-
Analyse | Beklædning | Bolig | Butikker | Convenience | Cross Channel | Forbrugeradfærd | Innovation | Konference | M-handel | Markedsføring | Mode | Oplevelser | Teknologi | Trend
Butikken som ”sociale playgrounds” tiltaler kvinder
Når kvinder shopper, er det ikke udelukkende med det formål at få noget med hjem i kurven. Shopping for kvinder drejer sig om meget andet. Ifølge Retail Institute Scandinavias nyeste undersøgelse så siger 53% af kvinder, at de forbinder shopping med hygge og 48% med inspiration. Kvinder vælger i langt højere grad end mænd at shoppe sammen med andre og derved bliver shoppingturen ikke blot et middel til at opfylde et mål men mere et mål i sig selv. Kvinder browser i langt større grad end mænd og undersøgelsen viser et klart billede af, at kvinder besøger langt flere butikker før pungen kommer op ad lommen, hvor det for mænd ofte sker ved første butiksbesøg. Når selve shoppingturen og de oplevelser, der følger med, er driver for kvinder, kan man som retailer med fordel indrette sin butik som ”sociale playgrounds”. Her kvinden kan gå på oplevelse i flere kategorier samme sted, samtidigt med at hun kan få opfyldt det sociale fællesskab med andre. Hvis en retailer forstår at udnytte dette, er der en god mulighed for at øge kvindes tidsforbrug i butikken og derved det samlede forbrug. Retail Institute Scandinavia har i forbindelse med den store retail konference ”NRF – The big show” i New York i januar 2015 besøgt flere at disse innovative koncepter, der pt skyder frem i USA.
Club Monaco
Club Monaco’s nye flagship store på 5th Avenue i New York er indrettet som en ”social playground”. Butikken består af ud over Club Monaco’s normale tøjsortiment af en integreret boghandel, blomsterbutik samt cafe, og opfordre derved kunderne til at blive længere tid i butikken og få oplevelser på tværs af kategorier. Man kan derved få en snak med en barista, købe sig en kop kaffe i cafeen og tage den med op i bogbutikken eller nyde den mens man prøver tøj. Butikken er opdelt så man klart kan fornemme, hvilket område man befinder sig i, men stadigt så det hele hænger godt sammen og virker utroligt godt integreret. Allison Greenburg; Marketing Director Club Monaco har udtalt i forbindelse med åbningen af butikken ” We wanted to create a space where you don’t just buy a sweater, but are getting an education on art and culture” hvilket de er lykkes rigtigt godt med. En klar fordel ved dette koncept er at de forskellige afdelinger deler trafik. Det vil sige, at nogen vil gå i butikken efter kaffe men så tjekke tøjet ud eller omvendt. Derved bliver butikken multifunktionel og spiller op til den ”sociale playground”, som tiltaler kvinderne.
Urban Outfitters
Urban Outfitters er gået skridtet videre og har integreret endnu flere områder i deres 57.000 fods store flagshipstore på Harald Square i New York. Her er der virkeligt tale om en ”social playground” eller et livsstilscenter. Butikken indeholder en kvalitets cafe, en frisør, hundredvis af vinyl LP’er, et kosmetikområde på størrelse med de største Matas butikker, en brille forretning, en stor boghandel foruden en unik iscenesættelse af deres egne varer. Blandt andet er der i området for aktiv beklædning udstillet en camplet, der er integreret smukt i butikken, at den virker som en hel naturlig del af interiøret. Prøverummene i denne afdeling er beklædt med kunstgræs og understreger det aktive element. Butikken ligger op til at man skal gå på oplevelse i de forskellige ”rum” og lige som Club Monaco få løst flere To- Do ting samme sted. Køb en kop kaffe i cafeen, tag den med ind og bliv klippet hos frisøren og køb evt. en gave til dig selv eller andre på vej ud. Alt sammen noget der opfordre til, at man bruger lang tid samme sted og gerne sammen med andre, hvilket især appellere til kvinder.
Butikker, der fokuserer på forskellighederne i kønnene og spiller på deres præferencer, ses på tværs af brancher. Netop dette tema: Hvordan mænd og kvinder er forskellige og hvordan man med fordel kan udnytte dette, er temaet ved Retaildagen 2015 som afholdes den 26 februar 2015. Så hvis du er blevet nysgerrig på hvordan du kan udnytte det, så kom med og bliv klogere. Her får man blandt andet som deltager et eksemplar af rapporten ”Når mænd og kvinder shopper”.