RFID-tags fortæller genbrugsprodukters historie

RFID-tags fortæller genbrugsprodukters historie

Genbrug har længe været cool og en vej til at give sit hjem og garderobe et personligt twist. I kølvandet på den økonomiske krise og forbrugernes øgede klimabevidsthed er genbrug blevet endnu mere comme il faut, fordi valg af genbrugsting er en måde at tage hensyn til miljø og pengepung på.

Detailister har længe forstået, at genbrug ikke nødvendigvis behøver at være en konkurrent, men i stedet noget man kan integrere i sin forretning. Flere mode-, livsstils- og interiørbutikker er dygtige til at mikse særligt udvalgte genbrugsgenstande med nye varer for at gøre detailoplevelsen mindre konventionel og mere unik og overraskende. Et andet eksempel på integration af genbrug leverer IKEA, der organiserer Sveriges største loppemarked den 4. september, hvor kunder kan komme for at sælge og købe genbrugsting i byen Valbo.

– Vi ved, at mange mennesker har gamle ting, som de ønsker at skille sig af med. Og vi ønsker at tilbyde dem en sjov måde at give produkterne et nyt liv, der også er godt for miljøet, siger Ylva Magnusson, pressechef for IKEA Sverige, om tiltaget.

Der er med andre ord stor signalværdi i genbrug- og vintagefund. Genbrugforbrug handler i bund og grund om at fortælle historier, og den dimension har et britisk koncept ladet sig inspirere af. Projektet RememberMe udspringer af et samarbejde mellem TOTeM, der står for Tales of Things and Electronic Memory, og genbrugskæden og -organisationen Oxfam.

Konceptet går ud på, at folk, der donerer genbrugsting til en Oxfam-forretning i Manchester, opfordres til at fortælle en historie om den ting, de donerer, til en mikrofon. De skal beskrive, hvor og hvornår de har købt tingen og knytte en eller anden personlig anekdote til. Lydklippet linkes efterfølgende til et RFID-tag og en QR-code. De genstande, der på den måde har fået tagget en historie til sig, udstilles i butikken, hvor de besøgende kan bruge deres egen smartphone eller en RFID-læser til at høre historierne via højtalere i butiksrummet. Efterfølgende har de selvfølgelig mulighed for at købe de historieindspundne genbrugsgenstande.

Et andet eksempel på et koncept, der ikke bare sælger genbrugsgenstande, men også en historie om de tidligere ejere, er Pass the Baton, i Tokyo, som du kan læse om et i tidligere blogindlæg.

detailhandel-konf-2010_blog


Kategorier: , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar