Skip to main content
  • Analyse | Butikker | Forbrugeradfærd

Af: Maria Dannerfjord
Dato: 05/06/2024

Fra boom til balance: Corona-indkøbene, der formede forbrugernes prioriteter

Da pandemien for alvor fik konsekvenser for vores hverdag og satte verden på pause, blev vores forbrugsmønstre også vendt på hovedet. Fra toiletpapir til bageudstyr, vi jagede alt, hvad der kunne hjælpe os med at klare de udfordringer, vi stod overfor. Men nu, da verden er vendt tilbage til en form for ny normalitet, reflekteres vores forbrugsvalg i retail, i tallene på ny.

For de fleste brancher er de glade Corona-vækstdage ovre og salgstallene afspejler igen en verden, hvor vi spiser ude, rejser til udlandet og hvor underholdningsindustrien igen har tag i forbrugernes økonomiske råderum. Mange detailbrancher har dog formået at opretholde den værditilvækst som skete i 2020/2021, hvilket afspejler forbrugernes fortsatte behov og efterspørgsel.

For selvom danskerne med jord under neglene og maling på fingrene fik opgraderede hjemmebasen i Corona tiden, under gør-det-selv-bølgens kronede dage, så ser det ud til at vi ikke nåede hele hækken rundt. Tallene fra Kæder i Dansk Detailhandel 2024, viser nemlig at farve og tapetindustrien har nydt en stigning på 8,9%,ens plante- og havecentre oplever en imponerende stigning på 11,5%. Dette viser, at trods pandemiens udfordringer, havde vedligeholdelsen af hjemmet en vedvarende effekt og der er stadig en betydelig interesse i at opgradere vores hjemmemiljøer.

“Den massive fremgang under Corona med vækstrater på over +50% er nu afløst at et mere normaliseret forbrug”

Et andet kig på de dugfriske branchetal fra den netop udkomne, Kæder i Dansk Detailhandel, løfter også sløret for et interessant billede af, hvordan forskellige detailbrancher har klaret sig efter det vildtvoksende forbrug under den landsomspændende lockdown. Den massive fremgang under Corona med vækstrater på over +50% er nu afløst at et mere normaliseret forbrug, der i mange brancher ligner det vi så i 2019, før verden blev vendt på hovedet. Så når procenttallene sammenlignes direkte med vækstårene, ja så er dommen hård, idet billedet udviser store fald. Dette er tydeligt at se på produkter så som lystbåde, radio og tv samt tæpper og lignende produkter, der alle har oplevet en markant ændring, med fald på henholdsvis 27,8%, 12,8% og 10,4% i 2023, sammenlignet med året før. Kilde: Kæder i Dansk Detailhandel 2023.

Andre detailbutikker, som også boomede under Corona, oplever nu tilbagegang, men af andre årsager. Børnetøjsmarkedet er kommet en smule under pres, drevet af to afgørende faktorer: Den stigende popularitet af genbrug, som ses gennem fremkomsten af nye kæder som Reshopper, Kirppu og Børneloppen, samt de historisk lave fødselstal. Disse faktorer kombineret med hinanden, har været med til at skabe en anelse udfordrende situation for branchen.

Men hvis der er en klar vinder i det store forbrugsspil, er det detailhandlen for kosmetikvarer og produkter til personlig pleje. Med en imponerende stigning på 23,8% i 2023 jf. Kæder i Dansk Detailhandel, skyldes denne succes en massiv eksponering af produkter og anbefalinger på TikTok og Instagram. Det er her, hvor Generation Z, bruger størstedelen af deres vågne timer, søger inspiration og råd til deres køb og det afspejles i deres købsvaner og hang til personlig pleje fra butikshylderne.

I en tid med konstant forandringer og usikkerhed, er vores forbrugsmønstre en refleksion af vores prioriteter og behov. Mens nogle retail-brancher kæmper for at tilpasse sig den nye virkelighed, blomstrer andre op og viser, at forbrugerne fortsat er villige til at investere i produkter og oplevelser, der beriger deres liv. Det er en påmindelse om, at selv i de mest udfordrende tider, fortsætter forbrugerens appetit på innovation og kvalitet.

De seneste

Vil du have vigtig indsigt i hvordan danskernes behov påvirker branchetal og vækstrater?

Så køb branchebogen, Kæder i Dansk Detail 2024 her og få viden om:

  • Udvikling og omsætning i +200 detailkæder i Danmark
  • Mapping af +25 retail-branchers udvikling inkl. unikke trendafsnit for hver
  • Hvordan du og dine konkurrenter står i imagemålingerne blandt kæderne

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop