Download rapporten gratis i Vidensbanken!

Som medlem kan du frit downloade rapporten i Vidensbanken her.

Hvem vinder og taber i dagligvarehandlen?

Efter to år med corona, hvor dagligvarehandlen boomede, ser sektoren nu ind i nye udfordringer i form af krig, inflationen og energikrise, der har sendt et nyt lavtryk ind over økonomien. Men ser prognosen virkelig så sort ud, som vi går og tror?

Vi har taget temperaturen i dansk dagligvarehandel, som er stærkt præget af inflation og stigende energipriser, og giver i denne udgivelse vores bud på de vigtigste tendenser i dagligvarehandlen lige nu, samt indsigt i vores forudsigelser af markedsudviklingen over de næste ti år. Samtidig får dagligvarekæderne klar besked fra forbrugerne i vores årlige Imagemåling: Hvilken kæde har det stærkeste brand i dagligvarebranchen anno 2022?

Hvem kan bruge rapporten?

Rapporten omfatter dagligvare- og conveniencesektoren samt e-handel med dagligvarer og henvender sig til dig, der har brug for indsigt i branchens udvikling og den nuværende situation, og som vil have nye indsigter på de danske dagligvareforbrugere.

Prognosen er opbygget identisk med sidste års prognose, og som sædvanligt fokuserer vi først og fremmest mest på dagligvaresektorens forventede udvikling, da denne sektor jo er lokomotivet for hele branchen.

Du får:

  • Trends & tendenser
  • Årets Imagemåling 2022
  • Prognose 2032 for markedet

Rapporten indeholder:

Fire overordnede trends
& otte toneangivende tendenser

Vi følger op på udviklingen i forbrugertrends- og tendenser efter et år med energikrise og store økonomiske udfordringer. Men vil mediernes dystre økonomiske vejrudsigter og forbrugernes manglende tillid afspejles i deres adfærd? Eller ser det ikke helt så sort ud, som mange frygter? Hvilke retailers gør det godt ifølge forbrugerne? Og hvilke trends og tendenser skal du som dagligvareaktør være opmærksom på for at leve op til kundernes skærpede krav.

Årets Imagemåling 2022

Igen i år har vi taget temperaturen på danskernes holdning til de danske dagligvarekæder. I den forbindelse har vi foretaget en imagemåling og målt samtlige kæders Retail Brand Strength ScoreRetail Brand Trust Score og Retail Customer Loyalty Score. Målingen giver svar på, hvor stærkt de forskellige kæder egentligt står positioneret overfor danskerne — og ift. hinanden, indenfor kategorier som Brand Strength, Trust, Loyalty og Get Basic right.

Prognose 2032

I vores Prognose 2032 giver vi vores bud på, hvordan de forskellige butikstyper, aktører og e-handlen vil udvikle sig over de næste ti år, baseret på den nuværende udvikling blandt forbrugerne, dagligvareaktørerne og i handlen generelt.

Prognoser udfærdiges ikke med henblik på at blive til virkelighed, men fungerer ofte som igangsætter til både overvejelser og konkrete handlinger. Prognosens reelle værdi ligger derfor i dens evne til at provokere de forskellige parter med interesser i dagligvaresektoren.

Udgivelse

November 2022

Spørgsmål?

For yderligere oplysninger eller spørgsmål, kontakt Henning Bahr på hb@retailinstitute.dk eller telefon +45 2043 0011.

Pris

DKK 1.895,- (ved løssalg)

Alle priser er eksl. moms og forsendelse.