Indenfor den seneste årrække har vi været vidne til en revolution indenfor abonnementsservicer. Der er i dag ingen grænser for, hvad forbrugerne kan abonnere på og let og bekvemt få leveret til døren – det gælder alt fra tøj, makeup, og barberblade til bøger, dyrefoder, planter og meget andet. I Retail Institute Scandinavia udgiver vi en ny global forbrugerrapport i samarbejde med vores internationale netværk af retaileksperter, Ebeltoft Group, og i denne blog får du indsigter derfra om de danske forbrugeres interesse for abonnementsservicer.

Abonnementsservicer rammer de travle forbrugerhjerter

Abonnementsservicer rammer de travle forbrugerhjerter

Indenfor den seneste årrække har vi været vidne til en revolution indenfor abonnementsservicer. Der er i dag ingen grænser for, hvad forbrugerne kan abonnere på og let og bekvemt få leveret til døren – det gælder alt fra tøj, makeup, og barberblade til bøger, dyrefoder, planter og meget andet. Abonnementsøkonomien har især været drevet af tjenester som Spotify og Netflix, og store, innovative spillere som Amazon, der tilbyder servicer som ”Subscribe & Save”, hvor kunder kan spare penge ved at abonnere på basisprodukter, der løbende leveres til hjemmet.

I Retail Institute Scandinavia udgiver vi en ny global forbrugerrapport i samarbejde med vores internationale netværk af retaileksperter, Ebeltoft Group. I rapporten finder du indsigter på de danske forbrugere samt forbrugerne i 13 andre lande. I rapporten kan du læse om forbrugernes attituder og adfærd ift. bl.a. bæredygtighed, digitale shoppeløsninger, sociale shoppeoplevelser og meget andet. I denne blog få du viden om de danske forbrugeres interesse for abonnementsservicer, og du kan læse meget mere om deres brug af disse og meget andet i rapporten, der udkommer d. 29. maj. Er du medlem af Retail Institute Scandinavia, får du rapporten med hjem på vores gratis trendseminar d. 28. og 29. maj (følg linket for mere info).

Generation Y driver abonnementsbølgen

At tilbyde kunderne at kunne abonnere på produkter eller servicer svarer til at spare dem kostbar tid, og det er nødvendigt i en tid, hvor de aldrig har haft mere travlt. I 2017 angav 69 pct. af Generation Y-forbrugerne i en undersøgelse lavet af Retail Institute Scandinavia, at de har travlt, og Ebeltoft Groups globale forbrugerstudie viser da også, at forbrugerne efterspørger de bekvemme løsninger. For godt halvdelen af de danske forbrugere er det vigtigt, at butikkerne tilbyder dem muligheder, der kan hjælpe dem med at spare tid. Abonnementsløsninger reducerer kompleksitet og kræver minimal indsats fra forbrugerne, der ikke skal bekymre sig om hvor eller hvordan, de skal handle, eller endda at handle overhovedet – for på abonnement sker dét automatisk. Samtidig er der stor økonomisk gevinst at hente for virksomhederne, da abonnementsløsninger fremmer loyaliteten.

I Danmark kan vi af Ebeltoft Group Global Consumer Report 2019 se, at især de unge forbrugere udviser en stor interesse for at abonnere på produkter i kategorierne ”mad og/eller drikkevarer”, ”sundheds- og skønhedsprodukter” og ”modeprodukter”. Her er 37 pct. af de danske Generation Y-forbrugere interesserede i abonnementsløsninger på mad- og drikkevarer, mens det gælder ti pct. af forbrugerne over 59 år. Af nedenstående tabel fremgår det, at interessen på tværs af alle tre aldersgrupper er størst indenfor abonnementsservicer på mad og drikke, hvilket ikke er overraskende, da netop Danmark, sammen med Australien og Holland, er det land, hvor forbrugerne mindst bryder sig om at handle dagligvarer[1].

[1] Kun 32 pct. af danskerne synes om at handle dagligvarer, Ebeltoft Group, 2017

Vil du vide mere?

Som medlem af Retail Institute Scandinavia deltager du helt gratis på vores trendseminar i henholdsvis København d. 28. maj og i Aarhus d. 29. maj.


Kategorier: , , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar