Udnyt potentialet gennem forståelse af den emotionelle forbruger

Udnyt potentialet gennem forståelse af den emotionelle forbruger

Brandguruen Martin Lindstrøm gæstede 12. november København og gav, som han plejer, et unikt indblik i forbrugernes hjerne. Martin Lindstrøms mange anerkendte videnskabslige forsøg viser, at op mod 85 procent af alle vores beslutninger om køb er irrationelle. Vi træffer beslutninger på baggrund af emotions, hvilke mange brands og retailere enten overser eller ikke udnytter. Den rationelle kommunikation til forbrugerne, som enten fremhæver features eller priser, udnytter slet ikke det potentiale, der er i en mere emotionel tilgang.

Flyt ind hos forbrugeren

Du ejer ikke dit brand, det gør forbrugeren. Kun ved at forstå og kortlægge de emotionelle tilknytninger, en forbruger har, kan brands og retailere italesætte og dække de behov, der findes.

Martin Lindstrøm udfordrede alle tilhørerne ved at spørge, hvor tit man var i dialog med kunderne og hvor stor viden virksomhederne faktisk besidder om kunderne. Han opfordrede alle til at gøre, som han gør, nemlig at flytte ind hos en ”rigtig” forbruger og opdage, hvordan ens produkter bruges i hverdagens virkelige omgivelser.

”Smash your Brand”

Hvor ikonisk er dit brand? og kan det genkendes på fx visitkort, hvis logoet fjernes? Kan dit produkt kendes på formen, lugten, farverne? Kan det blive ”smashed” i tusind stykker og stadig være genkendeligt og unikt for forbrugeren? Hvis svaret til dette er NEJ, bør man med udgangspunkt i forbrugerinsights opbygge en unik Brand Identity, hvor brandet som udgangspunkt forbindes med ét specifikt ord.

Rygter, AHA-oplevelser og Show off

Martin Lindstrøm opfordrer alle til at sprede rygter i markedet – gerne længe inden evt. massekommunikation, eller inden et produkt lanceres. Apple formodes at have benyttet denne taktisk, da der gik historier om at en Iphone var ”glemt” på en bar, inden den blev lanceret. Historien gik verden rundt. Sørg for at sprede troværdige rygter, der positivt kan linkes til brandet. Giv forbrugerne en AHA-oplevelse omkring dit brand eller din butik, som de kan fortælle andre om, og som er unik for netop dit produkt. Sidst men ikke mindst er det afgørende, at man som brand sørger for at give sine forbrugere noget, der gør ens produkt synligt, og som samtidig giver forbrugeren mulighed for at vise sit tilhørsforhold til  brandet. Her er Apples karakteristiske, hvide hovedtelefoner et godt eksempel.

Også i forbindelse med synligt tilhørsforhold tales der meget om de sociale medier og deres rolle i forhold til anbefalinger af produkter. Martin Lindstrøm slog her fast, at de sociale medier spiller en mindre rolle end anbefalinger fra andre. ”Word of Mouth” er langt stærkere end sociale medier, og studier viser endda, at anbefalinger falder i særlig god jord om eftermiddagen.


Kategorier: , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar