Target skaber værdi for forbrugerne, og styrker sin csr-profil på Facebook

Target skaber værdi for forbrugerne, og styrker sin csr-profil på Facebook

target
Sociale netværk som Facebook samler flere og flere funktioner i sig. Man ser Youtube-videoer på Facebook, man e-mailer vennerne gennem Facebook, man hører musik på Facebook, man chatter på Facebook osv.

Den tid forbrugerne bruger der, går fra den tid de ellers ville have brugt på andre hjemmesider. I takt med flere og flere muligheder samles på samme platform mindskes incitamentet til at besøge andre hjemmesider, og dermed stiger behovet for, at detailkæder er tilstede i de universer, hvor forbrugerne bruger deres tid.

En af de kæder, der er dygtige til ikke bare at være tilstede på Facebook, men faktisk bruger Facebook til at skabe værdi for kunderne og dermed øge loyaliteten, er den amerikanske dagligvarekæde Target.

Target donerer fem procent af sin indtjening til velgørende formål. De midler kunne kæden vælge selv at dele ud, men man har valgt at give kunderne magten gennem kampagnen Bullseye Gives. Targets løsning ligger på Facebook, og her kan kunderne stemme på, hvilke velgørende formål de mener, skal nyde godt af de 3 mio. dollar Target donerer hver uge.

På Tagets Facebook-side har selskabet udvalgt ti velgørende formål, der kan doneres penge til. Brugerne stemmer så på det formål, de synes fortjener et tilskud. Får et selskab f.eks. 21 procent af stemmerne, får det 21 procent af de midler Target donerer. Når en bruger har stemt, vil det fremgå på brugerens egen side.

For brugeren giver det mulighed for at vise omverdenen, at man har engageret sig i en god sag. For Target betyder det, at vennerne til personen der har stemt, også vil blive bekendt med afstemningen – og dermed også med Targets engagement i samfundet. En sikker vej for Target til at få flere fans på Facebook. Target har i skrivende stund 241,207 fans. Kampagnen kører indtil den 25. maj.

Tommelfingerregler
Skal man som detailkæde etablere sig på sociale netværk, er der en del tommelfingerregler man bør overholde. Det er nemlig ikke nok, at er tilstede på sociale netværks, man skal gennem sin tilstedeværelse gøre noget for kunderne. Her et par af de tommelfingerregler.

1: Du skal give dine medlemmer en central platform, hvor de kan komme i dialog med andre medlemmer.
Den centrale kommunikationsplatform, hvor medlemmerne taler med hinanden, er en glimrende platform til at skabe loyale forbrugere, der er knyttet til dit brand. Også når de har forladt butikken. Besøg Targets Facebook-profil, og se hvor mange indlæg der kommer på en dag. Det er mange.

2: Du kan kommunikere med kunder og potentielle kunder.
Den moderne kunde vil have svar, og have dem hurtigt. Får man svar på sine spørgsmål, kan det meget vel afgøre valget af butik. Facebook, Twitter osv. er glimrende platforme til at etablere en direkte relation til forbrugerne.
En anden fordel er, at det er enklere at fange forbrugerne på Facebook end i dit eget univers. Det er mere uforpligtende for forbrugerne at følge et brand på Facebook, end det er at registrere sig på brandets cooporate hjemmeside. Dermed rækker man på Facebook ud efter de nølende, de skeptiske og de potentielle, mens man på et cooporate website i højere grad fanger de dedikerede kunder ind.

3: Gør dine informationer tilgængelige på medlemmernes egne sider.
Forbrugerne stoler på medforbrugerne, så den bedste anbefaling en kæde kan få i et socialt netværk, er en anbefaling fra en ven til en ven. Derfor skal de informationer en kæde lægger på sin side være af en sådan karakter, at den enkelte bruger kan bruge dem til at fortælle en historie om sig selv. Præcis som Target har gjort med Bullseye Gives, hvor kunderne kan poste deres engagement i en god sag på deres egen side.
Samme strategi kan anvendes med gode tilbud, medlemsfordele, arrangementer osv.

Har du erfraing med at etablere dig som virksomhed på Facebook, eller har du andre gode råd, så del dem med Retail Blogs læsere i kommentarsektionen. Vi hører gerne fra dig.


Kategorier:
, ,
1 kommentar

Skriv en kommentar