Kommentar: En forventet udvikling med store konsekvenser

Kommentar: En forventet udvikling med store konsekvenser

Så kom den endelig, konkurrencemyndighedernes godkendelse af Rema1000s køb af 113 Aldibutikker. Det har taget længere tid end forventet, men er egentlig slet ikke overraskende.

Alligevel er det en begivenhed, der får store konsekvenser for dansk dagligvarehandel. De 113 butiksovertagelser forventes at udmønte sig i at Rema1000 øger deres butiks antal med 60-80 butikker. Det bringer Rema1000 op omkring 440 butikslokationer, hvilket betyder, at de nærmer sig Netto, der med sine over 500 butikker er Danmarks største dagligvarekæde. Målt på omsætning kan Rema1000 imidlertid overgå Netto.

Rema har den suverænt højeste salgsproduktivitet herhjemme og har med sine nuværende 367 butikker en markedsandel i dagligvaresektoren på 15,7 pct. mod Nettos 16,7 pct. Formår de at fastholde samme salgsproduktivitet i de nye butikker vil de nærme sig en markedsandel på 17,7 pct. og altså blive større end Netto.

Vil de så lykkes med det? Ja, det tror jeg. Rema1000 har det med at lykkedes med det, de sætter sig for, og der er intet i historien, der peger på, at dette projekt skulle gå anderledes. Men Netto har fortsat flot momentum med Netto 3.0 konverteringerne, så det bliver tæt løb i dansk dagligvarehandel.

Udfordringen kan være medarbejdere. Rema har overtaget en stor del af Aldis medarbejdere, og det vil kræve en indsats fra Remas HR-afdeling at få trukket dem ind i den særlige Rema-måde at gøre tingene på. Rema1000 ser sig selv som en værdibaseret virksomhed, der i høj grad er drevet af engagerede og dedikerede medarbejdere, der køber ind på Remas værdier. Hvordan de får omskolet de gamle Aldimedarbejdere til den filosofi bliver spændende at følge.

Rema1000 overtagelse af Aldis butikker betyder som antydet herover en del for vores prognose for de forskellige aktører i dansk dagligvarehandel. Hvordan den præcis kommer til at se ud, kan du få at vide på vores FMCG fast forward konference 2. november, hvor vi præsenterer vores seneste dagligvareundersøgelse.


Kategorier:
, , , ,