2D-stregkoder i byggemarkeder gør det nemmere for kunderne at gøre det selv
2D-stregkoder bliver en mere og mere almindelig del af detailhandlen, også i Danmark, og det er en nem og billig måde at kommunikere med kunderne på. Et inspirerende brancheeksempel på brugen af 2D-koderne kan man finde i USA hos de to byggemarkeds- og gør det selv-giganter Lowe’s og The Home Depot.
2D-koder gør det nemmere at gøre det selv
For mange af os (specielt sådan nogen som mig, der har ti tommelfingre og ingen forstand på gør det selv) kan det være en kamp at begå sig i byggemarkederne. Det kan være svært at bestemme sig for det rigtige produkt, og der er ofte brug for hjælp i butikken i form af instruktioner i brugen af produktet. Køber man fx planter, er der tit ingen eller kun mangelfulde oplysninger om dyrkning, plantning osv. på urtepotten eller prisskiltet. Køber man redskaber, værktøj, maling osv., vil man også ofte efterspørge råd om forskelle i kvalitet, og hvordan man kommer i gang med de mange projekter. Der er rift om medarbejderne, som af en eller anden grund altid er optaget af noget andet, når man lige står og skal bruge hjælpen.
Her kan 2D-koder være et super supplement til kundeservice og rådgivning, for en enkelt scanning med smartphonens kamera kan med det samme give dig flere oplysninger, facts og forklaringer om produkter og brugen af dem.
Det har Lowe’s og The Home Depot også opdaget, og de giver kunderne adgang til produktanmeldelser, videoer og guides til at gøre det selv.
2D-koder på planter sikrer færre returneringer
Haveplanterne hos Home Depot og Lowes har koder på planternes prisskilte, som fx fortæller, om planten skal stå i sol eller skygge, og hvor meget vand den skal have. Måske selvfølgelig viden for tidligere generationer af garvede havebrugere, men ukendt land for mange i generation Y.
Hos Lowe’s, som bruger Microsofts tag-koder (som vi tidligere har skrevet om), er man begyndt at sætte koderne på træer, som man har oplevet ofte bliver returneret. En af hovedårsagerne til, at utilfredse kunder kommer tilbage med træerne, er, at træerne er blevet plantet på den forkerte måde. 2D-koden på træet er et forsøg på at undgå den situation, da den giver adgang til en to minutter lang video, som fortæller, hvordan man planter træet og i hvilken type jord.
Lowe’s har ikke tænkt sig at sætte koderne på alle typer produkter, men udelukkende dem hvor det giver mening, fordi der er et informationsbehov hos kunden.
Scan Martha Stewart hos Home Depot
For Home Depot, som bruger Scanbuys koder, er brugen af koder en del af kædens marketingstrategi ”anytime, anywhere”. Kæden kører tv-reklamer med koderne, og man eksperimenterer også med 2D-koderne i aviser, som linker til kædens nye produktlinje ”Martha Stewart Living Kitchens”. Scanner du koden, føres du altså øjeblikkeligt til en video, hvor ikonet Martha Stewart diskuterer design og stil for køkkenelementerne og i øvrigt inviterer dig til med det samme at lave en aftale med en køkkendesigner fra Home Depot – når du nu alligevel står i butikken.
Brug teknologien smart
Mike Wehrs, som er adm. direktør for Scanbuy, siger til New York Times, at over 25 mio. mennesker i USA allerede er i stand til at scanne koderne med deres mobiltelefon, og antallet ventes at stige i takt med, at flere og flere får en smartphone. Wehrs peger på, at der har været en stigning i trafikken for scannede 2D-koder på 1.600 procent sidste år, og han gør også opmærksom på, at der er mulighed for at få brugbare oplysninger ud af koderne. Fx kan man se, hvilke produkters 2D-koder, der bliver scannet mest, og hvor de scannes geografisk.
2D-koder er naturligvis ingen gylden vej til paradis. Hvis man skal have folk til at bruge teknologien, skal man pædagogisk fortælle dem, hvad den går ud på, og hvordan de kan bruge den. Man skal arbejde med at integrere brugen af koder i de øvrige markedsføringsstrategier, og så skal man tilbyde forbrugerne en god, nyttig og inspirerende oplevelse, når de rent faktisk scanner koden. Ellers gider de ikke gøre det igen.