-
Butikker | DIY | Forbrugeradfærd | Innovation | Mode | Teknologi | Trend
Personliggør dit brand og din butik vha. ”The maker movement”
Nutidens forbrugere tørster efter unikke varer, der ikke blot er et resultat af samlebåndproduktion, men i højere grad repræsenterer individualitet, personlighed og følelser. Det har fået brands og butikker verden over til at indgå samarbejder med kreative private personer i håbet om at give deres produkter, brands og/eller butikker en personlig og unik identitet.
”The maker movement” vinder frem
Et stigende antal forbrugere begynder at producere egne produkter i forsøget på at dyrke kreativitet og udvikle innovative produkter. Det sker i takt med, at den teknologiske udvikling giver forbrugerne mulighed for at dele designs og idéer globalt, hvilket skaber et onlineorienteret, samarbejdende samfund. Dertil kommer, at nutidens forbrugere har adgang til et hav af informationer, som gør dem i stand til at lade sig inspirere af eksisterende tendenser og produkter, mens nye teknologiske innovationer som fx 3D-printere giver dem mulighed for ikke blot at få den gode idé, men også at forfølge den.
Denne gruppe af personer er efterhånden blevet så stor, at man er begyndt at tale om en decideret ”gør-det-selv”-bevægelse kaldet ”The maker movement”. De såkaldte ”makers” er entusiaster, der alle brænder for at udvikle nytænkende og personlige produkter ud fra egen interesse. Det betyder, at personerne tæller alt fra designere, kunstnere og opfindere til teknologinørder. Bevægelsen er endda så etableret, at den har fået sit eget magasin kaldet Make, der fokuserer på DIY- (Do It Yourself) og DIWO-projekter (Do It With Others). Magasinet, som den globale platform Maker Media står bag, afholder samtidig såkaldte ”Maker Faires”. Her mødes makers for at fremvise eksempler på deres arbejde og interagere med andre med passion for DIY-projekter.
Den første Maker Faire blev holdt i San Francisco Bay Area i 2012. Siden har mange nysgerrige valfartet dertil, og arrangementet har bredt sig til store dele af verden. I 2013 blev der fx holdt to kæmpe festivaler i henholdsvis New York og Bay Area, hvor der alene deltog 195.000 mennesker. Samme år blev der ligeledes holdt 98 lignende arrangementer i hele verden, herunder i Tokyo, Rom, Oslo og Santiago.
Levi’s – The Maker Project
Interessen for at lave egne produkter har åbnet flere brands og butikkers øjne for, at samarbejder med makers kan gavne deres forretning. En af dem er Levi’s, som i september sidste år introducerede ”The Makers Project”. Det indebærer, at det amerikanske modebrand samarbejder med amerikanske, uafhængige kunstnere. Et samarbejde, der hænger godt sammen med Levi’s’ fokus på autencitet.
Designeren Alice Saunders er en af mange kunstnere, som samarbejder med Levi’s. Hun interesserer sig overhovedet ikke for mainstream-mode, men foretrækker i stedet vintage-filthatte og rustikke smykker. Hendes passion for unikt tøj og de indkøbsnet, hun producerer til sit brand Forestbound ved at bruge gamle miltærstoffer, vakte Levi’s’ interesse. Derfor promoverer modebrandet Alice Saunders produkter på sin blog og sælger hendes tasker under mærket ”Levi’s Makers tag” i sine butikker i USA. Samtidig bliver hun og alle de andre kreative DIY-personer, som Levi’s har indgået et samarbejde med, eksponeret i videoer, som giver en sjælful indsigt i designerne og deres håndværk. Levi’s differentierer sig dermed fra monobrandbutikkerne ved at lade andre brands komme ind i butikken, som en del af en kurateringsstrategi.
Projektet blev startet af Jay Carroll, direktør for brandkoncepter i Levi’s, for at differentiere butikkerne ved at tilbyde unikke, håndlavede produkter. Samtidig er formålet med projektet at hylde dem, der fortsat selv fremstiller produkter ved at give dem mulighed for at fortælle deres inspirerende historier til andre. Projektet er en del af Levi’s’ offentlige kunstprojekt Station to Station, hvis formål er at finde ud af, hvad kreativitet er i det 21. århundrede.
Forbrugerne inddrages i produktionen
Levi’s er ikke den eneste, der gør ”makers” til en aktiv del af forretningen. Siden 2012 har den amerikanske teknologi og servicekoncern General Electric etableret garager, hvor amerikanske ”makers” inspireres til at tage del i innovation, opfindelse og produktion af teknologiske produkter. Konkret fungerer de såkaldte garager som et læringscenter, hvor de besøgende arbejder ved siden af teknologieksperter og inspireres til at udvikle egne idéer vha. bl.a. 3D-printere.
I år går Generel Electric skridtet videre og introducerer en global turne. Det indebærer, at der afholdes garager i forskellige byer verden over. Som en del af turnéen lancerer man til sommer også platformen Firstbuild i samarbejde med motorkøretøjsproducenten Local Motors. Platformen giver innovatorer mulighed for at udarbejde prototyper og forfine General Electrics eksisterende produkter samt udvikle nye. Det hele foregår i et åbent online samfund, hvorfra de mest populære innovationer efterfølgende produceres.
Forbrugernes ønske om at være medproducenter har ligeledes banet vejen for en række solutionleverandører, der alle ønsker at gøre det lettere at være opfinder. Det onlinebaserede crowdsourcing produktionsfællesskab Quirky, som du kan læse mere om i Retail Innovations 4, er en af dem, der har skabt et forretningsgrundlag på baggrund af ”The maker movement”. Konkret fungerer det ved, at man for et beløb på ti amerikanske dollar kan indsende produktidéer til Quirky. Alle idéerne bliver gennemset af en såkaldt ”community”-gruppe bestående af over 200.000 idéfolk og anmeldere, som stemmer på deres favoritter. De mest populære går videre og vurderes af Quirkys eget eksperthold, der udvælger et til to produkter hver uge ud fra kriterier som designpotentiale, levedygtighed og differentiering. De vindende idéer bliver solgt på produktionsfællesskabets hjemmeside med en kompensation på omkring 35 procent af overskuddet til grundlæggeren. Hvis efterspørgslen stiger kommer produktet derudover på hylderne hos detaillister.
Flere brands som blandt andre Home Depot indgår samtidig samarbejder med Quirky for at drage nytte af produktionsfællesskabets evne til hurtigt at udvikle innovative produkter. Den amerikanske byggemarkedskæde sponsorerede fx en konkurrence for at få idéer til boligvenlige opfindelser, og i løbet af en uge fik Home Depot næsten 800 forslag.
”Makers” tilfører produkter ”uniquness”
Det er specielt de følelser, forbrugerne forbinder med produkter lavet af ”makers”, som er et aktiv for brands og butikker. Pludselig går produkter fra at være ensformige og mainstream-orienterede uden noget personligt touch til at rumme en fortælling, som rækker langt ud over det fysiske produkt, hvilket potentielt øger forbrugernes brandloyalitet, da de identificerer sig med personerne bag.
Nutidens forbrugere kræver også transparens og søger i høj grad produkter, de er stolte af at vise frem, og hvis ”skabere” de stoler på. Og netop troværdighed er nøgleordet for mange. Her er det interessant, at 55 procent af amerikanske voksne hævder, at de til enhver tid stoler mere på private personer frem for virksomheder, og denne andel er hele 63 procent blandt generation Y (15-33 årige). Det viser en undersøgelse fra analysevirksomheden JWT research. Resultaterne indikerer dermed, at nutidens forbrugere favner ”the maker movement”.
[/vc_column][/vc_row]