Imødegå forbrugernes forventninger om kontrol og sporbarhed digitalt

Imødegå forbrugernes forventninger om kontrol og sporbarhed digitalt

Blandt andet fødevareskandaler og kødsvindel har fået de danske forbrugere til i større omfang at kræve sporbare fødevarer. Forbrugerrådet udgav i februar 2013 en undersøgelse, som viser, at 67 procent af danskerne mener, at synligheden af oprindelseslandet enten er meget vigtigt eller forholdsvis vigtigt for deres valg af fødevarer – og det var endda før hestekødsskandalen smed et ekstra pund mistillid til fødevarebranchen på vægten.

Digitale indfødt med behov for kontrol og klarhed
Da Retail Institute Scandinavia tidligere i år undersøgte, hvem generation-Y er som forbrugere, stod det ligeledes klart, at kontrol vejer tungt på vægtskålen blandt Y’erne. Lige så vel som generationen er digitalt veludstyret – 81,8 procent af kvinderne og 67,1 procent af mændene ejer en smartphone – så siger 48,7 procent af Y’erne, at det vigtigste i tilværelsen for dem er, at de har kontrol over eget liv og kan klare sig selv. I forbindelse med behovet for kontrol vægter generation Y naturligvis synlighed og transparens højt. 62,3 procent af Y’erne siger, at gennemsigtighed i forhold til, hvordan produkter produceres er vigtigt for dem.

Sporbarhed på et digitalt sølvfad
Sporbarhed er uløseligt forbundet med synlighed, og her er teknologien en oplagt partner til elegant at servere gennemsigtighed for de hungrende, forbrugere i generation Y. Ikke alene falder man som detailhandlende herved i hak med de yngre forbrugeres umættelige sult efter digitale muligheder, man lægger også kontrollen i deres hænder og giver dem den transparens, der gør dem trygge ved ens produkt.

Et eksempel på digitaliseret sporbarhed app’en er Food Facts, der findes i det nye madkoncept Food Market i Kastrup Lufthavn. App’en er udviklet af Signio, der er en underafdeling af konsulentbureauet Combine, i samarbejde med de rejsekulinariske eksperter i SSP Danmark, som står bag Food Market.

Food Facts giver netop lufthavnens sultne passager mulighed for at udforske varernes oprindelse og sammensætning med brug af iPad-baserede touchscreens. Kunden kan med app’en scanne de QR-koder, der findes på Food Markets produkter og få informationer om bl.a. ernæringsindhold og råvarernes oprindelse. Det skaber både gennemskuelighed, og i kontrollens navn giver det samtidig kunderne mulighed for at opnå viden om det, de spiser. Løsningen er desuden udvidet til at omfatte smartphones, så kunderne med deres egen telefon kan undersøge varernes oprindelse og indhold.

Ved Retail Institute Scandinavias store forbruger- og detailhandelskonference: DIGISUMERS: Forbundne forbrugere – forstå dem, fang dem d. 6. november 2013 kan du bl.a. møde Combine på den digitale markedsplads, hvor de sammen med en række andre udbydere af digitale løsninger til detailhandlen demonstrerer en række af de løsninger, der kan holde den danske detailhandel på digital forkant med udviklingen. Forretningschef i Combine, Thomas Bro, gæster desuden konferencen som oplægsholder og vil fortælle, hvordan man skaber et overbevisende kundemøde, uanset platform og medie.


Kategorier:
, , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar