-
Analyse | Bolig | Butikker | Convenience | Cross Channel | Dagligvarer | E-handel | Forbrugeradfærd | M-handel | Oplevelser | Teknologi | Trend
Jysk, Arla og Løbeshop.dk genopdager og gentænker den fysiske butik
Når vi i dag taler om detailhandel, er det ikke længere givet, at vi refererer til fysiske butikker. Med den digitale udvikling med internet, e-handel og smartphones flytter stadigt mere shopping nemlig online, hvor det især er convenience, lavere priser, større udvalg og overskuelighed, der lokker forbrugerne. Det betyder, at fysiske butikker i dag opererer i et forandret forbrugs- og detailhandelslandskab, hvor de ikke længere har monopol på forbrugerne. Det betyder dog ikke, at de har mistet deres relevans, da de stadig er forbrugernes fortrukne kanal. Den nye detailhandelsvirkelighed medfører blot, at business as usual ikke længere er tilstrækkeligt. Nutidens fysiske butikker er nødt til at genopdage sine forcer – sanselighed, rumlighed, forankring og social interaktion – og de skal gentænkes med fokus på innovation, teknologi og idealet om omnichannel, hvis de fortsat skal fange forbrugernes opmærksomhed. Vi giver dig her tre eksempler på hhv. en traditionel retailer, en producent og en online pureplayer, som har forstået at genopdage og gentænke den fysiske butik.
Jysk indretter lejlighed som showroom
For at præsentere sine produkter i en ny og anderledes setting, end der er mulighed for i butikkerne, har Jysk indrettet en hel lejlighed med egne møbler og boliginteriør. ”The Jysk apartment” ligger i Aarhus og fungerer som et showroom, hvor besøgende skal blive inspireret til indretningen af deres eget hjem. Samtidig viser den danske boligkæde sit brede sortiment frem på den bedst mulige måde og i helt optimale og virkelighedsnære omgivelser. Gennemgående for lejlighedens indretning og møbler er en skandinavisk stil karakteriseret ved et simpelt, funktionelt og minimalistisk udtryk. Selve indretningsseancen er uploadet som en video på Jysks hjemmeside, hvor man kan finde yderligere inspiration til andre af hjemmets rum, herunder ”The Jysk bedroom”, ”The Jysk Dining room” og ”The Jysk living room”. Jysk bruger dermed showroomet som et eksperimenterende og stemningsmæssigt rum, der sætter produkterne i scene i en hjemlig atmosfære og kan give varerne andre konnotationer, end hvis de blev fremvist i en traditionel butik.
Arla Unika åbner sensorisk specialbutik
En butiksoplevelse udover det sædvanlige. Dét er hvad Arla lovede, da mejerigiganten i starten af måneden slog dørene op til en 100 kvm. stor specialbutik kaldet ”Arla Unika & Ko” i latinerkvarteret i Aarhus. På hylderne i butikken finder man bl.a. unikke oste- og mejeriprodukter fra Arlas premium-brand Arla Unika og fødevarer fra toppen af dansk gastronomi fx pølser fra Johns Hot Dog Deli, vine fra Cold Hand Winery og kaffebønner fra det københavnske Coffee Collective. Udover at udnytte det fysiske rums mulighed for 360-graders sanselighed, som e-butikker ikke kan levere, sætter ”Arla Unika & Ko” scenen for en oplevelsesrig butiksatomsfære, der appellerer til langt mere end blot at fylde kurven med produkter. Forretningen arrangerer løbende events, hvor man kan møde nogle af landets gastronomiske entreprenører og blive klogere på, hvordan Arla Unikas produkter indgår i forskellige sammenhænge. Der bliver også afholdt workshops for gastronomisk interesserede med temaer om alt fra hjemmeproduktion til ”food pairing”, og dermed bliver butikken til et center for empowerment, hvor man beriges med ny viden, nye idéer og kundskaber. Ved hjælp af eksterne brands, butiksindretning, in-store-events og et kurateret produkt-mix fremviser Arla sine produkter på en unik måde, som ikke har været mulig via eksisterende eksterne salgskanaler. Arla anvender således en community hub-strategi og dyrker den fysiske butiks interaktionsmuligheder samt iscenesætter sig selv som ramme for socialt samvær og kulturfællesskab.
Løbeshop.dk går offline uden kasseapparat
For at brande og profilere sin e-butik åbnede den danske online pureplayer Løbeshop.dk i juni sin første fysiske butik i Aarhus. Forretningen omfavner den digitale tidsalder og imødegår de stadigt mere teknologisk kyndige forbrugere, da alle prisskilte i den nye butik er elektroniske og løbende opdateres i henhold til priserne i e-butikken. Den velkendte butiksdisk med et kasseapparat er samtidig skiftet ud med en mobil app, som tillader kunder at scanne stregkoder i tøjet, som så overføres til en virtuel varekurv, der kan betales direkte på mobilen. Har man ikke lyst til at handle på sin mobil kan man i stedet blive betjent af ekspedienten, der er udstyret med en iPad. App’en kan også bruges til at scanne QR-koder på varer i butikken og derigennem få mere information om disse. Ved at integrere de digitale kanaler og teknologiske løsninger i butikskonceptet højner Løbeshop.dk shoppingoplevelsen og skaber en synergi mellem online- og offline-kanalerne. Sportsaktøren udnytter sit brede sortiment online, men imødekommer samtidig forbrugernes ønske om at prøve produkterne, hvilket er afgørende i beslutnings- og købsprocessen. Butikken giver yderligere rum til click & collect-muligheder og udnytter forbrugernes hang til convenience, da opstillede computere lader kunderne tilgå samtlige 5.000 varenumre online, bestille det ønskede produkt og hente dem i butikken dagen efter.
Fysiske butikker er fortsat hjørnestenen i detailhandel. Deres succes er dog betinget af, at man forstår at genopfinde butiksformatet, så det tilbyder kunderne relevante og tidssvarende shoppingoplevelser. Det hjælper vi dig til i vores nye bog ”Retail-Renæssance 2.0”, der handler om, hvordan den fysiske konceptbutik er og bliver et afgørende kontaktpunkt til kunderne i det brogede multichannel-landskab, og hvordan du innoverer butikken ved at arbejde med en oplevelsessignatur og omnichannel-faktor.