Skip to main content
  • Butikker | Oplevelser

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 13/08/2010

Bloggernes egne yndlingsbutikker

Retail Blog beskriver løbende interessante butikskoncepter, som det af den ene eller anden årsag er værd at dvæle ved. Det kan være af markedsføringsmæssige, indretningsmæssige, teknologiske, strategiske eller helt andre grunde. Denne gang har vi udvalgt ti interessante retailkoncepter ud fra kriteriet “Vores egne yndlingsbutikker” og giver her en virtuel rundtur til koncepter, du på grund af den faglige så vel som personlige oplevelse bør besøge næste gang, du er på de kanter.

Mettes favoritter

Daylesford Organic

Den eksklusive økologiske gårdbutik Daylesford har bredt sig ud af England og åbnet sin sjette butik i München. Nu venter jeg bare på, at den kommer til Danmark – og gerne til mit nabolag – så jeg hver dag kan købe de håndlavede oste, det økologiske kød (bland andet vildt), urtepotterne med spirende frø og de lækre deli-retter. Det fleste af varerne er produceret af kæden selv. Samtidig er mange af butikkerne, der er rene og rå i udtrykket, indrettede med uformelle restauranter, hvor man kan indtage raw food og andre lækkerier. Udover at være kompromisløst økologisk prioriterer Daylesford også at have friske, sæsonaktuelle og lokalt producerede varer i kurvene og de tjekkede kølemontre.

Net-a-porter.com

Den online-baserede modebutik net-a-porter.com er bygget op som et internationalt modemagasin med designerinterviews og filmklip. Magasinet er i billedstil og grafisk udtryk lige så professionelt og appellerende som de mest toneangivende, internationale modemagasiner, og så udkommer det hver uge, så der hele tiden er ny inspiration at finde på sitet. Net-a-porter.com forstår dermed at gøre online-indkøbet til en helstøbt oplevelse, der kan konkurrere med oplevelsen i de bedste fysiske butikker. Den gode oplevelse fortsætter, når varen kommer hjem til én i en fin æske og sirligt indpakket i silkepapir, og når man opdager, hvor excellent bytteservicen er, og hvor kort ekspeditionstid netshoppen har.

Department Store Quartier 206, Berlin

På Friedrichstraße ligger en af Berlins mest inspirerende forretninger, der på én gang rummer en blomsterbutik, bøger, musik, bar, café, skønhedsprodukter, herremode, damemode, accessories, interiør og design. Både sortimentssammensætningen og indretningen er værd at skrive hjem om: Varerne stammer både fra etablerede luksusbrands og mindre dyre upcoming-designere, og så er der en bred vifte af tilgængelige livsstilsprodukter. De 2.500 kvadratmeter butiksareal er fordelt over små intime afdelinger, man ledes igennem, og som hver især er særdeles smukt indrettet med bløde stole og kunst på væggene, der alt sammen inviterer til at bruge tid i butikken og suge alle detaljerne til sig. Tilmed er stemningen og betjeningen uformel, så man rent faktisk har lyst til at indtage en kop kaffe i baren og tage taskerne ned fra hylderne. En butik, der virkelig har forstået at placere modevarer i en livsstilskontekst og dermed gøre dem virkelig interessante.

department-store-berlin

Bonpoint

Da jeg blev mor for to år siden åbnede der sig en helt ny retailverden for mig – nemlig børnetøjsbutikker, såvel online som offline. Bonpoint-butikkerne er min absolutte favorit inden for kategorien, fordi de leverer en komplet feel good-stemning. E-shoppen, poserne, produkterne og ikke mindst butiksindretningen i den franske børnetøjskædes mere end 80 butikker er alt sammen indhyllet i klassisk pariserstemning, sødme og uskyldsrenhed. Mange af butikkerne er indrettet som et fransk børneværelse fra 1940’erne med små skuffer, som man kan åbne og finde endnu flere varer, end dem der er vist på de yndige tøjstativer og de fine opstillinger på bordene.

bonpoint

Barneys, New York

Jeg elsker internationale stormagasiner, men Barneys i New York er den absolutte favorit. Det næsten 100 år gamle stormagasin oser på én gang af historie og nytænkning, luksus og tilgængelighed. Jeg kan blive ved med at finde interessante kroge som f.eks. det barber-lignende hjørne, hvor der sælges grooming-produkter til mænd. Stemningen er rolig og på en ingen måde hektisk og larmende som f.eks. i Selfridges i London. Særligt holder jeg af etagen, hvor konceptet Barneys CO-OP rummer tøj fra upcoming-designere, der ikke er så dyre som på etagerne under, men som er valgt ud med et skarpt blik for tidens trends. Filosofien er her er der skal være råd til eksperimenter og sjov. Barneys CO-OP er i sig selv blevet en kæde med butikker andre steder i New York. Her er stemningen mere rå, og jeg savner den klassiske indpakning, konceptet har i sin moderbutik Barneys.

Marias favoritter

Whole Foods Market i New York

Whole Foods Market er my kind of supermarket. Whole Foods har over 270 butikker i Nordamerika og Storbritannien, og det er rimeligt at sige, at det er verdens førende økologiske supermarkedskæde. Whole Foods fører kun naturlige og økologiske fødevarer, og de har ALT.

Jeg synes, det er befriende at gå ind i et stort og lækkert supermarked, hvor alt er i orden på forhånd – jeg kan være helt tryg ved alle produkterne, for jeg ved, at de svarer til de kvalitetskrav og holdninger, jeg selv har. Supermarkedet har altså en holdning, de har truffet nogle valg på forbrugernes vegne, og de er ikke bange for at sige det højt – og den slags savner jeg i Danmark. Læg dertil en overflod af friske convenienceprodukter som lækre bær og friskskåret frugt, en stor afdeling med frisklavede varme og kolde retter to go, forskellige spisefaciliteter og restaurant/cafe-oplevelser som fx sushibar oven på forretningen. For ikke at nævne den umådelig appetitlige og fristende måde, varerne er eksponeret på – det hele er lækkert stillet op, og man kan virkelig gå på opdagelse. Whole Foods skuffer ikke, men er simpelthen et mekka af god mad.

uniqlo

Vangsgaards Boghandel i Århus

Jeg er en bogorm, og selvom vi i husstanden har en e-bogslæser i form af en Sony Reader, er jeg nu mest til de gode gamle bøger af papir, som der bare er så meget identitet i. Jeg elsker også te og kage og følelsen af hygge. Alle de ting kan jeg finde i Vangsgaards Boghandel i Århus, som er kombineret boghandel og antikvariat og med Sigfreds kaffebar i kælderen. Boghandlerne har det ikke let i disse tider, og det er en branche i opbrud, som har mere end svært ved at konkurrere på pris og udvalg, for alt fås billigere online. En mulighed for at differentiere sig er gennem de ting, jeg sætter pris på ved Vangsgaards. Et kompetent personale, et fint udvalg, muligheden for også at fordybe sig i det antikvariske guld, følelsen af en butik, der virkelig har specialiseret sig i bøger og ikke i Diddl-mus og papirvarer, og ikke mindst den dejlige oplevelse af cafemiljøet, hvor stemningen er absolut nede på jorden. Cafeen er en hjemlig krog uden for hjemmet, hvor det virker helt naturligt at sidde selv med næsen i en bog eller et magasin og fingrene i en hjemmebagt bolle. En boghandel tilsat store mængder velduft af kaffe og med et personale, der virkelig gør sig umage. Boghandlen og kaffebaren er præget af orden, god smag og gedigne designklassikere.

Uniqlo, SoHo, New York

Uniqlo er et japansk koncept, der helt sikkert har en fantastisk fremtid foran sig. Uniqlo har over 760 butikker i Japan, men er også kommet til enkelte europæiske byer (fx Paris og London), og så er der butikken i SoHo, som jeg har besøgt. SoHo-flagskibet er i flere etager og tjekket indrettet. Der er højt til loftet, lyst, plexiglas, hvide søjler, lyse trægulve og indbyggede reoler fra gulv til loft, hvor tøjet er sirligt lagt sammen og organiseret i farveskalaer, næsten som på et farvekort fra maleren. Udvalget er overvældende i SoHo-butikken, som bare har alt i basistøj.

Konceptet er casual clothes eller basistøj til herrer og damer i en meget høj kvalitet og i lækre materialer som merinould, bomuld, japansk denim (noget af det bedste i verden) og cashmere. Det er i Uniqlo, du kan købe en cashmere-cardigan til 450 kr. Tøjet er enkelt, og for det meste fås hver style i mange farver. De rimelige priser gør stedet til et slaraffenland, og butiksindretningen giver indtryk af enkelhed, orden og kvalitet. Ja, vel egentlig meget japansk.

Pret a Manger – UK

Pret a Manger må være den bedste conveniencekæde i verden. Kæden lægger vægt på bæredygtighed, dyrevelfærd, miljø og økologi, igen et koncept med holdninger, som formidler dem med et glimt i øjet på emballage og servietter. Igen er det fantastisk, at jeg kan være sikker på, at alt det lækre, friske og velsmagende mad to go har en kvalitet, der tager hensyn til etik og miljø. Pret a Manger laver sine egne gode produkter, så alt fra hyldeblomstsodavanden til den lækre chokoladekage er kædens eget brand. Udvalget er stort, og konceptet er, at alting laves af gode råvarer i et køkken på stedet. Der er kun friske produkter på hylderne, for når dagen er omme, forærer Pret a Manger den mad, der ikke er blevet solgt, til velgørenhed – fx til hjemløse. Når man kommer fra en convenienceørken som Danmark, er det skønt at kunne svælge i ja, tænk sig, adskillige slags sandwiches, salater, småretter, kager, barer, drikkevarer osv. og ikke bare være nødsaget til at tage til takke med den slatne trekant med æg fra DSB-kiosken. Pret a Manger kan redde ventetiden i selv den mest triste engelske lufthavn (fx den i Birmingham). Butiksoplevelsen er forholdsvis tjekket, og produkterne er lækkert emballeret.

Zara

For mig er Zara highstreet nr. 1. Jeg elsker stilen og kan altid finde noget klassisk, men stadig spændende i en god kvalitet. Her er det udelukkende produkterne, der gør det for mig, og ikke så meget butiksoplevelsen, som egentlig ikke er noget ud over det sædvanlige, bortset måske fra de mere flagskibsprægede af butikkerne. Zara er fantastisk til at spotte tendenserne fra catwalken og lynhurtigt fortolke den til brugbar mode til fornuftige priser, og så er Zara dygtig til det logistiske arbejde, der skal til, for at skabe fast fashion. Det betyder, at der næsten altid er nye, spændende varer i butikken.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop