På toppen af den grønne bølge

På toppen af den grønne bølge

Kilde: www.brightfarms.com

Kilde: www.brightfarms.com

Har du nogensinde undret dig over, hvad der mon gemmer sig oppe på taget af et Bilka-varehus? Nej? Der gemmer sig sikkert heller ikke ret meget lige nu. Men i fremtiden kan det være, der bliver lidt grønnere på toppen, når supermarkedernes tage omdannes til grøntsagshaver.

Den udvikling forsøger et nyt firma fra New York i hvert fald at skubbe på vej.

BrightFarms’ forretningsmodel går ud på at omdanne de store, amerikanske supermarkeders tage til grøntsagshaver, så de såkaldte “food miles” (dvs. den fysiske afstand, som grøntsager sædvanligvis transporteres fra producent til supermarked) nedbringes til et rundt nul. Grøntsagerne skal nu blot en tur med elevatoren (eller trapperne, hvis man er rigtig miljøbevidst), inden de ligger klar på supermarkedets hylder. Som bekendt medfører lange food miles en betydelig udledning af CO2, hvilket man undgår helt ved at dyrke grønt på taget.

225.000 kilo grøntsager om året fra ét tag

brightfarms3

Kilde: www.brightfarms.com

BrightFarms arbejder i øjeblikket på at overbevise de store, amerikanske supermarkedskæder om, at de bør hyre firmaet for at få fuldt udbytte af deres tagarealer til dyrkning af tomater, salat og andre grøntsager. Forretningsmodellen er simpel: BrightFarms står for arbejdet med og udgifterne til dyrkningen – design af drivhuse, bygning, plantning og høst – mens supermarkederne indgår en 10-årig kontrakt om at købe alt, der bliver dyrket på tagetagen. Ifølge BrigtFarms kan en enkelt “taghave” producere helt op til 225.000 kilo grøntsager om året.

– Vi dyrker for smagens skyld, ikke for holdbarhedstiden på hylderne, og vi høster, når grøntsagerne er modne, forklarer Paul Lightfoot, CEO i BrightFarms, i en video på firmaets hjemmeside.

I modsætning til masseproducerede industrigrøntsager, der er dyrket med henblik på at kunne klare transport på tværs af USA bag i en lastbil, kan BrightFarms udvælge de mest smagfulde sorter med det højeste næringsindhold. Og med såkaldte “hydroponiske” metoder nedbringes vandforbruget til kun en tiendedel og pladsbehovet til kun en tyvendedel i forhold til kommerciel dyrkning.

BrightFarms forventer at have sine tre første drivhuse oppe at køre til sommeren 2012. Holdet bag har dog allerede øvet og forberedt sig grundigt med besøg i et demonstrationsdrivhus ved en Whole Foods Market-butik i New Jersey og på Science Barge, en uddannelsesgård, som ligger på et skib på Hudson-floden.

Kilde: www.brightfarms.com

Kilde: www.brightfarms.com

Nærproducerede varer ikke helt nyt

Et andet eksempel på nærproducerede grøntsager på taget er conveniencebutikken Thornton’s Budgens i London, som udnytter sit tagområde med en have med netop det formål at dyrke grøntsager, som senere sælges i butikken. Projektet har fået navnet “Food from the Sky” , og det er tilsyneladende en succes, hvor frivillige fra lokalmiljøet hjælper butiksejeren med at dyrke haven på taget. Også stormagasinet Fortnum and Mason har udnytte sit tagareal kreativt med bikuber på taget, som vi tidligere har skrevet om her på bloggen.


Kategorier: , , , , ,
2 kommentarer
  • Susanne Engelstoft Rasmussen
    Oprettet 13:00h, 07 december Svar

    Brightfarms lyder fantastisk! Er der nogen herhjemme der tænker samme tanker om at dyrke grønsager på dagligvarehusenes tag?

    • Martin Møller Aamand
      Oprettet 13:48h, 13 december Svar

      Hej Susanne

      Vi kender ikke til nogen danske eksempler à la Brightfarms – endnu. Hvis du skulle støde på nogle, er du meget velkommen til at dele dem med os, så vi evt. kan skrive om dem her på bloggen.

      Tak, fordi du læser Retail Blog! 🙂

      Venlig hilsen
      Martin

Skriv en kommentar