Skip to main content
  • Forbrugeradfærd | Markedsføring | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 16/09/2009

Antibranding: Brands køber reklamepladser for at spare kunderne for at se på reklamer

For den nette sum af 2,2 millioner dollar har den sydkoreanske udbyder af kreditkort Hyundai Card købt pladsen på samtlige billboards i tre år i en nyåbnet metrostation i Seoul.

Men i stedet for at plastre reklamepladsen til med en masse budskaber og billeder, har Hyundai valgt den modsatte strategi. Man har hængt reklamer op, der stort set er monokromt hvide. På hver reklame er der et lille billede, der relaterer sig til Hyundais virksomhed – f.eks. et diskret billede af en bil eller et kreditkort.

Ved indgange og udgange til stationen hænger der hvide tavler, hvor der i højre hjørne er et billede af et pink viskelæder. På tavlerne står der lidt tekst, der forklarer Hyundais hensigt med projektet: The world is flooded with too many ads. For a short while, we want to leave it empty for you.

Philips og McDonalds har også benyttet sig af antibranding
At markedsføre sig via antibranding, som Hyundai her gør det, er ikke nogen ny ide. Philips kørte for nogle år siden en global kampagne, der var spandt omkring temaet simpelhed. I den forbindelse købte selskabet al reklametid i en enkelt episode af det populære amerikanske nyhedsprogram 60 Minutes. Det meste af reklametiden forærede Philips til 60 Minutes, så de kunne lave længere og mere dybdegående indslag. Undervejs var der dog få, men korte reklamer for Philips.

Samme strategi har McDonalds benyttet på den populære amerikanske web-tv kanal Hulu. Her købte man en reklameblok på otte timer i prime time, og sørgede for, at der ikke blev vist reklamer. Initiativet var en del af en markedsføringskampagne for McDonalds McCafe.

Hyundais, Philips og McDonalds kampagner er eksempler på empatiske brands, der har sat sig i kunderne sted og giver dem tiltrængt ro i en budskabsmættet verden. Ironisk nok er de – hvor meget de end gør oprør mod det – stadig reklamer. Men i en tid, hvor brands råber i munden på hinanden og råber højere og højere for at blive hørt, kan et tidssvarende reklamekodeks være: silence is the new loud.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop