Skip to main content
  • Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Miljø og etik | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 01/09/2015

Emballagefrie fødevarebutikker sætter madspild, miljørigtighed og omtankeforbrug på dagsordenen

Bæredygtige butikskoncepter, der repræsenterer mere miljørigtige og socialt ansvarlige måder at praktisere detailhandel på, vinder mere og mere indpas. Et af de nyere skud på stammen er emballagefrie fødevarebutikker, der i stil og form ofte efterligner markedsboder og gårdbutikker for at skabe en mere ærlig tilgang til detailhandel med mere transparens i værdikæden. Fødevarebutikkerne er dels drevet af et ønske om at mindske madspild, fordi forbrugerne kan nøjes med at købe præcis den mængde af en vare, de har brug for, og dels et ønske om at mindske brugen af engangsemballage. Da man sælger alt i løsvægt får forbrugerne fuld kontrol over kvantiteten af den mad, de køber. Formålet er, i sidste ende, at inspirere og opfordre til at forbruge under hensynstagen til miljø, klima og mennesker.

De emballagefrie fødevarebutikker sætter omtankeforbrug, bæredygtighed, social ansvarlighed, miljørigtighed og lokal forankring på dagsordenen, hvor særligt sidstnævnte trækker på stærke makrotendenser som friskhed, sporbarhed, miljøvenlighed og støtte til lokalsamfundet. Det taler bl.a. til forbrugernes stigende orientering mod fødevarers kvalitet og fokus på at ville vide mere om og kræve mere af de produkter, de køber. Tendensen reflekterer samtidig forbrugernes orientering mod i stigende grad at opfatte lokale varer som mere autentiske og kvalitetsdygtige end andre.

4 x CASES

Der er flere interessante eksempler på fødevarebutikker, der sælger dagligvarer uden emballage i løsvægt. Her følger fire cases fra amerikanske In.gredients, tyske Original Unverpackt, mexicanske Germina og danske Madselskabet.

1. In.gredients

Foto: Vivmag
Foto: Vivmag

I den amerikanske by Austin i delstaten Texas har fem idealistiske venner udviklet dagligvarekonceptet In.gredients, der gør oprør med amerikanske supermarkeders overflod af unaturlige fødevarer og i stedet fører sunde, lokale produkter, der sælges uemballerede og i løs vægt. Kunderne medbringer selv bøtter, glas og krukker, som de opfylder med den mængde af en vare, de skal bruge, for på den måde at undgå madspild. Den lokalt forankrede butik søger ikke at konkurrere med traditionelle dagligvarekæder, men ser i stedet sig selv som en lokal butik med ”farmer’s market offerings with grocery store hours”. Man støtter lokale producenter og landbrug ved halvårligt at udvælge en ny, lokal producent i Austin som ”community non-profit partner”. Partnerskabet består i, at In.gredients i samarbejdsperioden arbejder dedikeret på at skabe opmærksomhed om producenten med in-store donationer og fundraising-events. Man donerer samtidig 50 cent til partnerorganisationen, hver gang en kunde fylder en genbrugelig bøtte med varer, mens man også donerer en andel af salget den første fredag i alle måneder til producenten.

2. Original Unverpackt

Foto: Original Unverpackt
Foto: Original Unverpackt

Også i Berlin viser et hold idealistiske iværksættere vejen mod en mere skånsom måde at forbruge på. Konceptet hedder Original Unverpackt og slog første gang dørene op i sommeren 2014. Butikken fører en nøje udvalgt selektion af uemballerede fødevarer præsenteret i løsvægt, så kunderne selv kan fylde deres beholdere med den mængde af en vare, de har behov for. Man kan enten selv medbringe beholderne eller købe genbrugelige i butikken. Sortimentet, der hele tiden udvides, tæller ca. 400 fødevarer til daglig brug, herunder både økologiske varer og billigere konventionelle produkter for at appellere til et bredest muligt segment af forbrugerne. I Original Unverpackt søger man desuden at mindske madspild ved ikke at frasortere frugt og grønt med mindre skader og ukurante former, fx skæve gulerødder, som man ellers gør det i traditionelle supermarkedskæder. Konceptet er dels finansieret af en crowdfunding-kampagne, der også er et vidnesbyrd om, at grundlæggerne er på rette spor.

3. Germina

Foto: Savvy Studio
Foto: Savvy Studio


I Mexico City på det populære madmarked Mercado Roma finder man det komprimerede butikskoncept Germina, der sælger bønner, kerner, nødder og krydderier i løsvægt. Al emballage i butikken er fremstillet af genbrugspapir, og på disken eksponeres varerne i beholdere af basttrevler. Butikken er designet som en moderne version af en traditionel mexicansk markedsbod med fokus på relationen mellem kunden, forhandleren og varerne. Da butiksrummet kun tæller få kvadratmetre, har man valgt at bygge det op i højden med kvadratiske kasser af lyst træ, der indeholder varelageret.

4. Madselskabet

Foto: Økologi & Erhverv
Foto: Økologi & Erhverv

Madselskabet er en fødevarebutik i Silkeborg, der – i stil med In.gredients – er skabt som modreaktion på et ”for komplekst og uigennemskueligt fødevaresystem”, hvor forbrugerne ”kun sjældent [ved], hvad det egentlig er, vi spiser”. Madselskabet bygger på idealer om lødighed, samvittighed og bæredygtig fødevarehandel med fokus på ærlighed, naturlighed, fornuftighed og nærhed. Man støtter lokale avlere og producenter og har en mission om at skabe fællesskaber omkring mad og måltider i lokalområderne. Butikken sælger diverse fødevarer og har eget køkken, som tilbereder mad til butikkens ”Kølebar” og ”Økoteria”. I Kølebaren kan man købe mad efter vægt som fx salater, tilberedte lokale specialiteter mv., mens man i Økoteriaet, der beskrives som et folkekøkken, kan nyde frisklavet mad med andre lokale gæster.

I Bonderøvens fodspor

De bæredygtige fødevarekoncepter er altså på mange måder en tilbagevenden til den gode, gamle markedsplads, hvor man fra sække, spande og kasser vejer løsvægtsvaren i den mængde, kunden måtte ønske. Den holistiske tilgang, der ligger bag koncepternes strategi, er dog hypermoderne og tilfredsstiller dagens kritiske, kræsne og urbane forbruger, der gerne vil tage mange hensyn og i kølvandet på den økonomiske krise har fået nok af grådighed og store selskabers usympatiske fremfærd. Løsvægtssalget giver forbrugerne en del af kontrollen tilbage og sætter samtidig fokus på produkternes indhold, kvalitet og funktion frem for indpakning og symbolik. Den umiddelbare enkelthed i fødevaresalget rammer lige ned i tidsånden, hvor flere forbrugere fascineres af ”Bonderøvens” simple livsstil på landet i nær kontakt med naturen og de ærlige råvarer.

Vil du vide mere om retail trends? Kontakt os her

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop