3 Takeaways fra Shoptalk 2017

3 Takeaways fra Shoptalk 2017

I år var vi så heldige, at retailkonferencen Shoptalk Europe blev afholdt i København, hvor mere end 2.000 beslutningstagere og ledere fra international detailhandel slog hovederne sammen og gav deres bud på, hvor retail fremadrettet bevæger sig hen.

Blandt talerne var alle de store repræsenteret: Amazon, Tesco, Ikea, Alibaba og Pinterest var blot nogle af de brands, der var at finde på scenerne, men også små innovative start-ups og mindre virksomheder gav deres besyv med.

Retail Institute Scandinavia sendte selvfølgelig også et hold på konferencen for at blive endnu klogere på forbrugernes hurtigt ændrende adfærd i denne digitale disruption-tidsalder, og hvor retail som konsekvens deraf bevæger sig hen.

Vi giver dig her 3 af de vigtigste takeaways fra konferencen.

 1. ARTIFICIAL INTELLIGENCE / PERSONALIZATION

Det helt store emne på konferencen i år var AI (kunstig intelligens), og hvordan brugen og udviklingen af denne skal gøre shoppeoplevelsen bedre og mere personlig for kunderne – både online og offline. Konklusionen blandt talerne var, at brugen af AI, machine learning og data fremadrettet bliver nødvendige værktøjer til at personalisere shoppeoplevelsen for kunderne. Og netop den personliggjorte oplevelse, hvor retailere og online-aktører ved præcist, hvad der er relevant for den enkelte kunde, er stærkt efterspurgt blandt forbrugerne.

2. AMAZON

Selveste Amazon stillede også op til hele to præsentationer på Shoptalk – noget, jeg personligt havde set frem til, da giganten ellers sjældent stiller op til konferencer. Amazon valgte at fortælle om deres imponerende lager på femte sal i NYC, men løftede desværre ikke sløret for flere Amazon-”hemmeligheder” i denne omgang.

Men ”the A word” blev også gentagende gange nævnt ved samtlige andre præsentationer. For er der én spiller, alle kan referere til som en, der klarer sig suverænt godt på alle punkter, og samtidig er en spiller, som alle frygter, så er det Amazon. Talerne i år fokuserede på, hvordan retailere kan gardere sig mod den altfortærende kæmpe, og her lød én af pointerne bl.a., at retailere især skal kunne servicere kunderne i efterkøbsfasen.

3. EMOTIONAL RETAILING

Retailere og brands havde på Shoptalk i år også et stort fokus på at skabe følelsesmæssige oplevelser og relationer til kunderne. Her blev især en stærk storytelling og brand communities understreget som vigtige værktøjer til at skabe loyale kunder. Eksemplerne på emotional retailing var mange, bl.a. kunne cykelbrandet Rapha fortælle om, hvordan deres butikker er brandede ”clubhouses”, hvor cykelentusiaster mødes for at dele deres passion for cykling.

Vil du vide meget mere om, hvordan retailere og brands fremadrettet kan tiltrække de krævende forbrugere? Så book et foredrag – vi garanterer dig unikke indsigter, der er med til at fremtidssikre din forretning.

… eller bliv medlem af Retail Institute Scandinavia, så sørger vi for at både du og din organisation er opdateret på den nyeste viden om retail og forbrugerne


Kategorier: , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar