Skip to main content
  • Beklædning | E-handel | Mærkevareproducenter | Stormagasiner og city | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 17/02/2011

Åben din egen butik i virtuelle stormagasiner

Den eksplosive udvikling i e-handel når nu et nyt, spændende stadie, hvor man som butik eller brand kan oprette en shop-in-shop i virtuelle stormagasiner. Tendensen viser, at butikker og brands ikke kun skal sælge sine varer fra én netbutik, men sprede sine produkter i flere salgsnetværker online – som vi kender det fra den fysiske verden.

Blandt de helt store spillere inden for netbaserede stormagasiner er den engelske e-butik, ASOS’s Marketplace og søgegiganten Google’s Boutiques. Senest har vi også set lanceringen af LazyLazy.com herhjemme.

Boutiques.com 

Google åbnede for blot tre måneder siden modebutikken Boutiques, der ifølge Google selv tilbyder en personlig shoppingoplevelse ved at lade den besøgende “opdage” mode og stil gennem en hel hær af butikker. Butikkerne er lavet af kendte, stylister, designere og bloggere. En af de mest berømte bloggere, Susanne Lau fra StyleBubble, blev for eksempel betalt af Google for at sætte hendes egen kuraterede butik op på Boutiques inden lanceringen.

Google bruger en nyudviklet visuel søgeteknik på Boutiques, som betyder, at når du er logget ind som bruger, vil Google langsomt indlære dine stilpræferencer, og efterhånden som Google lærer dig bedre at kende, vil den give dig bedre og mere præcise forslag til dit klædeskab.

boutiques

Fordi Boutiques har så massiv trafik, kan Google nu samle trafiktrends op på samme måde, som vi kender det fra Google Analytics. Designer Analytics giver brands mulighed for at se, hvad de besøgende klikker på og køber mest af (er det fx mønstrede slå-om kjoler eller ensfarvede slå-om kjoler, der rykker denne sæson?). De besøgende kan ligeledes bruge Trend Analytics til at se, hvilke styles der hitter lige nu inden for de forskellige modekategorier.

Man kan åbne en “butik” på Boutiques både som individuel bruger og som brand, og der er i skrivende stund åbnet 500.000 individuelle butikker på Boutiques samt 80 brand butikker. Som individuel “butiksejer” skal man identificere sin stil ved at klikke igennem en række billeder i registreringsprocessen. Man kan også customize sit butiksvindue, men har dog ikke mulighed for at sælge noget. Butikken fungerer således mere som et personligt galleri af billeder, der udstiller ens personlige stil.

Hvis man er designer eller brand med intentioner om at sælge noget via Boutiques, skal man udfylde en formular med navn og webadresse, hvorefter Boutiques vil vende tilbage med en vurdering om partnerskab og åbning af butikken på siden. Rent praktisk kan man ikke købe tøjet direkte på Boutiques, men bliver i stedet sendt videre til den onlinebutik, som er angivet. Boutiques er derfor ultimativt en trafikskaber til andre online-butikker – præcis sådan som Google essentielt er, når man søger efter fx Diesel jeans på google.dk.

ASOS Marketplace  

ASOS Marketplace er det sidste nye skud på stammen hos den gigantiske e-handelskoncern, som ASOS (As Seen On Screen) har opbygget over de sidste ti år. Marketplace er kort fortalt en blanding af Trendsales og et virtuelt stormagasin, og både almindelige brugere, butikker og brands kan her etablere en butik.

ASOS fortæller, at Marketplace er skabt via en kollektiv kærlighed og passion for mode og er et samlingssted for denne passion. Her kan inspiration og nytænkende ideer opstå, og her er alle involverede stileksperter. Brugere kan fx sætte deres brugte tøj til salg side og side med designere og specialbutikker. Og man kan finde alt fra helt nye unge designere, som selv har syet tøjet i deres egen stue og vintage-butikker til store, etablerede brands.

 asos

Det siges, at mode bliver til stil, når tøj bliver brugt i det virkelige liv, og derfor er alle billeder af produkterne på Marketplace fotograferet i det virkelig liv i bedste “street style”. Brugeroplevelsen er som at klikke rundt i en lang blog eller i et fashion community, hvor man har mulighed for at tilkendegive sin holdning til produkterne med et “like” eller “love”. Det produkt, som har modtaget flest antal “loves”, bliver vist først på skærmen som en slags demokratisk afstemning af, hvad der er mode.

Individuelle sælgere kan nemt og gratis sætte en butik op på ASOS Marketplace, mens professionelle butikker og brands først skal godkendes af Marketplace og betale 50 pund om måneden for at vær med.

Besøgende kan købe direkte på Marketplace ved at betale gennem PayPal, og når købet er gennemført får sælgeren en mail med ordren og køberens detaljer, hvorefter man så selv skal sørge for at tage varen på sit lager og sende den til køberen. Den individuelle sælger giver 10 procents kommission af salget til Marketplace, mens den professionelle butik giver 15 procent.

LazyLazy.com

lazylazy

LazyLazy.com er et imponerende dansk, virtuelt stormagasin, som blev lanceret i november 2010 for kunder fra hele Europa. Det helt unikke ved LazyLazy.com er, at man kan shoppe på siden sammen med sine venner på Facebook, og man kan prøve tøjet på sin egen virtuelle model, mens vennerne på Facebook er med på skærmen. Det er banebrydende funktioner, som ikke er set før i en onlinebutik, og der skabes dermed et helt nyt fænomen – social shopping på nettet. Således kompenseres for det, man før har manglet i det virtuelle shoppingunivers, nemlig muligheden for at shoppe med veninderne og få hinandens råd med på vejen, før man hiver betalingskortet frem.

Når der shoppes hos LazyLazy.com kan tøjet mixes og matches i LazyLazy.com’s virtuelle prøverum. Tøjet prøves på rigtige modeller, og man kan vælge mellem mange forskellige typer modeller inden for de forskellige afdelinger i stormagasinet, der henvender sig til henholdsvis kvinder, mænd, tweens og børn.

Alle indkøb og styles kan selvfølgelig deles på på Facebook, men også via LazyLazy.coms eget community “MyFashion”. Her kan man også få inspiration fra butiksejere, designerne, modebloggere, venner og andre modeinteresserede.

I LazyLazy.coms virtuelle stormagasin kan man finde butikker med store internationale brands som fx Diesel, eksklusive danske designere som fx Stella Nova og kendte børnetøjsbrands som fx Ej Sikke Lej. Det er de forskellige designere og brands, som selv står bag åbningen af deres individuelle butikker og sørger for alt lige fra designet af butikken til udvalget af varerne, produktbeskrivelserne samt interaktionen med kunderne.

For at etablere en butik i det virtuelle stormagasin, laver man en aftale med LazyLazy.com, der sørger for en dataintegration til brandets ERP-system, lagersystem og regnskabssystem, således at vareflowet kan køre automatisk (men det kan også udføres manuelt). De sørger også for at sende mails ud til kunden, som har købt brandets produkter og for at sende en pakkeliste og faktura til lageret. Betalingen tager LazyLazy.com sig også af. Det betyder bl.a., at kunderne kan købe tøj fra forskellige brands i stormagasinet med samme ordre, mens LazyLazy.com deler salget ud på de forskellige brands omme bagved scenen. Brands får således en samlet betaling fra LazyLazy.com en gang om måneden med en kommission, der er baseret på variable omkostninger til det virtuelle stormagasin.

Prøv selv at shoppe rundt på www.boutiques.com, https://marketplace.asos.com og www.lazylazy.com og se, om det vil være interessant for dit brand at åbne butik i et virtuelt stormagasin.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop