Skip to main content
  • Beklædning | Butikker | Centre | Dagligvarer | Generation Y | Oplevelser

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 02/12/2013

Emporia inspirerer med magiske trapper, funklende farver, organiske former og food court

Emporia i Malmø, som er Skandinaviens største shopping center, har forsøgt at skabe en anderledes atmosfære i det 93.000 kvadratmeter store center.

Lige fra man kører ind i parkeringsområdet er der knald på farverne, idet ramperne er afskærmet med gennemsigtigt plast i kraftige farver, der giver et helt andet udtryk end de sædvanlige betonfarvede elementer.  De klare, transparente farver går igen inde i centeret, hvor de markerer de forskellige zoner, hvilket gør det nemt at orientere sig.

Også etageadskillelserne i Emporia er spændende og anderledes. Der er bl.a. lavet et lukket, ”halvt plan” i det røde område, hvilket giver en anden oplevelse af trappen, end man er vant til, og udfordrer ens sanser. Rulletrapperne går desuden på kryds og tværs i midten og leder tankerne hen til de særdeles bevægelige, magiske trapper på Hogwarts i Harry Potter. Endelig giver den store mængde grønne planter, der hænger ned i centrum af centret, oplevelsen af, at man befinder sig udenfor.

Modsat de klassiske shopping centre findes der ikke den lange ”fordelingsgang” i midten med butikker på begge sider.  Overalt er formerne organiske, og butiksvinduer mv. er buede. Det giver en behagelig oplevelse, og det inspirerer.

Ud over decideret loungeområder er der indlagt små afslapningsområder, der er bygget ind som ”kiler” i butiksfacaderne, hvilket giver mere ro til afslapning end de klassiske bænke, der er placeret midt på centerets ”motorvej”. Spisestederne er mikset sammen i en food court som vi kender dem fra USA, og er man flere sammen på shopping, kan man derfor købe mad fra forskellige steder og alligevel spise sammen. Det giver præcis den fleksibilitet, som især Generation Y i stort omfang efterspørger.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop