4 vækstdrivere i convenience: De 4 E’er

4 vækstdrivere i convenience: De 4 E’er

– og hvorfor netop denne sektor har et stort vækstpotentiale

I Kioskhåndbogen 2017 får du en højaktuel orientering og analyse af conveninecemarkedet. I publikationen finder du information om konkurrenceforholdene, kædernes profiler og meget mere. Bogen indledes i år af et trendafsnit med Retail Institute Scandinavias bud på de drivere, der fremadrettet vil drive væksten i conveniencesektoren som et supplement til de nøgletal og analyser, der præsenteres i publikationen.
Du kan læse mere om Kioskhåndbogen 2017 her, og få en forsmag herunder.

Principperne bag convenience-begrebet fylder mere og mere i dansk detailhandel generelt, og med god grund. Forbrugerne er nemlig nu mere end nogensinde før villige til at tilkøbe sig tid, og det betyder, at der er en høj og stadigt stigende efterspørgsel på nemme løsninger, produkter og koncepter, der netop frigør tid til andre livsaspekter af højere værdi end indkøb. Dermed har conveniencebegrebet også fået stor betydning for hele dagligvarebranchen samt store dele af detailhandlen generelt, der søger at drive vækst gennem nemme, hurtige og bekvemme løsninger.

En sektor med stort vækstpotentiale
Men markedet er langt fra mættet, og der er derfor et stort potentiale for vækst i conveniencesektoren, hvis aktørerne formår at spille endnu mere på netop deres store styrke – at være convenient. For med den store efterspørgsel på både nemme, hurtige og bekvemme produkter og løsninger, er der også gode muligheder for at højne conveniencefaktoren endnu mere – både når det kommer til måltidsløsninger, men også på andre fronter kan der sættes ekstra ind. Dertil kommer, at lige såvel som dagligvarebranchen er ”gledet” ind i conveniencesektoren, må convenienceaktører for fremtiden udfordre opfattelsen af kun at være en destination for hurtig optankning og køb af snacks, og på samme måde foretage en brancheglidning; oplevelser skal altså vægtes lige så højt her, som i andre brancher.

Vi giver dig her de fire drivere, der for fremtiden vil drive salget i conveniencesektoren, suppleret af globale best practice-cases, som kan inspirere dig i det fremtidige arbejde med dit conveniencekoncept. Du kan blive meget klogere i Kioskhåndbogen 2017, hvor de fire drivere er udførligt beskrevet og underbygget af Retail Institute Scandinavias forbrugerundersøgelser.

Efficiency

Foto: Starbucks

Starbucks + Alexa
Amerikanske Starbucks gør det nemmere for kunderne at bestille deres drikkevarer on-the-go gennem Amazons stemmestyrede assistent Alexa. Bl.a. kan kunder, der kører Ford, via Starbucks “Mobile Order & Pay”-platform, bruge Amazons stemmeassistent til bestilling direkte fra bilen on-the-go. Alt, kunden skal gøre, er at sige ”Alexa, få Starbucks til at starte min ordre”, hvorefter der via Alexa og et specielt Ford-kommunikationssystem kan bestilles og betales, mens der køres bil, blot ved at tale med assistenten. På samme måde kan kunder benytte Starbucks-appen på mobilen til at genbestille deres favoritdrikke gennem Alexa.

Ethics

Vita Mojo + transparens og customization
Den britiske takeaway-restaurant Vita Mojo ønsker at være kundernes personlige ernæringsekspert. I restauranten kan kunderne nemlig customize og personliggøre deres måltider helt præcist til deres præferencer og personlige, ernæringsmæssige behov. Kunderne vælger ikke blot ingredienserne, hvor der kan vælges mellem flere forskellige typer kød, stivelse og grøntsager samt om retten skal være vegetarisk, vegansk, glutenfri, etc., der vælges også de præcise makroer for retten, dvs. hvor meget fedt, kulhydrat og protein samt det endelige antal kalorier, retten skal indeholde. Maden kan customizes direkte i butikken, eller der kan bestilles online og afhentes på et senere tidspunkt i butikken.

Experience

Starbucks + Roastery -oplevelse
Starbucks slog i december 2014 dørene op til deres oplevelseskoncept Starbucks Reserve Roastery & Tasting Room i Seattle, Washington. Det 1.500 m2 store flagskib indbyder til oplevelser og samvær og huser kaffebarer, butik, restaurant og et toetagers bibliotek. Her kan kunderne følge kaffens vej til koppen; bønneristningen er fuldt fremvist og designet som midtpunkt for de mange aktiviteter i butikken. Det er altså kædens kernekoncept, kaffen, der danner rammen for oplevelsen.

Foto: Starbucks

Expertise

Neiman Marcus + empowerment-app
Det amerikanske stormagasin Neiman Marcus viser, hvordan teknologi kan assistere personalet i at yde en sublim service og gøre dem til kunde-eksperter. Kæden har lanceret en app, der hjælper med at forbinde kunder og medarbejdere i butikkerne. Kunderne bliver ved hjælp af sensorer tracket rundt i butikken, og på den måde kan appen sende dem push-beskeder, der bl.a. fortæller dem, om deres favorit-salgsassistent er i butikken og hvor. Den sender dem også beskeder om igangværende events i butikken, nye produkter og trends samt målrettede tilbud og kampagner. Kunder kan også gemme deres favoritprodukter i appen, lave aftaler med personlige shoppere, salgsmedarbejdere eller stylister, og bruge appen til at scanne QR-koder på produkter for mere information. På den anden side kan medarbejderne let tilgå oplysninger om kunderne, da der i appen både er Facebook-billede, købshistorik, favoritprodukter og andre værdifulde data, der giver dem mulighed for at yde en mere personlig service.

Bestil Kioskhåndbogen 2017 her.


Kategorier: ,
Tags:
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar