Skip to main content
  • Beklædning | Forbrugeradfærd | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 11/06/2010

Velkommen til ”Mandesancen”

Vi har tidligere beskrevet, hvordan den metroseksuelle mand i løbet af sidste årti trådte i baggrunden til fordel for en – om end forfængelig – så mere maskulint udseende mand.

Nu er den retroseksuelle mand genfødt som stilikon. Hans stil og attitude kan spores tilbage til de 1950’erne og de tidlige 1960’ere. Han er bredskuldret og har ikke flere grooming-produkter end sin kæreste. Han styler sig ikke med smykker, tørklæder og andre accessories – udover selvfølgelig de klassiske som ur, slips og stram mappe. Og han kunne aldrig finde på at vokse sit brystparti!

Tænk på John F. Kennedy eller Don Draper i kultserien Mad Men, som handler om livet omkring et reklamebureau på Madison Avenue i New York i 1960’erne, og som har taget USA med storm. En blogger har kaldt tendensen for “The menaissance” og indikerer dermed, at der er tale om genfødslen af en mere konservativ – og mandig! – mandetype.

Don Draper fra "Mad Men"
Don Draper fra "Mad Men"

Webstedet artofmanlininess.com er et gennemført eksempel på en hyldest til alfahannen, der passer grillen, spiller baseball, kan finde ud af at købe en brugt bil, drikker øl, kan betjene en brormaskine og klæder sig efter de klassiske dogmer. Samtidig er det fyldt med gode råd til og anvisninger på, hvordan man bliver en rigtig mand.

Den mandlige mand kan betjene en grill
Den mandlige mand kan betjene en grill

Tendensen er mere end blot en stil. En mand som Don Draper repræsenterer nemlig en måde at håndtere kriser og udfordringer på, som vi kvinder i disse turbulente krisetider gerne vil læne os opad. Han er cool, selvsikker og har mandsmod. Således er trenden et eksempel på, at når vi – f.eks. under økonomiske kriser – føler os truede og usikre, søger vi mod gammeldags dyder, udtryk og værdier.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop