Skip to main content
  • Analyse | Retailkoncept

Af: Maria Dannerfjord
Dato: 27/05/2024

Danish Dynamite: Hvem vinder frem blandt de danske detailkæder?

I en verden præget af globalisering og udveksling af kultur og handel, er danske kæder blevet frontløbere i at sprede den rød/hvide livsstil ud over landegrænserne. Med et imponerende antal butikker i udlandet viser danske detailvirksomheder deres evne til at tilpasse sig og trives på det internationale marked.

Men inden vi dykker ned i tallene fra den netop udkomne bog, Kæder i Dansk Detailhandel 2024, så lad os først skitsere det overordnede billede. Der er mere end syv gange så mange danske butikker i udlandet som udenlandske butikker i Danmark. Dette tal kan virke overraskende ved første øjekast, men det kræver en nærmere undersøgelse for at forstå dynamikken bag.

En vigtig faktor at huske er, at danske kæder har mulighed for at etablere sig i flere lande, hvor der ofte er plads til flere danske butikker. Dette står i kontrast til udenlandske kæder, der kun har begrænsede muligheder på det danske marked. Det betyder, at selvom antallet af butikker i udlandet er højt, er det ikke nødvendigvis en indikation af en større international orientering blandt danske detailkæder.

Denne succes skyldes ikke kun de danske kæders evne til at tilpasse sig lokale markeder, men også deres fokus på kvalitet, innovation og en stærk dansk identitet

Men hvilke detailbrancher fører så an i denne internationale retail-ekspansion?
Svaret ligger i nogle få, men magtfulde sektorer. Med Jysk i spidsen dominerer møbelbranchen med hele 3.706 styks danske butikker i udlandet i 2023. Derefter følger modebranchen med 2.829 butikker, sko med 2.322 butikker og guldsmede- og urmagerbranchen med 1.873 butikker. Disse fire sektorer udgør tilsammen 69 pct. af samtlige danske butikker i udlandet og understreger deres betydelige tilstedeværelse på de internationale markeder, jf. Kæder i Dansk Detailhandel 2024.

En bemærkelsesværdig stigning ses også hos Normal, det danske koncept med hverdagens impulskøb til unormale billige priser. Med et spring fra 344 til 507 butikker viser Normal deres evne til at tilpasse deres sortiment til lokale målgrupper og ramme bredt på tværs af landegrænserne.

Succesen skyldes ikke kun de danske kæders evne til at tilpasse sig lokale markeder, men også deres fokus på kvalitet, innovation og en stærk dansk identitet. Som ambassadører for dansk design og livsstil, fortsætter danske kæder med at erobre verden og efterlade deres præg på det globale handelslandskab.

Vil du have det fulde overblik over hvilke danske kæder, der vinder frem i udlandet? Hent eller køb Kæder i Dansk Detailhandel 2024 her i dag, så din virksomhed kan få inspiration til at vækste.

Legos årelange himmelflugt mod skyerne

En dansk virksomhed, der med rette kan vække den rød/hvid stolthed, er den familieejede legetøjskoncern, Lego. Et produkt, vi alle har en relation til og har skabt sjove barndomsminder med. I mange år har de skabt et inspirerende univers omkring deres koncept og videreformidlet vigtigheden af kreativ leg for både voksne og børn. Det danske brand, der stammer tilbage fra 1932, har i en lang årrække formået at cementere sin plads, i et skiftende landskab af stærke internationale brands, der kæmper om opmærksomheden på legetøjsmarkedet. Alligevel har de om nogen forstået konstant at forny sig selv, og succesen i udlandet er kun gået én vej – og det er imod det uendelige univers.

Senest kunne Legos Global Head Retail Experience & Innovation, Martin Urrutia, fortælle i et LinkedIn post, om lanceringen af deres spritnye Space Immersive Experience zone i Legos butik, i hjertet af London. Her er ambitionsniveauet for den nye butiksoplevelse skudt mod stjernerne, med et unikt astronaut-univers, der tager kunden med på rejsen ind i et rumskib, som underholder både store og små størrelser, der besøger butikken. Formålet med den udviklede butikszone, er at skabe den uforglemmelige brugeroplevelse, der formår at flette dedikeret storytelling sammen med produkterne, samt skabe engagement for det indre legebarn – på tværs af alle aldersgrupper.

Stærke konceptfortællinger, der tager fysisk form i butikkerne, er et brandvarmt emne i disse tider. Det taler vi meget mere om i de 8 Growth Hackers, som du kan finde i vores branchehåndbog, Kæder i Dansk Detailhandel 2024. Den kan du få fingrene i lige her.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop