-
Butikker | Convenience | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Innovation | Oplevelser | Strategi | Trend
#4: Gamle traditioner skaber fornyet værdi
Vores Client Director, Dorte Wimmer, har i april måned besøgt storbyerne London og New York. Med sig hjem i bagagen, har hun en række dugfriske oplevelser samt nye tendenser indenfor detailhandlen. Disse tendenser bliver portrætteret i en blogserie kaldet Detailhandlen iscenesætter sig selv, som tager udgangspunkt i eksempler på nye trends fra de to storbyer.
Sidste indlæg i serien handler om Eataly, Fortum & Mason samt Dean & Deluca, som alle har skruet tiden tilbage til de traditionelle specialbutikker.
Indkøbskurv i den ene hånd, et glas vin i den anden
Den populære kæde Eataly sætter alle sanser i spil og har høj fokus på oplevelsesaspektet. Signifikant ved butikken er, at den, udover lækre fødevarer, rummer en boghandel midt i butikken – kun med kogebøger. Det er altså ikke kun maden, men hele universet omkring det at lave god mad, som er i centrum. Med statements som ”Food unites us all”, ”Our passion has become our job” og ” We’re in this together”, symboliserer den populære butik, at kvalitet, service og oplevelse er i højsædet. Kundens behov er altså vigtigt for butikken, hvilket også er afspejlet i det faktum, at det er muligt at have et glas vin med rundt, når du handler. Bliver det hele for overvældende, eller har du brug for en pause, findes et uformelt spisested med tapas og lækker vin. Et andet kvalitetsstempel er her, at selv de gode vine kan købes i glas, hvor disse normalt kun er tilgængelige, hvis der købes en flaske. Butikken yder altså god og grundig service hele vejen rundt.
En boghandel kun med kogebøger. Gør det lettere for kunden at overskue, hvilke retter, der udnytter varernes kvalitet på bedste vis.
“At gå ind i Eataly er en sand fornøjelse og alle sanser bliver bragt i spil. Der er masser af godt for øjnene idet produkterne er udstillet på en meget appellerende måde, der er masser for ganen i form af smagsprøver og mad over alt. Ydermere, summer der af liv. Hvis man synes, at Torvehallerne ved Nørreport er hyggelige vil man elske Eataly, idet det er Torvehallerne ganget 100 på oplevelsen” – Dorte Wimmer.
Gammel butik med royalt præg
Den royale “footman” William Fortnum og hans landlord Hugh Mason, åbnede den første Fortnum & Mason butik i 1707 i St. James I London. Siden da, er butikken blevet en del af historien og har selv en fascinerende historie at fortælle. I 2012 havde butikken royalt besøg af Dronning Elizabeth den 2. i selskab med hertuger og hertuginder. Dette var en mulighed for Hendes Majestæt til at se de 60 unikke Diamond Jubilee produkter, som blev produceret som en hyldest til Dronningens regeringstid. Denne episode vidner om den status, som butikken har i England.
I butikken spilles der klassisk musik og Dorte Wimmer beskriver det som: ”En high-end gavebutik”.
Butikkens elementer og indretning åbner op for, at kunden kan gå på opdagelse, da disse er traditionelle på en utraditionel måde. Oplevelsesaspektet tages altså til et helt nyt niveau, da forbrugeren aldrig ved, hvad der venter rundt om hjørnet. Butikken emmer af gammeldags stil og klasse og dens royale touch er tydeligt hele vejen rundt. Dorte Wimmer fortæller:
”Butikken virker old school og på samme tid meget moderne. Old school fordi den er opbygget med reoler og udstillinger, der leder tankerne tilbage til fortiden og moderne fordi digitale platforme er integreret meget fint i det gamle miljø som fx nedenfor hvor en touch screen fungere fint sammen med en fornem og old school udstilling af te i tekander”.
Tekander udstillet som kronjuveler samt en interaktiv skærm, som viste information om teen. Understreger i høj grad butikkens royale image.
Gammeldags testel med eget brand.
Område i butikken med kaffe og tilbehør, som giver oplevelsen af at være i en gammeldags kaffebutik.
Ikon for kultur og livsstil
Igennem historien har den amerikanske kæde, Dean & Deluca skabt et ry som ikon for New York Citys kultur samt livsstil. Kæden er det eneste brand, som har den kulturelle status og globale brand awareness til at være definerende brand inden for gourmetmads-retail verden over. Den originale Dean & Deluca åbnede i september 1977 i det populære område SoHo i New York. Den originale butik var designet til at fremmane skiftet i madafdelingen af branchen. Dermed blev kæden en stor succes fra start. CEO, Girgio Deluca, beskriver grunden til succes således: “We were the first to bring in radicchio, the first to sell balsamic vinegar, sun-dried tomatoes and dried mushrooms”. Som dette indikerer, var Dean & Deluca pioner på en række ting, hvilket har givet kæden den position den har i dag.
Et signifikant træk ved butikken er, at dens ansatte alle bærer hvide kitler. De traditionelle værdier er altså bevaret både i servicen og de fysiske produkter.
“Butikken har meget få varegrupper, hvor man kan selvbetjene sig. Det meste kræver kontakt med de hvidklædte ekspedienter, hvilket giver butikken nostalgi, idet det leder tankerne hen til den lokale købmandsbutik fra gamle dage hvor købmanden havde kittel på. Det faktum at fx vingummi afvejes af ekspedienten, pakkes fint og gives personligt til kunden gør at oplevelsen er meget premium selvom vingummien faktisk lignede den almindelige fra Haribo“ – Dorte Wimmer.
Udstillingen af varerne i butikken er alle old school. Her ses et klassisk eksempel, som minder om en gammeldags slikbutik.
Old school retail er et hit, men det er en hårdfin balance at gøre dette til en succes. Det handler om at være old school på den klassiske måde, uden at blande moderne teknologi eller andet ind i konceptet. Linjerne skal være rene, for at konceptet fremstår strømlinet. Denne måde sikrer også, at der ikke opstår forvirring omkring konceptet blandt forbrugerne.