Skip to main content
Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 12/11/2010

Facebook Places og Facebook Deals giver Gap succes

Facebook lancerede servicen Deals 3. november i USA. Facebook Deals er en service til virksomheder med en Facebookside, som gør det meget nemt at overbringe Facebookbrugere et godt tilbud. Facebook Deals knyttes så til bestemte fysiske steder, som fx butikker, via det nye(re) Facebook Places. Facebook Places giver Facebookbrugerne mulighed for at checke ind forskellige steder via gps’en i mobiltelefonen, så vennerne kan se, hvor de er.

Verdens næststørste tøjkæde Gap er et eksempel på, hvordan Facebook Deals og Facebook Places spiller sammen i praksis, og også et eksempel på, hvor stor omtale og kundetrafik, der kan skabes ved at udnytte det sociale medie.

Deals blev som sagt lanceret 3. november i år, og allerede 5. november havde Gap meldt sig på banen for at bruge servicen. Fredag den 5. november gav Gap et par gratis jeans til de første 10.000 personer, der brugte Facebook Places til at checke ind i en Gap-butik. For at få de gratis jeans skulle man gå ind i Gap-butikken og vise indcheckningen på sin mobiltelefon til personalet. Alle andre, der checkede ind den dag, kunne få en rabat på 40 procent på et hvilket som helst stykke tøj i Gap.

Det blev en kæmpe succes. Fx oplevede Gap-butikker i New York lange køer fra kl. 08 om morgenen, hvor butikkerne åbner. De gratis jeans blev revet væk, og folk væltede ind med deres mobiltelefoner.

Succesen er særligt slående set i lyset af, hvor lidt Gap markedsførte eventen. Der var ingen store reklamer i butikkerne, og tiltaget har heller ikke været kommunikeret på Gaps hjemmeside. Tilsyneladende er det kun blevet kommunikeret på Gaps Facebookside og i en meddelelse fra Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg – herefter har nyheden spredt sig som en løbeild over det sociale netværk.

Det store spørgsmål er selvfølgelig, om kunder, der kom for sent til at få gratis jeans, stadig har tænkt sig at shoppe hos Gap og udnytte rabatten på 40 procent. Facebook Places og Facebook Deals ser ud til at være stærke redskaber til at få fat i kunderne, men kun tiden kan vise, om der kan trommes tilsvarende mange folk sammen, hvis tilbuddet er af mere ordinær art og altså ikke ligefrem forærer produkter væk.

– For Gap-brandet handler det om at forbinde sig med kunderne, uanset hvor de er, sagde talskvinde Olivia Dovne fra Gap ved lanceringen af Facebook Deals.
– Vi ved, at de bruger Facebook uophørligt. Vi ved, at de er meget knyttede til deres smartphone. Så for os er Facebook Places en anden måde at komme i forbindelse med dem på der, hvor de allerede er.

10.000 par gratis jeans er noget af en udskrivning, men Gap mener, det kan betale sig.
– Det kan bringe nogen tilbage gennem vores døre, som vi ikke har set i et stykke tid, og måske kan det give helt nye kunder, siger Dovne.

Gap er nok ikke det sidste store brand, der har tænkt sig at udnytte sociale mediers nye muligheder for at knytte den fysiske verdens steder sammen med de virtuelle netværk af mennesker. Prøv bare at se Facebooks liste, som er i bunden af siden, hvor Deals introduceres.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop