Dagligvarehandlen har aldrig gennemgået så stor udvikling, som den har i år. Med flere fysiske kæder lukket ned, nye der er kommet til og faldende udvalg af online-muligheder, står markedet frit åbent for de retailere, der er bedst til at udnytte mulighederne og springe over barriererne. Hækkeløbet i dagligvarehandlen er begyndt.
De store skift i markedet kommer især i følgeskab af ændrede forbruger adfærd, der medbringer stigende forventninger til retailerne. Det bliver sværere og sværere at imødekomme kunderne, så det handler om at være på forkant med tidens og forbrugernes trends og tendenser, hvis man vil kunne stå solidt på hurtigt skiftende danske marked.
Igen i år har vi inviteret en perlerække af særdeles inspirerende og dygtige talere fra førende dagligvarekæder og brands fra både ind- og udland op på scenen for at give indsigt i hvad der skal til for at vinde i fremtidens dagligvarehandel.
Oplev bl.a. Otávio Leite Bastos fra franske Carrefour, Allan Kristensen fra Coop og mange flere, når de kommer med deres “take” på AI i retail, udviklingsmuligheder i Danmark og hvorvidt influencer markedsføring kan give pote.
Vi offentliggør på konferencen Prognose 2033 for dagligvarehandlen, der naturligvis baserer sig på de enorme ændringer i dagligvarebranchen, der er sket det sidste års tid. Der er uden tvivl tale om de største ændringer i branchen de sidste 50 år med både Aldis igangværende lukning, Coops restrukturering og Rema 1000´s voldsomme vækst.
Prognose 2033 er vores bud på, hvordan de enkelte butikstyper, koncerner og kæder vil udvikle sig i forhold til omsætning og antal butikker de næste 10 år. “Prognosen 2033 – Kampen om kurven” udkommer i år som pdf og vil være tilgængelig for medlemmer i medlemsområdet efter konferencen, men præsenteres for alle til konferencen.
Vi giver dig indsigt i dagligvarekunderne, og hvad du skal have fokus på for at komme foran i feltet, når vi offentliggør hvilke trends og tendenser, der hitter hos danskerne lige nu. Alt sammen med udspring fra et stort dansk forbrugerstudie.
Opdateres løbende
Otávio LEITE BASTOS
Group Data & AI Strategy Manager
Carrefour is taking AI to next level- find out how
Data & AI are getting more and more important in many aspects of retail. In this presentation you will hear how Carrefour in working with it on a strategical level, how they are identifying and framing data opportunities, and how it is rolled out in the organization as well as see some concrete ways AI is helping Carrefour driving the business.
You will also get insights on when to make and when to buy AI for retail and learn about the Impacts GenAI has on the retail industry.
Allan Kristoffersen
Koncerndirektør, Coop Kæden og Brugsen
Ny high-quality dagligvarekæde
Fokus på den nye Coop Kæde – Danmarks største supermarkedskæde.
Kom med og hør om den nye Coop kæde og find ud af hvilken rolle den skal spille på markedet. Hør hvordan kæden fremover bliver sikre et meget enklere og meget mere effektivt Coop med styrket konkurrenceevne og kundeattraktivitet
Tomas Pietrangeli
Koncernchef Dagrofa
Brancheglidning og nye muligheder
Dagligvarehandlen er præget af forskellige brancheglidninger. Dagrofa sætter fokus på hvilke tendenser, de ser på tværs af kanaler og hvordan Dagrofa griber disse muligheder.
Line Damsgaard
Sara Mortensen Bosse
Er influencer markering en god ide?
I starten af 2023 fik 3 influencergrupper lov til at lave deres egne chips- og snacks-varianter i en kampagne, der blev den mest vellykkede for KiMs i mere end 10 år.
Det er blevet til 1,6 mio. solgte poser chips og snacks, ufattelig mange videovisninger og over 80.000 personer, der afgav en stemme i konkurrencen. Hør personerne bag kampagnen, hvad der skal få både influenterne til at sprudle og mærkevaren til at sprænge rammerne
Line Damsgaard / Brand- & Trade Manager
og Sara Mortensen Bosse / Digital- & Medie Manager
Dorte Wimmer
Direktør
Hvad siger prognosen?
Aldrig før er der sket så meget i markedet. Fire kæder har forladt dagligvaremarkedet, en ny er kommet til og tre onlineaktører har lukket helt ned. Ingen tvivl om at fremtiden er svær at forudsige, men ikke desto mindre vil vi gøre forsøget.
Find ud af hvilke kæder, vi tror vinder kampen om kunderne i vores bud på en 2033-prognose. Hvordan forventer vi, at markedet vil udvikle sig. Hvordan vil fordelingen mellem de mindre købmænd, lavprissupermarkederne og ikke mindst onlinehandel se ud om ti år? Hvem går frem, hvem går tilbage? Hvem er vindere og hvem er tabere? En ting er sikkert: intet er som det plejer.
Anne Hockerup
Senior Commercial Manager
Den seneste forbrugerundersøgelse viser…
Anne Hockerup dykker med udgangspunkt i vores seneste forbrugerundersøgelse ned i de seneste bevægelser blandt dagligvarekunderne.
Du kan blandt andet høre om prisfølsomheden og tilbudsjagten varer ved? Og så kan du se, hvad danskerne synes om supermarkedernes egne mærker sammenlignet med de mere kendte brands samt få en oversigt over danskernes foretrukne private label-brands. Endelig går vi også i dybden med danskernes forhold til selvbetjeningssystemer og kigger nærmere på de øvrige tek-trends, der kommer til at forme fremtidens dagligvarehandel.
Morgenmad og registrering fra kl. 8.00
Marketenderiet
Kirsten Walthers Vej 5, 2500 København