augmented reality er ikke noget nyt, og slet ikke inden for marketingbranchen, men den digitale teknologi integreres i stigende grad også i detailhandelsbranchens service- og salgsplatforme. Det er nemlig en oplagt måde at engagere forbrugerne på og tilbyde dem noget ekstra i selskab med butikkens produkter og personale.

Med augmented reality forenes det offline rum med et online digitalt eller omvendt, hvorved der skabes et nyt medieret oplevelsesunivers omkring kundernes beslutnings- og købssituation. Helt konkret er augmented reality en digital teknologi, der gennem en computers, tablets eller smartphones kamera og skærm lægger et virtuelt lag, fx billeder og lyd, oven på den aktuelle virkelighed, så der skabes en udvidet virkelighed. Det er altså muligt at levendegøre og udvide ellers statiske og endimensionelle elementer i fx forbrugernes katalog-, produkt- og serviceoplevelse.

Tre brands, der på hver sin måde virkelig formår netop dette, er den svenske møbelgigant Ikea, det amerikanske sportsbrand Nike og den britiske musik- og underholdningskæde HMV.

Ikea digitaliserer 2013-katalog

Seneste udgave af det klassiske Ikea-katalog ser lidt anderledes ud, end vi kender det. Det er blevet lidt bredere, printet på nyt højkvalitetspapir og nå ja, så er det interaktivt. Den svenske møbelgigant tager nemlig oplevelsen af sit katalog et skridt videre, når man i 2013-udgaven anvender augmented reality til at fange læsernes opmærksomhed og imødegå den digitale revolution, ingen kommer udenom.

Ikeas årlige produktkatalog er en kæmpesucces og udkommer i ikke mindre end 211 mio. eksemplarer hvert år, og for mange kunder fungerer kataloget nærmest som en rigtig bog, man beholder og stiller op på reolen ved siden af ens andre bøger. Af den grund var det næppe på tale at afskaffe det trykte katalog, men den svenske kæde var samtidig klar over, at man kunne risikere at blive hægtet af den digitale udvikling, hvis der ikke skete noget med det klassiske papirmedie.  Og her var det så, at man kom frem til at lukke hullet mellem den trykte og den digitale verden ved at tilføre det traditionelle katalog et digitalt lag. Det digitaliserede katalog medfører, at smartphone-indehavere efter at have downloadet mobilapplikationen ”Ikea app” (iPhone og Android) kan scanne udvalgte sider med sin smartphone. Det udløser forskelligt ekstramateriale som film, billeder, interaktive oplevelser, røntgensyn og ekstra indretningsinspiration. Men app’ens betydeligste funktion må siges at være muligheden for at se Ikeas møbler i sit eget hjem, før man køber dem. De fleste kan godt lide at prøve deres tøj i butikken, før man køber det, så man er sikker på, at det sidder ordentligt. Det samme ville jo være dejligt med møbler. Det er bare lidt besværligt at transportere en sofa hjem for så at finde ud af, at den ikke rigtig passer alligevel. Men det problem er nu løst, i hvert fald hvis man vil have Ikea-møbler. Ved hjælp af augmented reality kan læsere af Ikea-kataloget nemlig se Ikeas møbler i deres eget hjem uden alt besværet, og når de har fundet de rette møbler, kan de nemt klikke sig videre og købe møblerne i Ikeas online-butik.

Se her, hvordan Ikeas katalog har udviklet sig frem til i dag:

Nike udvider forbrugernes serviceoplevelse

Fokus i Nikes butikker skal fremover være på at aktivere forbrugerne, lege med forbrugerne og hjælpe forbrugerne, og som et led i denne udvikling har Nike i år åbnet showcase-butikken Nike Fuel Station i London. Her kobler den amerikanske sportsgigant digitale services med fysiske forbrugeroplevelser, der skal inspirere og informere nutidens digitaliserede sportsudøvere. Nike Fuel Station er spækket med digitale elementer, der alle skal være med til at engagere forbrugerne og rykke grænserne for butiksoplevelser. Augmented reality er derfor naturligvis også en integreret del af Nike Fuel Stations digitale univers. Alle medarbejderne hos Nike Fuel Station bærer en iPad på sig, så de altid er klar til at servicere kunderne med viden om de produkter, som butikken fører. Men ud at være et decideret opslagsværktøj, fungerer iPad’en også som et interaktivt produktleksikon, hvor Nikes medarbejdere ved at føre iPad’en over forskellige billeder og samtidig scanne dem fx kan vise en kunde, hvordan Nikes løbesko laves helt fra bunden i 3D og dermed skabe en unik serviceoplevelse.

HMV og Universal Pictures bringer film til live med augmented reality

I forbindelse med fejringen af det amerikanske filmselskab Universal Pictures’ 100 års jubilæum i år bringer den britiske musik- og underholdningskæde HMV kendte film og filmkarakterer til live i butikken ved hjælp af augmented reality. Det betyder, at man som besøgende i HMVs flagship-store på Oxford Street i London kan få lov til at gense sine yndlings filmklip i 3D eller blive foreviget med en kendt filmkarakter. Det fungerer på den måde, at man downloader mobilapplikationen “Universal 100” (iPhone og Android) og herefter scanner omslagene på Dvd’er produceret af Universal Pictures, og når man så scanner omslaget, fremkommer der et filmklip eller nogle karakterer fra den pågældende film.

Foruden de interaktive Dvd-omslag har HMV og Universal Pictures også opstillet interaktive billeder fra forskellige film rundt omkring i butikken, og også her kan man ved hjælp af sin smartphone eller tablet udløse ekstra, digitalt indhold. Når man holder sin smartphone eller tablet op foran et af billederne, bringes billedets indhold til live og viser forskellige filmkarakterer i 3D, og gør det samtidig muligt for kunderne at få taget et interaktivt billede sammen med deres yndlings filmkarakter.

Se her, hvordan film bringes til live hos HMV:


Kategorier:
, , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar