Den blå/gule fest i Aalborg

Den blå/gule fest i Aalborg

Ved indgangen kan de ventende kunder lune sig med Abbas største hits, og indenfor spiller et jazzorkester svenske viser for de ventende medarbejdere og indbudte gæster. Ikea er kommet til byen.
Begejstrede medarbejdere klapper og hujer, da ekspansionschef Jette Jørgensen erklærer, at dette er dagen, hvor Ikea vender tilbage til Aalborg.
De er ikke alene med glæden. Aalborgs borgmester, Henning G. Jensen, er også tilfreds.

– Aalborg har kæmpet hårdt for at få Ikea til byen, siger han.

– Vi har jagtet Ikea i flere år, og det er en kæmpe sejr for Aalborg, for Ikeas 275 nye medarbejdere og for folk i Aalborg.

Henning G. Jensen tror, at Ikeas blotte tilstedeværelse vil trække detailhandel til Aalborg.

– Der er detailkæder, der ikke invester i en by, hvor der ikke findes en Ikea, siger han.

– Jeg ved godt, at det her er med til at styrke Aalborg, men så må omegnsbyerne jo bare oppe sig og tage kampen op, Men jeg håber da ikke, at Ikeas fødselsdag betyder døden for andre. Det er en bekræftelse på, at Aalborg er værd at investere i, at stifte familie i og at få en bolig i, siger han.

Ikea 2

Det nye Ikea er på 30.400 kvadratmeter og i alt 70.000 kvadratmeter grund. Varehuset er opført på bare 27 uger, hvilket gør det til det hurtigst opførte i Ikeas historie: det er ikke mindst imponerede i betragtning af efterårets influenzaepidemi og det hårde vintervejr.

dsc006821

Ikeas landschef Håkan Svedmann understreger, at det er fantastisk at åbne varehus nr. to på så kort tid. Han fremhæver måden, Ikea bygger på: enkelt og i fællesskab i en flad organisation, hvor alle hjælper til.

Også beliggenheden er han tilfreds med.

– Jeg har set mange Ikea-varehuse, men ingen, der ligger så godt som det her. Alle konkurrenterne ligger simpelthen lige ved siden af os i Aalborg. Det betyder, at alle, der skal købe en sofa eller et køkken, besøger os. Vi får dermed en eller to chancer for at vise, at vi har den rigtige vare til den rigtige pris.

Han understreger, at hvis medarbejderne forstår, at det er hver enkelt kunde, der tæller – og får kunden til at tælle hver dag, vil Ikea eje markedet i Aalborg.

– Vi vil få succes, jeg kan se det i øjnene på medarbejderne, slutter han.

dsc00711

Varehuschefen Magnus Norberg er en særlig lykkelig mand i dag, da hans drøm gennem de 21 år han har været hos Ikea om at få “sit eget” Ikea-varehus i dag går i opfyldelse.

– Vi har tre tons kødboller i fryseren, så de kan bare komme an! råber han.

dsc00720

For ekspansionschef Jette Jørgensen er dagen særlig, fordi det var hende, der fik til opgave at lukke den gamle Ikea-butik i Aalborg.

– Vi lukkede IKEA Aalborg i 1991. Det var jeg selv med til, og jeg har aldrig fået så meget skæld ud, som jeg dengang fik af de nordjyske kunder. At vi tilmed lukkede varehuset op til juletid, gjorde bestemt ikke kundernes humør mildere stemt. Men sådan måtte det være dengang. Derfor er jeg også ovenud lykkelig for, at vi i dag igen kan give nordjyderne deres eget varehus igen, siger hun.

dsc00730

Klokken nærmer sig ti, og udenfor har mange kunder taget opstilling. På den indvendige side af døren har medarbejderne taget opstilling og danner espailier med danske og svenske flag.
Da døren endelig går op, klappes kunderne fra indgangen op ad rulletrappen til det forjættede (Små)land. Der råbes og hujes igen, og en del kunder ser helt benovede ud.
Medarbejderne står klar med de velkendte gule indkøbsnet, som de flittigt deler ud af. 1.400 kunder vælter ind i butikken på en halv time. I løbet af dagen går 10.000 gennem kasserne. Ikea er kommer til Aalborg.

dsc00740


Kategorier:
, ,
1 kommentar
  • Peter Hansson
    Oprettet 11:07h, 18 marts Svar

    Det er nu lidt specielt at IKEA ikke bruger åbningstilbud i deres kampagner:

    http://www.mr-x.dk/?p=365

    Det gør alle andre detail-kæder da. Men der må ligge en mening bag.

Skriv en kommentar