Brands sender mobilbudskaber til forbrugerne, når de står med produktet i butikken

Brands sender mobilbudskaber til forbrugerne, når de står med produktet i butikken

Det nye amerikanske firma Checkpoints, der er grundlagt af brødrene Mark og Todd Di Paola, giver brands nye muligheder for at få forbrugerne i tale, når de står med brandets produkter i hånden i butikken. Brandet har på den måde en chance for at ”overtale” forbrugeren til rent faktisk at købe det produkt, de nu har i hånden, og dermed konvertere situationen til et køb, mens forbrugeren på sin side kan tjene point, som kan veksles til kontante fordele.

Hvordan virker det?
Amerikanere med en smartphone som Android eller iPhone kan gå ind og melde sig til tjenesten på checkpoints.com. Her downloader de en applikation til telefonen, som kobler Checkpoints på telefonens gps. Checkpoints bruger så gps’en til at fortælle telefonens bruger, hvornår han eller hun befinder sig tæt på en butik med varer, som promoveres i Checkpointsystemet.

Alt, hvad forbrugeren så skal gøre for at tjene points, er, at finde butikken (fx ved at bruge kortet på telefonen), gå ind i den, tage produktet eller produkterne, scanne deres stregkode ind på mobilen og afvente det budskab, der så kommer fra afsenderen af produktet. Man behøver altså ikke købe varen, man skal blot scanne den ind, hvilket udløser belønningen. Checkpoints har nemlig en Reward Store, hvor man kan indløse de optjente points til fx gavekort eller air miles.Til gengæld skal forbrugeren altså opsøge produktet og udsætte sig for det budskab, afsenderen af produktet nu måtte have lyst til at levere.

Et talerør
For brandet er det et forbindelsesled til en potentiel kunde, hvorigennem man kan give kunden en personlig besked af mere eller mindre fantasifuld art. Man kunne forestille sig helt enkle budskaber a la ”tak fordi du viser interesse for vores produkt, her kan du læse mere om fordelene” eller ”du har produktet i hånden, køb det!”, men man kan også forestille sig mere kreative løsninger som en vejviser ind til brandets Facebook- eller hjemmeside, en hjælpende oversigt, så man kan vælge den rigtige størrelse, farve eller smag på produktet, eller hvad med at give folk muligheden for at klikke sig frem til en direkte snak over telefonen med en repræsentant for brandet, som kan besvare spørgsmål om varen eller dens brug.

Muligheden er der for, at snu personer kan gå ind i en butik, scanne varer ind hele dagen og dermed optjene massevis af points. Folkene bag Checkpoints er dog temmelig sikre på, at det kun er et mindretal, der vil gøre den slags. Håbet er selvfølgelig, at systemet får folk til at købe de tilmeldte produkter, måske produkter man ikke på forhånd havde skrevet på indkøbssedlen.

Fordele og ulemper
Der rejser sig selvfølgelig en række etiske problemer, når man opsøger forbrugeren med reklamebudskaber på denne måde og sporer kunden færden. (Vi har været inde på en lignende problematik i blogindlægget om OMO, som opsporer kunder via gps.) Det er dog værd at bemærke, at forbrugeren aktivt vælger Checkpoints til, og at det er en tjeneste, som helt tydeligt går ud på at levere reklamebudskaber.

Man kan selvfølgelig spørge sig selv, om ikke de gode gamle budskaber trykt på selve produktemballagen er nok til at få forbrugeren i tale. Og om nogen overhovedet gider gøre sig den ulejlighed at scanne produkter ind på telefonen i en presset hverdag. Måske, måske ikke. Uanset hvad forekommer det at være en gylden mulighed for brandet at få kunden i tale i den situation, hvor hun rent faktisk har fat i produktet, dvs. påvirke kunden under købsbeslutningen.

Fordi budskabet kommer på smartphonen, kan det betjene sig af det digitale medies teknologi og på den måde fungere endnu stærkere end noget, der blot er trykt på en papkarton. Mange og særligt de yngre forbrugere er vant til sociale medier og teknologi, og de ikke ser det givetvis ikke som en større forhindring at vifte lidt med en vare foran mobilen, hvis de kan få mærkbare fordele ud af det.
Checkpoints lanceres i USA til september i år, og andre lande følger.

detailhandel-konf-2010_blog


Kategorier: , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar