Der er vækstpotentiale i mænds forfængelighed

Der er vækstpotentiale i mænds forfængelighed

I sidste uge afholdt Retail Institute i samarbejde med Brandhouse et medlems- og trendseminar om den kvindelige forbruger. En af konklusionerne var, at hvor mænd mest købte til sig selv, køber kvinder til mange ud over sig selv – f.eks. gaver og ting til hjemmet og børnene.

Det betyder imidlertid ikke, at mænd ikke kan finde ud af at bruge penge, og at de ikke er værd at satse på som kunder. Selvom den metroseksuelle mand blev mindre androgyn og mere rå i midten af sidste årti, er grooming og beklædning for mænd stadig populære varekategorier, som flere brands i stigende grad satser på.

Hermes har f.eks. i starten af i år åbnet sin første “Mens Only”-butik på Madison Avenue i New York, og Ralph Lauren er ved at ændre sin lokalitet på samme gade til en rendyrket mandeforretning, der åbner til efteråret. Samtidig går kæder som Coach og J. Crew med planer om at lave flere butikker til mændene.

Hermes' nye flagship - for men only

Hermes' nye flagship - for men only

Det øgede fokus på de mandlige kunder blev allerede indledt før recessionen, hvor producenter og kæder erkendte, at der var vækst i mændenes forbrug af tøj og produkter til personlig pleje. Under recessionen, hvor udviklingsstrategier mange steder blev sat mere eller mindre på standby, var der imidlertid ikke overskud til at tænke på mændene som indgangen til et stort vækstområde. Men med duften af forår og krisens udvanding har mange genoptaget taget i manden. Ifølge STORE MAGAZINE vil 2010 blive det år, hvor der hidtil bliver lanceret flest produkter til mænd.

En af grundene til det genvundne fokus på manden er, at mændene ikke i så høj grad som kvinderne har reageret på recessionen, hvilket underbygger pointen om, at den kvindelige forbruger er mere recessionsforskrækket end den mandlige. Det var netop en af de konklusioner, Retail Institute Scandinavia fremfødte på det nyligt afholdt trendseminar.

Samtidig er trenden, at mændene i en tid, hvor arbejdsløshed har været en trussel, gerne vil se velplejede og succesfulde ud. Dét at klæde sig ordentligt på skaber selvtillid og en større aura af autoritet.

Eksperter er enige om at mænds fokus på deres ydre ikke bare er en forbifarende trend, men er kommet for at blive.

– Vi har en generation af yngre mænd, som lyder mere og mere som kvinder, når de taler om shopping og mode, siger siger Wendy Liebmann, stifter af og CEO i WSL Strategic Retail, til STORE MAGAZINE. Hun ser den nye generation af mænd som mere selvstændige shoppere – blandt andet fordi de gifter sig senere og har levet flere år som selvhjulpne singler.


Kategorier:
, , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar