Skip to main content
  • E-handel | Innovation | Teknologi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 04/05/2021

5 nye innovationer fra Amazon

“Amazon” er et af de største buzzwords i detailbranchen, og det er ikke uden grund, at den amerikanske e-handelsgigant har gjort sig bemærket verden over. Amazon er ikke alene en af de hurtigst voksende ominchannel-virksomheder overhovedet, men også en af de mest innovative, som formår at imødekomme forbrugernes behov – nærmest før de findes.

Amazon har en lang historik af kundeorienterede innovationer, og her kommer fem af gigantens seneste:[

1. Amazon Explore – på rejse uden at rejse sig

I slutningen af 2020 lancerede Amazon en virtuel oplevelsesplatform, som taler lige ned i en coronatiden, der har sat rejserne på pause. Platformen Amazon Explore lader kunderne gå på opdagelse virtuelt i lokale attraktioner, naturoplevelser og madmarkeder fra hele verden, så kunderne kan få en følelse af at være ude og rejse, selvom de sidder derhjemme. Via platformen kan kunderne bl.a. købe live en-til-en-rundvisninger til populære turistattraktioner, hvor de bliver guidet rundt af lokale eksperter, der står klar til at svare på spørgsmål. Derudover kan kunderne fx booke en virtuel vinsmagning i Argentina, tage på sushi-kursus i Japan eller få en virtuel tur gennem London. Hver session varer mellem 30-60 min., og oplevelsen kræver blot, at brugerne har en Prime-konto og benytter en bærbar computer. Platformen tilbyder en lang række forskelligartede oplevelser på tværs af kontinenter.[

2. Amazon One – håndscanningsteknologiens indtog

I september udrullede Amazon en ny håndscanningsteknologi ved navn Amazon One, der scanner og registrerer kundernes håndflader i convenience-butikkerne Amazon Go. Teknologien gør det bl.a. muligt for kunderne at få adgang til butikkerne og betale ved blot at scanne deres håndflade. For at benytte teknologien skal kunderne indsætte deres kreditkort i scanningsmaskinen og holde håndfladen hen over enheden, hvorefter de ved at følge anvisningerne kan oprette deres egen unikke signatur. Siden lanceringen har Amazon også udrullet teknologien i flere af deres Whole Foods-supermarkeder, og dertil tilbydes den til tredjepartvirksomheder.I december introducerede Amazon en ny tilpasningsservice, der gør det muligt for kunderne at designe den helt perfekte T-shirt. Servicen ved navn ”Made for You” fungerer ved, at kunderne oplyser deres højde, vægt og kropsbygning samt uploader to billeder af dem selv, hvorefter de kan designe en T-shirt efter deres nøjagtige mål. Kunderne kan selv vælge mellem otte forskellige farver og tilpasse bl.a. ærmelængde, halsudskæring og stoftype på T-shirten. Dertil kan kunderne som en lille bonus få deres navn trykt på etiketten, og når kunderne er færdige med deres design, kan de desuden se T-shirten på en virtuel model før, de færdiggør deres køb. Én T-shirt koster 25 amerikanske dollars, og servicen er tilgængelig både på nettet og i e-handelsgigantens app.Amazon lancerede i sommers et nyt augmented reality-værktøj, der gør det muligt for kunderne at placere møbler virtuelt i deres hjem med værktøjet ”Room Detector”. Det betyder, at kunderne har mulighed for at se, hvordan et møbel vil se ud et givent sted, før de køber det, og værktøjet er tilgængeligt på tusindvis af møbler fra både Amazon og tredjeparter. Kunderne skal blot klikke på knappen ”View in Your Room”, hvorefter de kan placere møblet virtuelt i deres hjem. Dertil anbefaler værktøjet lignende og komplimenterende produkter, så kunderne kan få mest muligt ud af den virtuelle shoppeoplevelse. Kunderne kan desuden gemme deres møbelvalg på deres Amazon-bruger under funktionen ”Your Rooms” eller gemme et billede af deres hjem, så de kan tilgå værktøjet uden at være hjemme.Amazons succes skyldes ikke alene de mange innovationer, men i høj grad også virksomhedens evne til at indsamle og bruge data. I efteråret tog e-handelsgiganten et ekstra skridt for at tilgå forbrugernes data ved lanceringen af appen ”Amazon Shopper Panel”, der tilbyder amerikanske kunder betaling for data om, hvad de køber udenfor e-handelsgigantens online- og fysiske butikker. Via appen får kunderne ti amerikanske dollars, der indsættes på deres Amazon-konto, hvis de uploader deres kvitteringer fra andre butikker. Kunderne bliver bedt uploade ti papirkvitteringer om måneden for køb foretaget andre steder, og derudover opfordrer e-handelsgiganten kunderne til at deltage i små undersøgelser om, hvilke brands og produkter de er interesserede i – med mulighed for at optjene ekstra belønninger hver måned.[Få besøg af vores Amazon-ekspert Dorte Wimmer og bliv klogere på den amerikanske e-handelsgigant og deres indtog i Norden. Til foredraget kan du og din virksomhed blive klogere på Amazons tankegang og få konkret rådgivning om, hvilke tiltag I kan implementere allerede i morgen for at stå stærkere mod giganten.

Husk medlemmer sparer 20 pct. på alle foredrag!
Er du ikke medlem, men kunne tænke dig at være det? Læs mere her.

For yderligere oplysninger eller spørgsmål kontakt Dorte Wimmer på dw@retailinstitute.dk eller telefon +45 40 32 98 10.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere om foredraget” link=”https://retailinstitute.dk/praesentation/amazon-er-paa-vej/”][

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop