Forstå de 5 førende FMCG trends

Forstå de 5 førende FMCG trends

Kundernes indkøbsvaner er dynamiske og ændres hele tiden, men coronasituationen har for alvor skubbet til forbrugernes bevægelsesmønstre. Nogle af de strømninger, der i forvejen var undervejs, er blevet forstærket, mens andre er blevet vendt på hovedet. Som brand er det afgørende at forstå de tendenser, der driver forbrugernes adfærd og forventninger.

I den nyeste udgave af vores medlemsmagasin Retail+ går vi i dybden med de fem førende FMCG trends – i dette blogindlæg får du indblik i én af dem: Body & Mind.

Er du medlem? Download hele magasinet gratis

Husk at du som medlem af Retail Institute til enhver tid har adgang til alle vores magasiner i Vidensbanken. Download det nyeste nummer her.

Er du ikke medlem endnu? Få et sneak peak i magasinet!
Retail+ er eksklusivt for vores medlemmer – læs mere om medlemskabet her, eller kontakt vores director Dorte Wimmer for at høre nærmere.

Du kan også få et sneak peak i magasinet lige her.

Body & Mind – sundhedskrisen har givet nyt liv til sundhedsfokusset

Sundhed har i mange år stået tydeligt på danskernes agenda, men med den eksisterende sundhedskrise, verden står i, er en sund livsstil og forbrugernes ve og vel naturligt skudt helt i top på listen over emner, der optager forbrugerne. Dertil har mere tid i hverdagen givet større overskud for mange til at fokusere mere på helbredet, og hele 45 pct. af danskerne angav to måneder efter krisens start, at de ville passe bedre på helbredet i fremtiden – et tal der steg til 47 pct. i november 2020.[1]

Naturlige produkter vinder frem

Covid-19 situationen har trænet de danske forbrugere i at minimere sundhedsrisiko, og de har derfor øget fokus på at undgå produkter med ingredienser, der kan være skadelige, herunder forarbejdede og syntetiske varer. Der bliver nemlig sat lighedstegn mellem det kunstige og det sundhedsskadelige, hvilket vil booste markedet for ”fri for”- og naturlige produkter samt simple, uforarbejdede varer.

Fokus på balance – både fysisk og mentalt

Det fornyede fokus på sundhed går på tværs af generationerne, hvor det tidligere måske særligt har været et fokuspunkt for de yngre forbrugere. Det er faktisk både hos Baby Boomers og Seniorer, at andelen af dem, der vil passe bedre på helbredet fremover er størst, og samtidig er Seniorerne ligeså motionslystne som Generation Y, kun overgået af den helt unge Generation Z.[2] Opmærksomhed omkring sund kost er dog et større fokus for de unge forbrugere, og fx vil 13 pct. af Generation Z have madvarer tilsat vitaminer og mineraler for at bedre deres sundhed.[3]

Men forbrugernes sundhedsfokus kommer ikke kun til udtryk i form af nærende kost, motion og fysisk sundhed. Under coronakrisen har der netop også været stor bekymring om danskernes mentale velbefindende, og velvære i mere bred forstand vægtes altså højt med naturlige produkter og wellness på tværs af kategorier. En del danskere har også bogstaveligt søgt mere mod naturen og befundet sig mere i det grønne gennem fx gåture under corona, nærmere 37 pct.[4] Og selv usund kost kan bidrage til at sætte balance i systemet og løfte den mentale sundhed, idet det anses som selvforkælelse. Under corona, som har været præget af en del usikkerhed, har 20 pct. af forbrugerne da også spist mere usundt – dog har 14 pct. ikke tænkt sig at fortsætte sådan.[5]

[1] FactiCom, 2020

[2] FactiCom, november 2020

[3] Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen, Retail Institute Scandinavia, 2020

[4] FactiCom, november 2020

[5] FactiCom, november 2020

Case: Barberbrand sætter fokus på mænds mentale helbred

Den amerikanske virksomhed Harry’s, som sælger barberprodukter og personlig pleje til mænd, har i forbindelse med coronapandemien sat ind på at hjælpe med at vedligeholde deres målgruppes mentale helbred. Bl.a. via et samarbejde med nonprofitorganisationen Crisis Text Line, der tilbyder gratis og fortrolig kriseintervention pr. SMS, 24 timer i døgnet. Her kan brandets amerikanske kunder henvende sig omkring alt fra problemer med stresshåndtering til selvmordstanker, og Harry’s indgik et lignende samarbejde i Storbritannien med organisationen CALM (The Campaign Against Living Miserably), hvor britiske kunder kunne henvende sig. Harry’s opfordrede kunderne til at søge hjælp, hvis krisen stressede dem, og virksomheden sendte bl.a. en mail ud til deres kunder med ordene: ”Pas på jer selv: Vi er i det her sammen”.

Retail+

Retail+ er Skandinaviens mest dybdegående magasin om detailhandel. Magasinet udkommer fire gange årligt, og hvert nummer har sit eget tema. Her går vi i dybden med koncepter, kæder, strategier, forbrugertrends og teknologi gennem analyser, reportager og interview. Vi fokuserer på de bevægelser og ændringer, der påvirker branchen fremadrettet med brugbart stof, så vores medlemmer bliver inspireret og bedre rustet til hverdagens udfordringer.

Som medlem kan du til enhver tid frit downloade magasinerne i Vidensbanken.
Læs magasinet i Vidensbanken her.

Ikke medlem endnu? Få et sneak peak i magasinet!


Kategorier:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar