Convenience – Det nye sort i dagligvarehandlen

Convenience – Det nye sort i dagligvarehandlen

”.. Så sad jeg hjemme på nettet, bestilte det hele, og da jeg kom derned fik jeg det hele udleveret. Det tog mig et kvarter, og så var jeg ude på parkeringspladsen igen, og så havde jeg fået alt, hvad jeg skulle have, og det var betalt og alt sådan noget… Sindssygt nemt!” (Mand, 28 år)

Sådan lyder et citat fra en deltager i en fokusgruppe og det afspejler ét af de krav, som forbrugerne har til fremtidens dagligvarehandel – og fremtiden er nær, hvis den ikke allerede er her.

Tiden er løbet fra den traditionelle dagligvarehandel og den lineære proces, der tidligere har været kendetegnet for købsadfærden: Forbrugerne lavede indkøbsliste hjemmefra, gik ned i butikken og fandt de varer, der stod på listen og lidt flere, betalte og kørte hjem igen for så at vende tilbage efter noget tid. Fremtidens købmand skal kunne en hel del mere og essentielt er det at forstå, hvordan forbrugernes indkøbstur er blevet en cirkulær proces med nye muligheder, men også krav til butikkerne. 3 faktorer bliver helt afgørende, hvis man vil have succes i dansk dagligvarehandel i fremtiden:

Click & collect

Forbrugeren kræver øget convenience og en af nøglerne hertil er Click & Collect. Fleksible afhentningssteder er fremtiden i dansk dagligvarehandel. Dagligvarerne bestilles over nettet eller via app og hentes i drive in formater, som vi kender fra McDonalds og læses hurtigt i baggagerummet, hvorefter turen går hjem igen. Både i UK og i Frankrig satses meget på Click & Collect og alle de store spillere har rullet det ud det sidste år. Carrefour har allerede åbnet over 300 Click & Collect stationer, hvor forbrugeren kan afhente sine varer og nye er på vej. Flere af disse ligger i forlængelse af deres traditionelle supermarkeder.

click & collect

 

Det sidste nye tiltag i Frankrig er Auchan, der pt tester et nyt koncept ”Achimbo”, som er et friskvare supermarked, der er placeret ved siden af en Click & Collect station. Derved kan forbrugeren få convenience ved at bestille basisvarer online og afhente dem ved stationen, derefter parkere og derefter udvælge og købe friske grønsager og frugt.

All-Inclusive Fast Food

Forbrugeren vil nu mere end nogensinde før have hjælp til madlavningen, men det nye er, at det skal være sundt. Nemme sunde måltidsløsninger, der kan laves på 20 minutter bliver vejen frem især blandt de unge forbrugere, hvor vi oplever en øget fokus på, hvad de spiser. All-inclusive; Alt skal være pakket i afmålte portioner så det er nemt at gå til, men det er vigtigt, at vi selv er medskabere af produktet så færdigretter, som vi kender dem på dåse eller i frost er NO GO

Fast & Slow shopping

Vi oplever et paradoks hos forbrugerne – de vil gerne opholdes, når de handler samtidigt med at de gerne vil hurtigt igennem butikken. Hvornår de vil hvad, afgøres af den indkøbsmission, de er på; er det til hverdagsmaden skal det gå stærkt, mens vi til weekenden gerne vil bruge mere tid i butikken. Derfor bør det i fremtiden være slut med at gemme mælken bagerst i butikken. Frem i butikken med de varer, der købes mest af så man hurtigt kan komme igennem butikken, når der er brug for det og plads til oplevelser, fornyelse og inspiration i resten af butikken, så forbrugerne kan få stillet oplevelseshungeren, når der er tid til det.

Der er ingen tvivl om, at dagligvarehandelen er i forandring. Forbrugerne har allerede forandret sig og har flere helt åbenlyse udækket behov. Spørgsmålet er nu kun hvor hurtigt, hvordan og hvor godt dagligvarehandlen får italesat disse behov?


Kategorier: , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar