-
Butikker | Convenience | Dagligvarer | Forbrugeradfærd
Finsk supermarked giver sig tid til kø
Lige op til det helt store julegaveræs er det nok de færreste, der kan komme i tanke om noget værre end uendeligt lange og evigt vedvarende køer ved kassen. Gaveindpakning af alskens ting og sager gør heller næppe processen spor hurtigere.
Men i Finland har alle åbenbart ikke så travlt. I hvert fald har supermarkedet K-citymarket, der er ejet af Kesko, åbnet en langsom kasse, hvor ekspedienten giver sig ekstra tid til ældre og andre kunder med særlige behov. På finsk hedder det Elä hättäile, men ønsket om en mere rolig og afslappet købsoplevelse er formentlig universelt.
Inspirationen til den nye type kasselinje kommer fra en undersøgelse af mentalt handicappede unge, der viste, at mange af undersøgelsens deltagere følte sig stressede ved kassen, formentlig fordi køen og betjeningen for de fleste nok bare er noget, der skal overstås – jo hurtigere, jo bedre.
Ved den langsomme kasse giver ekspedienten sig tid til at betjene den enkelte kunde efter deres individuelle behov, fx ved at lægge varerne på båndet for kunden, hjælpe med betalingen og pakke varerne i poser eller tasker.
I stedet for at stå utålmodigt og vente i køen har kunderne desuden mulighed for at tage et hvil i lænestole, som er placeret i nærheden af kassen. Lænestolene har også vist sig at være brugbare for børn, der ellers bare står og keder sig i køen med de voksne.
Den langsomme kasselinje kører i øjeblikket i samarbejde med Aalto Universitets MIND-forskningsgruppe som et pilotprojekt. Efter endt prøveperiode vil Kesko afgøre, om det skal implementeres som en fast del og evt. udvides til yderligere kasser.