Forær dit indhold væk og tjen penge

Forær dit indhold væk og tjen penge

Internettet har gjort det muligt at hente computerspil, film og musik gratis til stor fortrydelse for mange for både filmselskaber, pladeselskaber og butikker. Men filer, der kan hentes gratis, ikke nødvendigvis lig med tabt fortjeneste.

Et godt eksempel på det er Monty Pyton, der har oprettet en egen Monty Pyton kanal på Youtube. Her kan man se et stort udvalg af Monty Pytons sketches gratis.
Kanalen er blevet sat op, så der er direkte links til sider på nettet, hvorfra man kan købe DVS’er med Monty Pyton, og så følger der en lille opfordring fra de gale englændere med:
We’re letting you see absolutely everything for free. So there! But we want something in return. None of your driveling, mindless comments. Instead, we want you to click on the links, buy our movies & TV shows and soften our pain and disgust at being ripped off all these years.
Resultatet har været overvældende. Monty Pyton er klatret op på andenpladsen på Amazons liste over de bedst sælgende DVD’er, og salget er komikernes DVD’er er steget med imponerende 23.000 procent, efter de begyndte at stille det til rådighed gratis.
Det amerikanske band Nine Inch Nails lagde også sit seneste album til gratis download, hvilket resulterede i, at det blev det mest købte album på nettet i 2008.

Så i stedet for at begræde udviklingen, og kræve stregere straffe for fildelere, kan det være at implicerede parter skal lægge strategier for, hvordan man bedst muligt forærer sine varer væk – for at løfte salget vel at mærke.


Kategorier:
,
2 kommentarer
  • Zakir Naz
    Oprettet 11:30h, 27 maj Svar

    Godt tænkt Monty Pyton – vi må håbe diverse brancher (film & musik) snart vågner op og får udnyttet nettets mulighederne !!!

  • Bjarke Svendsen
    Oprettet 11:36h, 27 maj Svar

    Nine Inch Nails lagde deres seneste plade til gratis download, og den blev den mest solgte plade i USA i 2008. Radiohead har også haft held med ideen, og det samme har flere computerspilsfirmaer, blandt andet EA.
    Samtidig er der en del restauranter, der har held med at lade kunderne bestemme prisen på menuen – det løber fint rundt.

    Så med tiden går de forandrede markedsforhold nok op for industrierne. De skal bare lige have bevis for, at kunderne ikke nødvendigvis er grådige, men at de faktisk gerne vil betale for et gratis produkt, hvis det ellers er godt nok.

Skriv en kommentar