PETS GIVER POTE

PETS GIVER POTE

Forbrugerne forkæler kæledyr med sunde, personaliserede premium-produkter som aldrig før…

Har du husket at købe en elektrisk tandbørste til din hund og give din undulat en manicure med fuldendt neglelak? På det amerikanske marked, der ofte er et barometer for fremtidige trends, ser vi lige nu en overflod af premium-produkter til kæledyr – fx sundt specialfoder, designer-outfits, plejeprodukter, rejseudstyr og high tech-gadgets. Kæledyrsejere opfører sig altså i stigende grad som luksusshoppere.

Kæledyr er forbrugernes bedste ven

Kæledyr er blevet en del af familien, de menneskeliggøres mere og mere, og derfor vil deres ejere også gerne forkæle dem på lige fod med deres andre kære. En nylig undersøgelse fra brancheforeningen American Pet Product Association (APPA) bestående af mere end 1.200 dyrefoderproducenter viser fx, at 68 procent af amerikanske dyreejere mener, at de behandler deres kæledyr ligeså godt som deres børn. En anden undersøgelse fra markedsanalysevirksomheden WSL viser, at kæledyrsejere begynder at bruge færre penge på sig selv og i stedet sætter kæledyrs behov forrest. 81 procent af amerikanerne bruger nemlig enten flere penge på deres kæledyr eller det samme beløb i dag sammenlignet med tidligere år.

Noget tyder altså på, at der til stadighed bruges flere og flere penge på alt fra foder til legetøj og udstyr. APPA estimerer da også, at markedet når 60,69 mia. dollar i 2015. Det svarer til en fremgang fra 2014, hvor tallet var 58,04 mia. dollar, mens det i 1994 kun udgjorde 17 mia. dollar. Det øgede forbrug er samtidig udtryk for, at der stilles større og større krav til produkternes egenskaber. Især fem trends gør sig gældende:

#1 Premium-foder: Sundhedstrenden indtager også madskålen, hvor sunde, økologiske, glutenfri og vitaminrige produkter nu er hverdagskost. Tendensen er så udbredt, at brands som ”Happy N’ Healthy Pet Products” og ”Viandpet” har skabt en ren forretning i at levere særligt sundt foder.

#2 Luksuspleje og fritidsaktiviteter: Skønhedssaloner er ikke længere kun forbeholdt mennesker, for ligesom de tobenede forbrugere nyder en god massage eller går til frisøren for at få sat hår, så skal kæledyr opleve samme luksus. I Belgien er man endda gået endnu længere for at inddrage kæledyr i fritidsaktiviteter med lanceringen af hundeøllen ”Snuffle Dog Beer”, mens butikken ”Black Dog Gelato” i Chicago sælger is til hunde.

#3 Rejseudstyr: Fordi kæledyr er lige så vigtige som andre familiemedlemmer, skal de selvfølgelig med overalt – også på ferien. Det har drevet en bølge af e-butikker – som fx PetTravelStore – der bl.a. sælger travel kits til kæledyr. Indebærer ferien en flyvetur til Syden kan dyreejere fx købe en såkaldt ”Airline In-Cabin Pet Accessory Kit”, der med et bredt udvalg af produkter indeholder alt til rejsen, herunder en sele, et kæledyrs pas, beroligende piller, et rejsekop og en Pet-In-Room-dørhænger. Hele idéen er, at dyrene skal have den samme komfort og sikkerhed som resten af familien.

#4 Hightech-gadgets: Wearable-revolutionen spreder sig også i den firbenede verden. Med digitale pet trackers ved ejere fx altid, hvor deres kæledyr er, mens de vha. den automatiske boldkaster iFetch, kan digitalisere apport-legen. Sociale interaktionsmedier som Facetime og Skype er også blevet dyrevenlige med fx ”PetChatz”, som er en enhed, brugere kan opsætte i deres hjem og derefter downloade en app til deres smartphone eller tablet, der gør det muligt at chatte med deres kæledyr over Wi-Fi. En speciel ringetone fortæller kæledyret, at ejeren ringer, og for at lokke ham/hende hen til enheden kan den fyldes med bestemte snacks og dufte.

#5 Customization: Kæledyr skal selvfølgelig også forkæles med skræddersyede produkter, der passer præcis til deres behov. Derfor har blandt andre dyrehandlen Lily & Abbie skabt en sand dyre-himmel, hvor ejere kan købe speciallavede produkter som senge, tasker, halsbånd og seler.

CASE: Purina

Purina er et af de brands, der har set udviklingen mod premuim-produkter til kæledyr. Brandet, der er ejet af fødevareproducenten Nestlé, har nemlig lanceret et personaliseret hundefoderprodukt kaldet ”Just Right by Purina”. Ved at give oplysninger om hundens alder, aktivitetsniveau, race, vægt, kroppens tilstand og pelsens sundhed på Purinas hjemmeside modtager brugere herefter et forslag til personaliseret foder. For at sikre, at foderet lever så godt som muligt op til hundens behov, kan man vælge om kylling, lam eller laks skal være hovedingrediensen, og angive om fx soja og korn skal indgå i foderet. Som prikken over i’et kan køberne selvfølgelig sætte billede og navn på pakken. Endelig indeholder alle produkter en skræddersyet instruktion til, hvordan hunden får bedst glæde af maden.

En krise-resistent branche

Dyrehandlere er kendt for at være en krise-resistent branchekategori. Det gælder også i Danmark. Ifølge tal fra Danmarks Statistisk steg forbruget af foder og tilbehør til kæledyr 22 procent fra 2005 til 2012. Det hænger sammen med, at kæledyr ligesom familien og hjemmet repræsenterer de nære, trygge og immaterielle værdier, som forbrugerne har tendens til at prioritere og dyrke, når der er lavkonjunktur. Danskerne brugte da også til sammen i 2013 over 3,5 mia. danske kr. på deres kæledyr. Desuden er hver fjerde forbruger villig til at ofre over 5.000 danske kr. på et kæledyr.

Men hvordan udnytter du som brand og butik udviklingen? Det oplagte er at tilbyde produkter, der inkorporer så mange af de tidligere nævnte trends som muligt, afhængigt af dit forretningsområde. En anden mulighed er oprettelse af specialindrettede afdelinger in-store, fx i form af legerum, hvor hunde kan ”lege”, mens ejeren handler. På den måde ved ejeren, at hunden er i trygge hænder og nyder shoppingturen ligesom dem selv. Netop den tankegang udnyttede Ikea i Tyskland tilbage i 2012, hvor den svenske møbelkæde lancerede ”hunde p-pladser”. Her kan hundene opholde sig udenfor i grønne områder, mens kunderne handler i varehuset. Væsentligt for retailere er det overordnet, at dyrene ses som forbrugere, der langt hen ad vejen skal tilbydes de samme produkter og servicer, som mennesker.

CASE: Barko

Et nyt dansk online startup, der forsøger at lukrere på det voksende marked, er Barko, som sælger skræddersyede abonnementer på hundefoder. Hensigten med e-butikken er, at kunder aldrig skal løbe tør for foder, og derfor tilbyder man to forskellige abonnementsløsninger, hvor convenience i begge tilfælde er nøgleordet. Den første abonnementservice består af selvvalgt hundefoder, der leveres lige til døren på et tidspunkt, som bestemmes af kunden. Få dage inden næste afsendelse modtager brugere en påmindelse på SMS og e-mail, og her kan de vælge, om det angivende leveringstidspunkt passer dem fint, eller om bestillingen skal komme før tid eller senere. For at gøre købsoplevelsen endnu mere convenient er foderet på hjemmesiden opdelt efter hundestørrelser.

Det andet abonnement er et nyligt lanceret koncept kaldet ”Buddybox” i form af en månedlig boks, der består af fx legetøj, kødben, organiske godbidder, delikate snacks og sjove påfund som pels- eller grooming-produkter. Og ligesom ved hundefoderet bliver den leveret lige til døren med et nyt indhold hver måned valgt ud fra hundens størrelse.

På nuværende tidspunkt sælger e-butikken kun i Danmark, men planen er at udvide til to nye lande inden året er omme. Selvom Barko kun har været i luften siden begyndelsen af 2015, fik e-butikken i juni et kapitaltilskud på to mio. danske kr., og investeringen har bidraget til en værdiansættelse på otte mio. danske kr.

Vil du vide mere RETAIL TRENDS? Se hvad vi tilbyder.


Kategorier: , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar