5 hurtige til Jan Bøgh, CEO, JYSK

5 hurtige til Jan Bøgh, CEO, JYSK

I hvert nummer af vores medlemsmagasin Retail+ kan du møde detailhandlens topledere. Senest har vi stillet 5 hurtige til JYSKs CEO Jan Bøgh – læs med her, og husk, at medlemmer af Retail Institute Scandinavia kan downloade magasinet gratis i vores Vidensbank.

Jan Bøgh
CEO & President, JYSK

Jan Bøgh er CEO og President i JYSK. Han kom til kæden i 1995 og har været CEO & President siden år 2000. Han har været en afgørende faktor for virksomhedens succes og ekspansion med nuværende 3.000 butikker fordelt på 51 lande. Jan Bøgh har over 40 års erfaring fra detailhandlen, hvor han tidligere har besiddet stillinger i bl.a. Coop og METRO, og han sidder desuden i bestyrelsen for både ILVA, Bolia.com og SengeSpecialisten.

1. Set i lyset af coronakrisen, hvad, tror du, bliver den fremtidige model for detailhandel?

“Der er ingen tvivl om, at nogen af de ændringer, vi har set i forbindelse med coronakrisen, vil sætte sig, og der er helt sikkert områder, hvor specielt online har taget et stort og blivende spring.

Når det gælder JYSK, hæfter jeg mig ved, at vi har haft rigtig mange kunder i vores butikker efter de genåbnede, og vi har en stor fordel af, at vi generelt sælger produkter, som kunderne gerne vil mærke og prøve inden de køber.

Derfor tror jeg stadig på, at den rigtige model fremover er attraktive fysiske butikker kombineret med mange muligheder online og ikke mindst masser af fleksibilitet, så kunderne let kan skifte mellem salgskanaler i løbet af kunderejsen.”

2. Hvordan har JYSK formået at navigere gennem og øge salget under krisen?

“Først og fremmest er jeg blevet bekræftet i, at vi har den rigtige struktur i JYSK. Vi er gode til at lave koncepter fra hovedkontoret og rulle dem ud, men vi har også stærke landeorganisationer, der selvstændigt kan tage initiativer der sikrede, at JYSK kom bedst muligt gennem udfordringerne i hvert enkelt land.

Vi er helt sikkert også blevet hjulpet af, at mange mennesker har brugt meget tid derhjemme og derfor har fået blik for, hvor hjemmet kunne trænge til en opgradering.

Det har tiltrukket mange kunder til JYSK, og så har vores medarbejdere selvfølgelig en stor del af æren for, at de besøgende er blevet konverteret til kunder.”

3. Hvor vil JYSK lægge sit forretningsfokus de næste par år?

“JYSK planlægger at åbne godt 150 nye fysiske butikker næste år. Samtidig vil vi fortsætte med at investere massivt i unified commerce, så vi gør det muligt for vores kunder at gennemføre deres kunderejse præcis sådan, som de foretrækker det.
I forhold til geografi vil jeg først og fremmest sige, at vi i JYSK aldrig bliver færdige med at ekspandere. Derfor er der også plads til nye butikker i stort set alle de lande, hvor vi er til stede. Men når vi kigger på kortet, er det åbenlyst, at der er nogle lande, hvor der er større basis for mange nye butikker, end der er i ”gamle” JYSK-lande som Danmark, Norge og Sverige.
Det gælder blandt andre Rusland, Irland, Belgien, Italien, Frankrig, Spanien og Potugal.”

4. Hvilken rolle vil online-forretningen få i fremtidens JYSK?

“Online bliver selvfølgelig vigtigere, og der er også grunden til, at vi gennem flere år har investeret massivt i vores online platforme. Det er noget vi vil fortsætte med.

Omvendt har vi ikke nogen strategi om, at det er bedre at vækste online end via fysiske butikker. Vi skal være der hvor kunderne er, og derfor er det også kunderne, der i sidste ende bestemmer, hvor stor en del af salget i JYSK, der gennemføres online.
Helt grundlæggende tror jeg stadig på, at kombinationen af mange attraktive fysiske butikker og en stærk onlineplatform vil være nøglen til succes i fremtiden.”

5. Hvad bliver det næste, vi får se fra JYSKs side på detailhandelsscenen?

“Vi har ingen planer om at revolutionere JYSK, så jeg kan desværre ikke afsløre nogen breaking news.

JYSK skal fortsætte med at udvikle vores produkter og butikker, så de matcher vores kunders behov. Det indebærer også en markant større fokus på bæredygtig, som er noget af det, som fylder rigtig meget i JYSK.

Selvfølgelig i forhold til vores eget arbejde med at blive mere bæredygtige i hverdagen, men i endnu højere grad gennem nye krav til vores leverandører og nye produkter baseret på genanvendte eller mere bæredygtige materialer.”

Retail+

Retail+ er Skandinaviens mest dybdegående magasin om detailhandel. Magasinet udkommer fire gange årligt, og hvert nummer har sit eget tema. Her går vi i dybden med koncepter, kæder, strategier, forbrugertrends og teknologi gennem analyser, reportager og interview. Vi fokuserer på de bevægelser og ændringer, der påvirker branchen fremadrettet med brugbart stof, så vores medlemmer bliver inspireret og bedre rustet til hverdagens udfordringer.

Som medlem kan du til enhver tid frit downloade magasinerne i Vidensbanken.
(Er du ikke medlem, kan du læse mere her)


Kategorier:
, , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar