Skip to main content
  • Bolig | Dagligvarer | Miljø og etik | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 29/04/2010

Boligtrend: I en tid hvor markedet er svært er det endnu mere vigtigt med added value

Det er ikke nogen nyhed, at danskerne, når de er ude at dagligvarehandle, i stigende grad kigger efter miljørigtige certificeringer som f.eks. Svanemærket eller det røde Ø. Den økonomiske krise, der ellers fik forbruget til at falde, fik os f.eks. ikke til at købe mindre økologi, selvom det ofte er dyrere. Spørgsmålet er imidlertid om forbrugsidealismen også er nået til at gælde for andre dele af vores forbrug. Kigger vi f.eks. i lige så høj grad efter certificeringer, når vi køber ting til vores bolig?

Hos FSC Danmark, som er en international non-profit mærkningsordning til træ og papir, og som har til formål at sikre, at der produceres træ under hensynstagen til miljø og sociale forhold, er svaret “Ja”.  FSC Danmark oplyser, at under recessionen er danske FSC-certificerede virksomheder øget i takt med, at kendskabsgraden for mærket er øget hos forbrugerne. Kendskabsgraden er i dag 28 procent blandt danskerne.

– De store virksomheder er den vigtigste drivkraft lige nu. Vi ser, at de faktisk er et skridt foran forbrugerne forstået på den måde, at de kan se, hvor tingene bærer hen ad. De kan se, at forbrugerne allerede nu er blevet meget bevidste omkring de ting, vi har arbejdet for i rigtig mange år. I forhold til emner som havemøbler og tropetræ, der har været fokus på i mange år, er FSC-mærket i høj kurs. Og virksomhederne ønsker at være på forkant med den forbrugerefterspørgsel på bæredygtigt træ, der uden tvivl vil stige mere og mere, siger Ida Rehnstrøm, Head of Communication hos FSC Danmark.

En nylig undersøgelse gennemført af FSC Danmark blandt organisationens virksomheder, viser, at 60 procent mener, at FSC-certificeringen tiltrækker nye kunder; 75 procent mener, at certificeringen plejer virksomhedens image, og 53 procent mener, at den giver adgang til nye markeder.

– Samtidig ser vi en stor interesse for FSC fra upcoming designere, der måske endnu ikke har råd til at certificere sig. Interessen skyldes helt klart, at de har indset, at det i et marked, der lige nu er svært, er endnu mere vigtigt at tilføre sit produkt added value i form af en historie om bæredygtighed, siger Rehnstrøm og fortsætter:

– Derudover passer vores budskab meget godt til de livsstilstendenser, der er lige nu på boligområdet. Trenden går i retning af romantik og en rejse back to nature, og vi ser masser af træ – og gerne i en rå form – alle vegne. Det ligger i sagens natur, at når man i designs fremhæver træet så meget, ja så må det også gerne have en anstændig historie.

Hvad siger forbrugerne?

– Her ser vi også en stigende interesse. Det handler helt klart om, at hvis man skal bruge mange penge på et møbel, man forventer at have i mange år, så vil man også have en god smag i munden, når man bruger det. Man gider ikke sidde mange år i en stol og vide, at den har været med til at udrydde noget regnskov, siger Ida Rehnstrøm, der dog samtidig understreger, at FSC’s mission endnu ikke er fuldført:

– Jeg tror ikke vi har nået et punkt endnu, hvor forbrugerne går direkte og kompromisløst efter FSC-mærkede produkter. De vælger først og fremmest ud fra smag og pengepung, men står valget mellem to stole, de lige godt kan lide, så kan FSC-certificeringen være det, der tipper valget. Lige så stille vil vi bevæge os hen imod noget, der ligner det forbrug, vi ser med økologi, hvor mange forbrugere bevidst går efter det og ikke vil have andet.

Hvordan sælger man budskabet om bæredygtigt træ rent kommunikationsmæssigt?

– De fleste forbrugere er i dag bevidste forbrugere, men mange har ikke tid til at sætte sig ind i alt for komplekse organisatoriske systemer for at tage stilling. Derfor er det en god ide at satse på at gøre budskaberne enkle. Men samtidig har vi også en håndfuld af meget kritiske forbrugere, der forlanger uddybende svar. Og de svar skal man været gearet til at kunne give til hver en tid, slutter Ida Rehnstrøm.

På Retail Institute Scandinavias Living-konference, der løber af stablen d. 19. maj i House of Dreams, Vallensbæk, kan du høre meget mere om trends inden for området Living og Bolig. Læs mere HER

living_konf_blog

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop