Ny teknologi revolutionerer mulighederne for reklamer og produktpræsentationer

Ny teknologi revolutionerer mulighederne for reklamer og produktpræsentationer

mini1

I dag tager vi et skridt ud i noget, der måske ligner fremtiden, men som faktisk allerede bliver brugt af detaillister, producenter og reklamebureauer verden over, nemlig augmented reality. Augmented reality vil revolutionere produktpræsentationer i magasiner og hjemme i forbrugernes stuer.

Augmented reality er en teknologi, der lægger et synligt elektronisk lag oven på virkeligheden, så man kan se begge dele på samme tid. Er det svært at forestille sig, skal man tænke på, hvordan udsynet er gennem en jægerpilots hjelm. Her kan man både se den virkelige verden, men også andre informationer. De to understøtter hinanden, og blandes sammen til et fælles billede.

Hvad betyder det så for detailhandel, reklamebureauer og mærkevareproducenter? Det betyder, at du kan præsentere produkter i 3-d, så forbrugerne kan se dem fra alle sider og se, hvordan de tager sig ud hjemme hos den enkelte kunde. Dermed får kunderne meget bedre redskaber til at prækvalificere deres køb. Lad os se på, hvad det betyder for f.eks. møbelbranchen.

Når man køber tøj, prøver man det oftest, inden man køber det. Man vil gerne sikre sig, at det sidder ordentligt, og at man kan bære farven. På samme måde ville det være rart, hvis man kunne afprøve møbler hjemme i stuen, inden man købte dem. Det er den mulighed, augmented reality åbner for.

Alt, man skal gøre, er at holde et stykke papir med en indbygget kode i printet op foran et webkamera. Så dukker den genstand, koden refererer til (f.eks. en stol), op i 3-d på computerskærmen samtidig med, at man kan se den del af virkeligheden, kameraet også fanger. Det lyder meget high tech (og er det måske også), men det er utrolig let at bruge.

Man placerer herefter papiret der, hvor den nye stol skal stå, peger webkameraet mod det, og nu kan man på skærmen se, hvordan den vil tage sig ud hjemme i stuen.

Se video:

Nok snak, det er lettere at se, hvordan det tager sig ud.

Her er det et designprojekt kaldet My.Ikea, som endnu ikke er realiseret:

Det amerikanske postvæsen bruger augmented reality, så kunderne kan se, hvor stor en emballage de skal købe til den pakke, de vil sende:

Morris Mini-reklame fra tysk bilblad:

Tænk over, hvordan du kan præsentere dine produkter i dit næste katalog. Kan du gøre dem mere levende, kan du gøre dem til en del af dine kunders hjem? Augmented reality er værktøjet. Resten er op til dig.


Kategorier:
, , ,
3 kommentarer
  • Lasse Korsgaard
    Oprettet 15:38h, 11 juni Svar

    Du har ret, det bliver spændende at se udviklingen. Der er også LEGO æskerne som eg også finder ret interessant: http://www.youtube.com/watch?v=8UxWkZtUKaI

    Total Immersion er også et godt eksempel synes jeg. oplagt at bruge noget mere interaktivtet udover at man kan flytte papiret.

  • Lasse Korsgaard
    Oprettet 00:09h, 12 juni Svar

    Spillene er nogle fine eksempler ja! LEGO har også brugt til deres butikker hvor man kan se indholdet i LEGO boksen samlet, ovenpå boksen: http://www.youtube.com/watch?v=8UxWkZtUKaI

Skriv en kommentar