Skip to main content
  • Analyse | Butikker | Forbrugeradfærd | Innovation

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 03/05/2018

Butikkens fremtidige rolle

Hvordan udformes den gode kundeoplevelse?

Butikken har i dag og i fremtiden fået en ny rolle hos forbrugerne. Medarbejderne spiller en stor og afgørende rolle for den gode kundeoplevelse, men også butikkens udformning har en stor indflydelse. Vi har gennem vores internationale netværk Ebeltoft Group identificeret syv emotionelle relationsparametre, der kan tages udgangspunkt i, når man bevidst vil arbejde med oplevelser i butikken.

Relationsparametrene er områder, der alle bidrager til den gode kundeoplevelse. De skal ses i sammenhæng, idet et retailkoncept oftest vil indeholde flere interagerende faktorer. De syv parametre får du et indblik i i modellen nedenfor, hvorunder rollerne også beskrives. Du kan læse en uddybende beskrivelse i vores nye bog, Refresh Retail.[unordered_list style=”circle” animate=”no”]

  • Evaluate – Butikken som centrum for interaktion med produkter

    Evaluate handler om at give kunderne mulighed for at prøve og teste produkterne i butikken. Butikken fungerer her som showroom for produkterne, hvor kunderne kan føle og røre ved dem. Derved skabes en realtime experience, som aktivt bidrager til kundens beslutningsproces.

  • Excercise – Butikken som centrum for træning

    Indenfor især sportsverdenen oplever vi et intens kapløb om at skabe de bedste og mest enestående muligheder for at gøre den personlige træning spændende. Butikken bliver her rammen om det sunde liv, som alle efterstræber, samtidigt med at den åbner op for muligheden for at træne med andre, og derved får den et socialt aspekt.

  • Efficiency – Butikken som centrum for at spare tid

    Forbrugerne har ofte travlt, når de bevæger sig rundt i butikkerne. Derfor kan effektivitet og lethed i indkøbssituationen godt være en medvirkende faktor til den gode kundeoplevelse. Særligt de unge kvinder har fokus på dette, og 66 pct. af Generation Y kvinderne forbinder hurtig service med en god kundeoplevelse.

  • Expression – Butikken som centrum for kundeinvolvering

    Expression handler om at give kunden mulighed for at udtrykke dem selv og derigennem vise deres individualitet. Involvering af kunderne i idégenereringen skaber tilknytning til retaileren og derigennem loyalitet. Forbrugerne kan også udtrykke deres individualitet ved at være meddesignere af deres produkt.

  • Experiment – Butikken som centrum for udvikling

    Experiment handler om at gøre butiksmiljøet eksperimenterende ved at lade butikken fungere som et laboratorium. Det klassiske kunde-medarbejder forhold bliver derved erstattet af en fælles nysgerrighed og risikovillighed. Det handler om at få kunden til at bruge fantasien og udvikle nye produktvariationer i et sikkert miljø.

  • Learn – Butikken som centrum for læring

    Butikken kan i høj grad være centrum for kundernes indlæring, hvis dette gøres på en innovativ og interessant facon. Derved bliver købsprocessen ikke kun transaktionen, men i høj grad vidensoverførelse. Mulighederne er mange, og kun fantasien sætter grænser.

  • Socialize – Butikken som centrum for sociale aktiviteter

    Dyrkelsen af de sociale relationer, selv når vi handler, spiller en stor rolle. Især de yngre kvinder bliver tiltrukket af koncepter, hvor de kan kombinere shopping med hygge med vennerne. Det handler her om at gøre indkøbsoplevelsen underholdende så tidsfornemmelsen udviskes.

[/unordered_list]

Ved du, hvilken rolle din butik skal spille i fremtiden? Ønsker du at finde ud af, hvordan du skaber gode kundeoplevelser netop indenfor din branche?

Kontakt director & retail/forbrugerekspert Dorte Wimmer til en snak om, hvordan din forretning vinder i fremtiden.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Kontakt Dorte Wimmer” link=”mailto:dw@retailinstitute.dk”]

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop