Realtidsøkonomien er over os

Realtidsøkonomien er over os

Torsdag den 22. oktober afholder Retail Institute Scandinavia konferencen Fremtidens Butik – i dag i Bella Center. På konferencen taler førende e-handelsekspeter, trendanalytikere og retail designere.

Retail Institute Scandinavia
Fra Retail Institute Scandinavia kan du i år høre vores egen Flemming Birch, der fortæller om forbruger- og retailtrends.
På konferencen fortæller han bl.a. om den næste megatrend afledt af det digitale liv, som vi kunne kalde Nu-bølgen, eller lidt mere kedeligt Realtidsøkonomien.

Teknologien sætter os nu i stand til at være online, ikke bare når vi er på arbejde, hjemme eller i nærheden af hotspots, men hele tiden via mobiltelefonen. Det gør det muligt for os at få opfyldt vores behov som forbrugere nu og her.
Den digitale verden påvirker naturligvis forbrugernes forventninger til den fysiske verden.

Convenience bliver fortsat mere vigtigt blandt forbrugere, der vil hurtigt frem til målet og føler, at de mangler tid.

Både krav fra arbejdslivet og privatlivet gør, at folk føler sig i tidsmangel. Man søger hurtige løsninger og convenience – alt der sætter os i stand til at styre vores tid bedre.

Næsten halvdelen af kvinderne i en undersøgelse fra Boston Consulting group siger, at tidspres er den største stressfaktor i deres liv. 45 procent efterlyser “mere tid til mig selv”.

28 procent af forbrugerne siger, at de gerne betaler mere for tingene, hvis det sparer dem for tid.

Mere end 30 procent af alle, der henvender sig til en virksomhed for at få service, forventer øjeblikkelig opmærksomhed – også selv de ikke har en aftale. Det gælder både hos lægen, i banken og i detailhandlens butikker.

Nu-bølgen giver liv til masser af “instant-detailhandel”. Lige nu myldrer det frem med mobile teknologier, der gør det muligt for forbrugerne hurtigt at få oplysninger om produkt og købe det med det samme, f.eks. Shopsavvy.

Trangen til øjeblikkelig tilfredsstillelse ser vi også i form af automater, der skyder op overalt. I gamle dage var det kun pornobalde og wienerbrød, man trak i automater. I dag er det bøger, iPods, cykelslanger, medicin, mobiltelefoner og hummere (ja, hummere).

Og når vi nu har muligheden for det, hvorfor så ikke fortælle realtids-forbrugeren, hvornår der er friske produkter på hylden?
Et godt eksempel på det er BakerTweet , der gør det muligt for bagere at holde deres kunder informeret om, hvad der er i ovnen via Twitter.

Når man står og roder i et bageri, så støver det jo med mel, og derfor betjener BakerTweet sig af en særlig boks, der kan stå i køkkenet og klare miljøet bedre end en følsom computer.

Boksen hænges op på væggen, og bageren drejer på en drejeskive for at tweete om bestemte produkter, der er friske lige nu. Boksen sender beskeden trådløst til Twitter. De kunder, der følger bageriet får øjeblikkeligt besked og kan dermed altid få helt friske produkter.

På konferencen giver Flemming Birch mange flere eksempler på Realtidsøkonomien og andre trends, der kommer til at flytte detailhandlen de kommende år.

konf-banner3


Kategorier:
,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar