Fem trends i forbrugeradfærden lige nu

Fem trends i forbrugeradfærden lige nu

American Express har for nyligt lavet en undersøgelse, der ser på trends i forbrugernes måde at bruge penge på. Undersøgelsen munder ud i fem trends, der peger på internettets og mobilteknologiens stigende betydning for detailhandel, for forbrugerne betjener sig af de to ting regelmæssigt, når de skal afgøre, hvor der skal handles, og hvad der skal købes.

Forbrugerne fokuserer på at få værdi for pengene, når de køber noget. Tilbudsjægere bruger digitale redskaber som amerikanske Groupon og det sted-baserede sociale netværk Foursquare til at opnå rabat på produkter, de ellers ville have betalt fuld pris for. Forbrugerne er også i stigende grad optaget af etikken og dagsordenen hos de virksomheder, de køber noget af.

– Alt i alt ser vi en mere bevidst forbruger. Man stopper virkelig op, inden man foretager sin købsbeslutning og fokuserer ikke bare på kvalitet, men også på virkningen af den pågældende købsbeslutning, siger Mary Hines, vice president of marketing hos American Express.

De fem trends

groupon

Trend 1: Øget involvering i fællesskaber og gruppeindkøb
I takt med, at mere detailhandel skifter over til onlinemarkedet, læner forbrugerne sig mere og mere op ad grupper af medforbrugere, når de skal købe noget. Kup-hjemmesiden Groupon, som formidler rabatter og tilbud, der er afhængige af mængdeindkøb fra grupper, tilfører et socialt aspekt til det at købe noget online. Groupon er simpelthen en sted, som formidler mængderabatter til folk lokalt, og det er en kæmpesucces.

American Express forudsiger:
Online-kuponkulturen vil flytte sig fra computer til mobiltelefon, og det integrerer rabatjagten med rabatter, der tilbydes live, mens du følger med på mobilen, og som afhænger af, at du befinder dig det rigtige sted.

foursquare

Trend 2: Sted-baseret shopping
Facebook Places, Google Latitude og Foursquare er et par af eksemplerne på sted-baserede mobilapplikationer/sociale medier. De stedbaserede sociale medier bruger gps-teknologi til at registrere, hvor brugeren befinder sig på et givent tidspunkt, og brugeren checker så ind og ud af steder via mobilen. På den måde forbindes brugerens færden til venner, butikker og rabatter tæt på. Mange butikker giver tilbagevendende loyale kunder belønninger, mens andre belønner alene det, at kunden kommer ind i butikken og checker ind på sin mobiltelefon.

American Express forudsiger: Det mobile internet bliver en nøgleportal for shopping, og det kommer til at fungere som en personlig digital hjælper, der revolutionerer vores måde at shoppe på.

Trend 3: At købe lokalt
Selvom trenden med at købe lokalt ikke er ny, ser den ud til at have fået ny luft under vingerne, særligt inden for onlinehandel. I tråd med, at den stedbaserede shopping boomer, er kunderne også blevet mere bevidste om steder og beliggenheder. Sammenhængen mellem e-handel og lokal shopping bliver stærkere og stærkere i takt med, at store nationale aktører skræddersyer deres udbud, så det også inkluderer lokale detaillister og lokalt sourcede produkter.

American Express forudsiger: I de kommende år vil forbrugerne opprioritere mindre lokale butikker, lokale handlende og brands.

Trend 4: Co-creation
Forbrugerne vænner sig til en mere og mere individuelt skræddersyet shoppingoplevelse online, og de vil gerne have muligheden for at blive en del af designprocessen. Ideen om co-creation har virkelig betydet en forskel for virksomheder som T-shirtproducenten Threadless og Nike, og den slags virksomheder giver forbrugerne mulighed for at spille en rolle i produktionen af den vare, man står og skal købe.

American Express forudsiger: Forbrugerne forventer at spille en større rolle i produkternes tilblivelse, og det ændrer radikalt på den traditionelle detailhandelsmodel.

Trend 5: Etiske virksomheder
Den sidste forbrugertrend har stædigt bidt sig fast hos forbrugerne, og den har altså nu vundet fornyet popularitet. Forbrugerne er i stigende grad på udkig efter ansvarlige detailvirksomheder, og de forventer etiske og bæredygtige praksisser fra de detailvirksomheder, de køber ind hos. Mange er villige til at betale mere for at støtte virksomheder, der til gengæld bakker op om velgørenhed og miljømæssige sager.

American Express forudsiger: I takt med, at forbrugere bliver mere og mere optagede af at gøre godt gennem forbrug, vil de også forvente, at brands engagerer sig med humanitære sager, og forbrugerne vil udse sig virksomheder, hvis handlinger matcher deres personlige overbevisninger.


Kategorier: ,
2 kommentarer
  • Stine
    Oprettet 12:26h, 09 december Svar

    Spændende undersøgelse.
    Under et af de 5 punkter ville jeg gerne tilføje brugen af smartphones og ikke mindst applikationer. For når man siger E-handel må man snart også tænke det ind i en smartphone sammenhæng. Jeg mener der er et stort potentiale for retail her.

    I dag bruger jeg selv applikationen: Karolines kogebog – og den bruger jo som bekendt oftest arla’s egne produkter! så når jeg står i Netto og skal have inspiration – så får jeg ARLA inspiration. Dette er jo bare en ud af mange muligheder der er for applikationer i den retning…

    • Maria Dahl Jørgensen
      Oprettet 11:35h, 21 december Svar

      Brugen af smartphones har og får stor betydning, det er jeg helt enig med dig i. Og smartphones er da også til stede i nogle af de fem trends, fx i forhold til den stedbaserede shopping, som primært eksemplificeres gennem de geosociale medier, der fungerer via smartphonen.
      Applikationer er helt sikkert en spændende mulighed for detailhandel – særligt hvis man lykkes med at tilbyde forbrugerne en applikation, som de opfatter som en service – ligesom du gør det med Arla-applikationen. Hvis vi kan bruge applikationen til noget, og den tilfører os værdi og frem for alt gør vores hverdag nemmere i de situationer, hvor man fx står udtømt for inspiration i supermarkedet – ja, så opfatter vi applikationen som en relevant og hjælpende hånd.

Skriv en kommentar