-
Analyse | Beklædning | Bolig | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Generation Y | Hjemmeelektronik | Miljø og etik | Mode
Er du klar til 2019 og de nye forbrugere?
Generation Z kommer …
Generation Y har de seneste år stjålet rampelyset i detailhandlen, men der er god grund til at rette fokusset mod en yngre forbrugergruppe, Generation Z. Generationen, der bl.a. også går under navnet ”true digital natives” er født fra år 2001 og er derved netop nu ved at blive myndige forbrugere, der selvstændigt kan træffe købsbeslutninger og lade sig guide af deres individualitet.Det store fokus, der især i 2018 har været på social ansvarlighed og bæredygtighed som reaktion på, at Generation Y er en yderst bevidst forbrugergruppe, vil og bør fortsætte ind i 2019. Retail Institute Scandinavias seneste forbrugerundersøgelser viser nemlig, at der er god grund til at fortsætte CSR-arbejdet fremadrettet – Generation Z har endnu højere forventninger på det punkt og er derved den mest bevidste forbrugergruppe nogensinde.
Den bæredygtige profil er alfa og omega i 2019
[Generelt mener de danske forbrugere, at de kan gøre en forskel gennem deres produktvalg og indkøb. Her ligger Generation Y sig i spidsen med 84 pct., mens Generation Z ligger lige under på 81 pct., hvilket kan skyldes, at Generation Z generelt forholder sig mere skeptisk overfor virksomheder og brands’ løfter.
Brands kan ikke længere stå på sidelinjen
Danskerne ønsker ikke kun, at retailere og brands demonstrerer et socialt og bæredygtigt ansvar, men også at de tager stilling til problematikker, der bevæger sig udover virksomhedens kerneforretning.[blockquote text=”De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning” show_quote_icon=”yes”]Her er det igen Generation Z, der trækker landsgennemsnittet op. Mens det for 61 pct. af danskerne er vigtigt, at brands tager aktivt stilling til samfundsproblematikker og blander sig i debatten, gælder det for 67 pct. af Generation Z. Mens der hos den helt unge forbrugergruppe ikke er forskel på mænd og kvinder, er det især kvinderne blandt forbrugerne på 19 år og opefter, der kræver engagement fra brands’ side.
Generation Z forventer etisk korrekt produktion
Retail Institute Scandinavias undersøgelser viser, at der blandt danskerne er en stigende tendens til at ville betale mere for produkter, der er etisk korrekt produceret. I 2017 ville 50 pct. af danskerne betale mere for etisk korrekte varer, mens tallet i 2019 er steget med hele to procentpoint på blot to år. Her er det Generation Y, der er tungen på vægtskålen: 60 pct. af Generation Y vil betale mere, hvis en vare er produceret etisk korrekt, og det er en stigning på fem pct. på kun to år.Til gengæld viser Retail Institute Scandinavias undersøgelser, at Generation Z overraskende ikke er lige så villige som Generation Y til at betale mere for de etisk korrekt-producerede varer. Her ligger det stadigt høje tal på 50 pct., men når Generation Z ligger ti procentpoint under Generation Y, skyldes det, at generationen i højere grad forventer, at varerne er etisk korrekt produceret. Altså ønsker de unge ikke at betale mere for noget, de anser som en selvfølge.
Vil du vide mere om Generation Z?
Læs mere om Generation Z, og få alle indsigterne fra Retail Institute Scandinavias seneste forbrugerundersøgelse i den seneste udgave af Retail+.
Er du medlem?
Log ind i Vidensbanken og download Retail+ nu.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Log ind i Vidensbanken” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/log-ind/”]
Er din virksomhed ikke medlem endnu?
[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere om medlemskabet” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/retailer/medlemskab-retailer/”]