Formland: Jagt på autenticitet og fornyet optimisme
Formland-indkøbsmessen, der netop er løbet af stablen i Herning og rummede alskens boligtilbehør, viste både reaktioner på og opgør med den krisedagsorden, der de seneste par år har været så dominerende og ikke mindst har sat et afgørende præg på, hvordan vi indretter vores boliger.
Ud i naturen, tilbage til fortiden
På det reaktive niveau sporedes der på standene en længsel mod det autentiske. Jagten på et mere autentisk udtryk kom til syne i masser af romantisk og fransk-inspireret design med kurve, blikskilte og afskallede møbler.
Samtidig var der hyppige nostalgiske referencer til 1950-erne (med fx teaktræ og grafisk keramik) og 1970-erne (med blomsterprint). Og der var naivistiske indslag, der hyldede barndommens kreativitet og fantasi. Med andre gik en søgen mod noget mere ukompliceret og rent igen på flere måder.
Det ukomplicerede og rene kom i høj grad også til udtryk i den naturdyrkelse, som både prægede standenes udsmykning og de udstillede produkter. Insekter, dyr, fugle, træer, blade, blomster, paddehatte og referencer til landliv gik igen på puder, sengetøj, fotostater, keramik og andre ting.
Naturen som inspirationskilde var også overskriften for den farve- og trendbrief, Pej-gruppens Anja Falk Gaede gav. Hun fortalte, at trenden i år ville være en gengivelse af naturen i både en rå form og en mere bearbejdet og raffineret form.
Ifølge Anja Falk Gaede var årsagen til naturdyrkelsen en søgen mod noget genkendeligt. Når verden opleves utryg, foretrækker vi det, vi kender.
– Efterår 2011 tager hul på “The Turbulent Teens”, som årtiet er blevet døbt. Sæsonen fokuserer på at finde nyt fodfæste i turbulente tider. Interiør og design reagerer med et sikkert, genkendeligt og kommercielt fokus. Naturen er den dominerende inspirationskilde side om side med realisme og sikkert spil, skriver Anja Falk Gaede i Formlands magasin.
Også Anette Eckmann, indehaver af Eckmann Studios og forfatter til en lang række artikler og blogs om boligindretning, havde taget udgangspunkt i botanikkens verden, da hun indrettede inspirationsområdet “Flower Factory” på messen. Flower Factory fungerede bl.a. som et rum for blomsterhandlere på jagt efter ny inspiration til egne butikslokaler. Her var referencerne biologilokale med masser af insekter og skeletter, rå fabrikshal og overdådig blomsterromantik.
Insekterne og kranierne symboliserede ifølge Anette Eckmann den afklædthed, krisen havde fået os til at føle. I øvrigt havde hun brugt masser af glasmontre i dekorationerne som endnu en kriserelateret symbolik:
– Hvorfor ser vi alle steder i boligindreningen lige nu glaskupler og -montre, som vi sætter vores pyntegenstande under? Det er fordi, vi skal har lyst til at forpuppe og hygge os og lukke verden ude. Vi har snakket meget om begrebet “cocooning” som reaktion på krisen, og jeg tror, at det, der på spil her, sagde Anette Eckmann.
Også referencerne til industri og fabrikker havde hun tillagt en betydning:
– Rammen for udstillingen er en gammel fabrik, der leder tankerne tilbage på 20’erne og 30’erne, hvor det gode håndværk var omdrejningspunktet, siger hun i et interview til Formland-magasinet og fremhæver dermed de gode gamle dages omhyggelighed som noget, der også i dag skal efterstræbes.
De farveglade optimister
Og så var der dem, der var trætte af krise, nostalgi og naturromantik og i stedet hyldede foråret med farver, humor, innovationslyst og et mere enkelt, stærkt udtryk.
Trendekspert Mads Arlien-Søborg havde fastlagt messens New Note-tema (den del af messen, der viser det nyeste inden for skandinavisk design, kaldes New Note) med overskriften “New Optimism”. Han opfordrede dermed til at stoppe med at lade krisen diktere boligtrendsene og i det hele taget, hvor meget og hvad for noget butikkerne skal købe ind.
I sin udstilling fremhævede han i stedet designere, der viser stilistisk mod.
– De tør være mere innovative, lege med udstrykket og bruge humor – og så er farverne tilbage, siger Mads Arlien-Søborg til Formlands blad og understreger, at “Nu er kådheden tilbage.”
Mads Arlien-Søborgs koncept harmonede med livsstilsekspert Anne Glads budskab. Hun indledte messen med at citere Pej-gruppens Poul Erik Jakobsen ved at sige, at kvinder kun kan holdes ned to år, før de igen får hang til at svinge betalingskortene. Hun aflyste således også krisen og opfordrede messedeltagerne til at give forbrugerne undskyldninger for igen at købe noget. Undskyldningerne kan konstrueres via gode historier, kreativitet og masser af inspiration.