Vækst i krisen: E-butik sælger luksustøj med 50 procents vækstrater og profitstigning på 234 procent

Vækst i krisen: E-butik sælger luksustøj med 50 procents vækstrater og profitstigning på 234 procent

net-a-po
Den engelske online über-butik Net a Porter, der sælger luksustøj og accessories, beviser, at mens forbrugere holder sig væk fra high street når krisen kradser, har de ikke noget imod at shoppe luksus hjemme sofaen.

Tallene for januar 2009 viser, at omsætningen var steget med 47,8 procent, og endnu mere opsigtsvækkende er det, at deres profit steg med hele 234 procent.

Net a Porter mener, at succesen skyldes et exceptionelt indkøbstalent. En strategisk tilgang til indkøb, samt samarbejde med designere som Alexander McQueen, Halston og RM by Roland Mouret, der har skabt kollektioner specielt til Net a Porters kunder.

Sidens stifter og direktør, Natalie Massenet, er begejstret for resultatet og den store succes. Hun mener, at resultatet er et bevis på, at forbrugere har vænnet sig til at shoppe på internettet, og at internettet i mange tilfælde er forbrugernes foretrukne shoppingkanal.

Net a Porter er opbygget som et online magasin og tilbyder en formidabel service, hvor man, i hvert fald hvis man bor i London, får varen levet til døren samme dag som bestillingen indgives.  Varen er pakket ind i en smuk boks med et silkebånd bundet om. Hvis størrelsen eller farven ikke passer, får kunden prompte besøg af en shoppingassist, der har varen med i andre størrelser og farver.

Reagerede tidligt på krisen
Net a Poter så krisen komme, og derfor arbejde man intenst på at udvikle et online outlet for designertøj. I outlettet, som blev lanceret i april 2009, kan man købe varer fra ca. 80 designere fra Miu Miu til Christian Louboutin. Man kan spare op til 60 procent på at handle i outlettet.

Det var ikke svært at få kunderne til at registrere sig i Outnet, som Net a Poters outlet hedder. Dagen inden lanceringen havde Outnet 150.000 registrerede brugere.

Nok et Outnet et outlet, men det er bestemt ikke præget af discount. Siden emmer af luksus og eksklusivitet, og hver uge føjes der nye produkter til kataloget, de launches nye events og konkurrencer og de bedste køb highlightes.

Net a Porter og deres outnet beviser, at krisen ikke som sådan gælder luksusprodukter. Det er klart, at krisen sætter sin spor, men Net a Porter er et bevis på, at noget af den tilbagegang luksusbutikker oplever, også skyldes forandrede indkøbsvaner blandt forbrugerne. En forandring som Net a Porter har identificeret og leveret en løsning til.


Kategorier:
, , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar