WestMarket – Kan nyt madmarked sparke liv i gammel, forladt butiksarkade?

WestMarket – Kan nyt madmarked sparke liv i gammel, forladt butiksarkade?

Siger navnet Tove’s Galleri dig noget? Nej, vel? Men du har til gengæld helt sikkert hørt om WestMarket – det nye madmarked på Vesterbro, der skal genoplive den gamle, forladte (nogle vil måske mene forbandet) butiksarkade, der ligger i hjertet af den hippe bydel Vesterbro og forbinder Vesterbrogade og Matthæusgade som en anden hemmelig tunnel, og som førhen var kendt (eller ukendt) under navnet Tove’s Galleri.

Snoren til det nye madmarked blev klippet i torsdags, og Retail Institute Scandinavia har været forbi arkaden, der helt sikkert kan prale af et større leben nu, end da den danske forfatter Tove Ditlevsen lagde navn til.

Mange københavnere har nok ikke kendt til den gamle butiksarkade Tove’s Galleri, og måske også derfor hvilede der, som taget ud af et eventyr, en forbandelse over de butikker, der måtte prøve lykken i arkaden. Udover en Netto- og Kiwi-butik, som med butiksfronter ud mod Matthæusgade stort set har været de eneste butikker, der gennem tiderne har formået at trække kunder til, har arkaden været præget af den ene butikslukning og -udskiftning efter den anden. Stedet, der ligger gemt under et større lejlighedskompleks, har altid haft potentiale til at blive en lille perle i hjertet af Vesterbro, men tidligere ejere har ikke formået at udnytte det potentiale, beliggenheden ellers har.il gengæld har WestMarket under stor opreklamering for åbningen af markedet allerede nu angiveligt skabt et større kendskab til den hengemte tunnel, og mon ikke endnu et madmarked, som i disse tider nyder stor popularitet, kan formå at hive de oplevelseshungrende forbrugere til i jagten på unikke og autentiske madoplevelser.

Et mix af Torvehallerne og Papirøen?

Den adm. direktør for WestMarket, Christian Kofoed, fortalte Berlingske i forbindelse med åbningen, at ambitionen med projektet er at skabe en kombination af Torvehallerne og Copenhagen Street Food på Papirøen, hvor kunderne både kan nyde et godt måltid mad og handle delikatesser og råvarer med hjem. Men med et langt større udvalg af street food-boder og knap så store muligheder for indkøb af råvarer, minder det nye madmarked langt mere om Papirøen (et par stykker af boderne i WestMarket kendes da også allerede fra Papirøen) og kan ikke måle sig med Torvehallernes udbud af råvarer. Dog er der stadig mange stande, der ikke står klar, og mens det ikke bidrager til en hyggelig stemning, at en stor del af markedet stadig er en byggeplads, er der altså mulighed for, at flere råvare-butikker kommer til i fremtiden.

Galleri-symptomer

Kiwi- og Nettobutikken finder man naturligvis stadig i bunden af arkaden, og mens de virker som et misfit til de ellers indbydende madboder (lige såvel som Steff Houlberg-pølsevognen heller ikke passer ind med et ellers højkvalitetsudbud af mad) og skurer lidt på charmen, forestiller man sig, at ingen af lavpriskæderne, som modsat andre har nydt godt af placeringen, har ville opgive beliggenheden. Til gengæld lider arkaden af det, Tove’s Galleri også led under; bodener i sig selv er flotte, charmerende og velistandsat med et lækkert udbud af velsmagende mad til rimelige priser (i stil med Papirøen), men resten af arkanden er desværre holdt i det samme uindbydende og sterile design, der gjorde en tur gennem Tove’s Galleri til en uinspirerende smutvej fra a til b.

Alt i alt byder WestMarket i stil med andre madmarkeder kunderne på hyggelige, autentiske madoplevelser i socialt samvær, og det nye marked vil uden tvivl blive taget godt i mod af københavnerne. Der er dog stadig et stykke vej for at kunne nå op på siden af både Torvehallerne og Papirøen, men det bliver spændende at følge med i WestMarkets udvikling og se, hvilke andre boder og tiltag, der kommer til i løbet af det næste stykke tid, for potentialet er stort.

Hvorfor vinder street food og madmarkeder mere og mere frem? Hvad er det, der tiltaler forbrugerne? Og hvordan kan du som retailer eller dagligvareleverandør spille på de tangenter, madmarkederne gør brug af? Det kan du læse mere om i seneste udgave af Retail+, der udkom i december.


Kategorier: , , , , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar