Black Friday: Hvordan agerer forbrugerne på årets største shoppingdag?

Black Friday: Hvordan agerer forbrugerne på årets største shoppingdag?

I dag går det løs. Årets største shoppingdag Black Friday løber af stablen, og vanvittige udsalgspriser oversvømmer retaillandskabet mens tilbudsjagende forbrugere stormer indkøbscentre, shoppinggader og e-butikker… Eller hvad?

De seneste år har vi set en større og større modstand mod den store forbrugsfest generelt og Black Friday specifikt. Og det har fået flere retailere verden over til at diske op med alternative tiltag. MEN! Selvom salgstallene er gået ned og bevidstheden om overforbrug og miljø er gået op, forventes det alligevel, at forbrugerne i år vil tage Black Friday til sig.

I denne blog, som er et uddrag fra vores daglige nyhedsbrev Retail Watch, tager vi temperaturen på den samlede status for dette års Black Friday.

48% af de britiske forbrugere regner med at tage del i Black Friday - mod 38% sidste år.

Black Friday er tilbage

“Et stigende antal forbrugere dropper Black Friday i år”. Sådan lød en af vores egne overskrifter ved samme tid sidste år. Men nu hvor kalenderåret siger 2022, inflation og krisetider, er det lidt en anden snak. Ifølge en ny undersøgelse fra den britiske softwarevirksomhed Sitecore, regner 48 pct. af de britiske forbrugere med at tage del i udsalgsfesten d. 25. november – mod 38 pct. sidste år. Andelen af forbrugere der et øjeblik ser bort fra etiske principper for at spare penge her og nu er altså vokset. Måske for at få råd til julegaver og dermed opretholde hyggen i disse krise- og sparetider – i hvert fald har 82 pct. svaret i samme undersøgelse, at tilbud og gode priser er topprioritet, når de kigger efter julegaver online i år. 71 pct. af dem, der handler på Black Friday mener desuden at der er gode tilbud at hente. Det samme gjaldt for blot 60 pct. sidste år.

— Black Friday er tilbage i kalenderen som et nøgle-shoppingevent i år, da forbrugerne prøver at få råd til julen. Sammenlignet med sidste år, er forbrugernes prioriterer skiftet og mens tilbud og nedsatte priser vil være vigtige, må brands også tilbyde personaliserede indhold og oplevelser, for at opretholde forbruget, lyder det fra Sitecore.

Tre ud af fire forbrugere planlægger at investere i kvalitetsprodukter med længere levetid, mens 40% vil betale mere for klimabevidste produkter.

Forbrugerne søger bæredygtighed og kvalitet

Men selvom forbrugerne er tilbage, har de måske ændret shoppevaner. I de seneste ugers Retail Watch har vi spottet flere og flere retailere ty til resale og bæredygtige produkter – og det betaler sig, især i dag. Det viser sig nemlig i en international undersøgelse fra Shopify, at de globale forbrugere er klar til at spytte ekstra i kassen til dette års Black Friday og Cyber Monday i bytte for kvalitet og bæredygtighed. Shopify giver forbrugsmønstrene overskriften: Considered, Conscious og Connected. Tre ud af fire (76 pct.) forbrugere planlægger nemlig at investere i kvalitetsprodukter med længere levetid, mens 40 pct. angiver, at de vil betale mere for klimabevidste produkter. 43 pct. er mere villige til at købe fra brands, som praktiserer bæredygtighed, mens tre ud af fem (63 pct.) i højere grad vil anbefale de køb, der er bedre for miljøet, til omgangskredsen. Retailerne har altså masser at vinde og tabe, når det kommer til bæredygtighed og kvalitet, hvilket understøttes af, at 46 pct. af forbrugerne er klar til gå andetssteds for et produkt af højere kvalitet. Desuden har forbrugerne taget de kritiske briller på i år, hvor 63 pct. vil putte mere energi i at undersøge, hvilke brands der har overholdt deres grønne aftaler og tager klimaansvar.

Dorte Wimmer: Krisen får forbrugerne til at jagte tilbud

Dalende detailsalg, bugnende butikslagre og coronaens forsyningsudfordringer betyder som bekendt, at mange butikker har fyldt ekstra godt op på hylderne, og de danske forbrugere kan derfor sætte næsen op efter rigtig gode tilbud i dag, uanset bæredygtighed og kvalitet. Det vurderer erhvervsøkonom i Sydbank Morten Laugesen overfor Berlingske. Men danskernes købelyst er ikke nødvendigvis fulgt med og i en tid med høj inflation, lav forbrugertillid og generel bekymring, kunne man forvente, at forbrugerne ville holde på pengene til trods for alle de gode tilbud.

Sådan ser vores direktør Dorte Wimmer imidlertid ikke på det. hun forventer, at dette års Black Friday vil blive ganske god for detailhandlen til trods for de lidt dystre økonomiske udsigter.

— De fleste forbrugere har penge på bankbogen, men der er sket noget med vores opfattelse af verden, som gør, at vi nu er gået i sparemood, siger hun til Berlingske og uddyber:
— Der er et endnu større fokus på pris, som viser, at vi er begyndt at prioritere vores forbrug lidt mere, men netop derfor vil vi se en væsentlig større handel på Black Friday end tidligere år, fordi forbrugerne jagter de skarpe priser i højere grad end tidligere.

Om hun får ret? Det kigger vi på i næste uge.

Vil du vide mere?

Dette er et uddrag fra vores daglige nyhedsbrev Retail Watch, som hver dag lander i indbakken hos vores medlemmer. Nyhedsbrevet er en daglig opdatering på alt det, der sker i verden blandt retailere og forbrugere, og bringer konkrete cases og inspiration til hele din virksomhed. Læs mere om vores medlemskab her.


Kategorier:
, , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar