God emballage gør forskellen

God emballage gør forskellen

Klassisk markedsføringsteori udfordres i disse år af sociale medier, der giver forbrugerne en stemme i debatten og mulighed for at diskutere og evaluere brands og produkter, uden at virksomheden bag nødvendigvis blander sig i debatten.

Brands bag produkterne kan egentlig godt blande sig, men alt for ofte læner de sig op af gamle markedsføringsmodeller, hvor man udbasunerer et budskab til forbrugerne gennem tv, radio og trykte medier, og så har forbrugerne bare at høre efter.
Det gør det også, men de prøver også efter. De undersøger validiteten af de budskaber og produkter brands sælger, og det er ofte i de diskussioner, forbrugerne træffer deres valg eller præferencer etableres. Derfor er det paradoksalt, at mange brands ikke mere synlige i de fora, hvor en stor del af forbrugernes prækvalifikationer finder sted.

En ny undersøgelse fra Forrester Reseach viser, at de amerikanske forbruger, pga. sociale medier, er blevet mindre brandloyale. Tilliden til gamle markedsføringsmodeller er for nedadgående, og forbrugerne træffer derfor deres valg ikke bare på baggrund af reklamer, men også diskussioner med medforbrugere på nettet.

Kundernes adfærd i butikken også ændret
Og så påvirker den dalende brandloyalitet forbrugernes adfærd i butikken. De er simpelthen mere åbne, og bruger mere tid på at undersøge varer ude i butikkerne. Forbrugerne har ikke brug for brandbastioner for at træffe valg, de er åbne og påvirkelige for nye indtryk og nye informationer.

Det betyder, at emballage får en stadig vigtigere rolle i markedsføringen af produkter. Emballage er ikke bare indpakning, det er en bærer og formidler af brand essence og vigtige informationer. Mange af kundernes valg træffes først i butikken, og de er åbne over for at prøve nye varer, og derfor kan den rigtige emballage være den faktor, der gør, at kunden vælger en vare til.

Hvis ikke emballagen er et vigtigt element i kundens beslutningsproces, når han eller hun tager en vare ned fra hylden, så er emballagen som markedsføringskanal ikke optimeret. Så enkelt kan det siges.

Kan man skrive sådan et indlæg, uden at komme med eksempler på flot emballage? Nej, vel. Lidt eye candy skal der til.

Her er det emballage til banan- og jordbærjuice designet af den japasnke topdesigner Naoto Fukasawa

bananjuicestrawberryjuice1

Emballage til vitaminpiller af den polske designer Viktoriya Gadomska
v1v2v3

Menos es Mas, som betyder less is more, er en ny drik Coca-Cola har lanceret i Spanien. Saffron Brand Consultants har stået for designet, mens Andrew Bannecker har leveret illustrationerne.  Coca-Cola siger om drikken:

“Menos es Más” is a drink that stands for what it is. No bs here (pardon our French). It doesn’t make you taller, or thinner, or more attractive, it’s just a drink! But it is a little easier on your wallet and the environment, and don’t we all want more of that?
ddrik1drik2

Samsung Reclaim er eftersigende den mest miljøvenlige telefon på det amerikanske marked, hvilket fint afspejles i emballagen.
samsung

Beyaz Firin er et 180 år gammel patisserie, der ligger i Istanbul. For nylig fik de ny emballage til deres sub-brand Beyaz F?r?n MACARONS. Embalagen er designet af det tyrsikse designbureau Karbon.
k1k2k3k4k5k6


Kategorier:
, , ,
1 kommentar
  • Hans
    Oprettet 23:15h, 28 januar Svar

    Alt sammen super flot emballage. Får mig til at tænke på Steve Jobs emballage designere fra Apple. De påførte ikke en masse tekniske produktdata uden på emballagen. Det skulle være selve produktet og bruger oplevelsen der var i fokus. Sådan ser det også ud med mange af ovenstående eksempler. Der er ikke meget produkdata på emballagen. Til gengæld flot og stilrent 🙂

Skriv en kommentar